۰
با همکاری سازمان تامین اجتماعی و اتحادیه کسب و کارهای مجازی

50 هزار فعال در کسب و کارهای مجازی بیمه می‎شوند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۲
50 هزار فعال در کسب و کارهای مجازی بیمه می‎شوند
محمدباقر مجتبایی در این خصوص گفت: با استقبال شاغلان در کسب و کارهای مجازی از خدمات بیمه ای، پیش بینی می‎شود تا پایان سال جاری افراد فعال این صنف که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‎گیرند، به ۱۰۰ هزار نفر افزایش یابد.
وی ادامه داد: چنانچه اعضای خانواده هر یک از فعالان کسب و کارهای مجازی اعم از راننده خودرو یا موتورسیکلت سه نفر درنظر گرفته شود، در مجموع سه برابر ارقام ذکر شده تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت. 
مجتبایی تصریح کرد: بخش نامه بیمه شاغلان در کسب و کارهای مجازی به تازگی از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی صادر شده و مشمولان این بخشنامه آن دسته از شاغلان کسب و کار فضای مجازی فاقد رابطه مزدبگیری هستند که دارای تاییدیه از اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی بوده و تحت پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند.
 وی گفت: بر این اساس، مبلغ حق بیمه به طور کامل از سوی فعال صنفی پرداخت می‎شود و کارفرمای مربوطه صرفا نسبت به انتشار لیست بیمه شدگان به سازمان تامین اجتماعی اقدام خواهد کرد.
 به گفته وی، سایر کارکنان که رابطه استخدامی و مزدبگیری با کارگاه های ذی‎ربط دارند، مشمول بند الف ماده ۴ قانون تامین اجتماعی بوده و کارفرمایان مطابق مواد ۲۸، ۳۶ و ۳۹ قانون تامین اجتماعی نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه آنان اقدام می‎کنند. 
مجتبایی اظهار کرد: تمام رانندگان واجد شرایط اعم از اسنپ، تپسی، الو پیک و موارد مشابه برای بهره‎مندی از مزایای بیمه تامین اجتماعی می توانند از مهرماه امسال به کارفرمای مربوطه مراجعه کنند تا کارفرما از طریق اتحادیه کسب و کارهای مجازی نسبت به بیمه آنان اقدام کند.
 وی ادامه داد: اتاق اصناف ایران برای رانندگان به عنوان یک قشر زحمت کش که دایم در معرض خطر قرار دارند، بیمه آنان را با همکاری اتحادیه کسب و کارهای مجازی به سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد کرد که مورد موافقت قرار گرفت و اکنون وارد مرحله اجرایی شده است. 

 جزییات و شرایط بهره‎مندی از بیمه 
فعالان صنفی کسب و کارهای مجازی باید از سوی اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی و یا نمایندگی آن در استان ها به سازمان تامین اجتماعی معرفی و سن متقاضی در تاریخ شروع بیمه (ثبت معرفی نامه در واحدهای اجرایی سازمان) حداکثر۵۰ سال تمام باشد. 
درصورتی که متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه قابل قبول نزد سازمان تامین اجتماعی باشد، معادل مدت سابقه پرداخت حق بیمه قبلی جهت ورود به دایره شمول به سقف سنی مجاز (۵۰ سال ) وی اضافه و در صورت احراز شرایط، بعنوان مشمول پذیرفته می شود. 
نرخ حق بیمه معادل ۲۷ درصد مبنای پرداخت حق بیمه است و مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که ۵ سال و یا کمتر از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، به انتخاب متقاضی بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در زمان ثبت معرفی نامه در واحد اجرایی مربوطه خواهد بود.
 مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که بیش از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت معرفی نامه در واحد اجرایی به انتخاب متقاضی خواهد بود. با توجه به اینکه این گروه از بیمه شدگان، فاقد رابطه مزدبگیری با اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی و یا نمایندگی های مربوطه هستند، لذا از شمول قانون بیمه بیکاری خارج بوده و بر این اساس حق بیمه مربوطه (۳ درصد مبنای کسر حق بیمه) نیز وصول نخواهد شد. 

 
مرجع : اتاق اصناف
کد مطلب : ۲۷۰۲۳۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما