۰

گوگل اطلاعات صدها هزار کاربر را به خطر انداخت

تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۲۶
گوگل اطلاعات صدها هزار کاربر را به خطر انداخت

منابع آگاه می گویند که گوگل از ترس بررسی های رگولاتوری و جریمه های ناشی از آن نخواسته که این خبر را به گوش کاربرانش برسد. 

این شرکت اکنون مدعی شده است که در ماه مارس گذشته این آسیب پذیری را کشف و آن را رفع کرده است. 

منابع وال استریت ژورنال می گویند که این آسیب پذیری نرم افزاری به توسعه دهندگان بیرونی این امکان را داده تا به اطلاعات خصوصی اعضای گوگل پلاس در بین سال های 2015 تا 2018 دسترسی پیدا کنند. 

مدیران این شرکت در یادداشتی اعلام کردند که اگرچه شواهدی از سواستفاده توسعه دهندگان شخص ثالث از این ماجرای افشای اطلاعات وجود ندارد، اما احتمال وقوع چنین چیزی نیز غیرقابل انجام به نظر نمی رسد. نام، آدرس ایمیل، تاریخ تولد، جنسیت، تصویر پروفایل و وضعیت اشتغال و تاهل کاربران اطلاعات مهمی هستند که فاش شده‌اند. با این وجود، گوگل همچنان عنوان می کند که 438 توسعه دهنده ای که به این  آدرس های اینترنتی دسترسی داشته اند، هیچ گونه اطلاعی از این آسیب پذیری نداشته اند. 

کاربران در استفاده از این شبکه اجتماعی باید خودشان اجازه می دادند تا توسعه دهنده به اطلاعات پروفایل آنها دسترسی پیدا کند، اما باگ نرم افزاری این دسترسی را کاملا امکان پذیر کرده است و گوگل نیز همانند فیس بوک در این زمینه رسوا شد. 

گوگل در وبلاگ خود، از تحت الشعاع قرار گرفتن 500 هزار کاربر صحبت کرده است که رقم قابل توجهی است، البته به این دلیل که این شرکت داده های گزارشی کاربران را تنها دو هفته نگهداری می کند، اکنون نمی توان افراد آسیب دیده را مشخص کرد. 

گوگل در بیانیه ای اعلام کرد: دفتر حریم خصوصی و محافظت از داده ما این موضوع را بررسی کرده و اکنون به دنبال داده های کاربرانی است که اطلاعات آنها فاش شده است، اما با بررسی های بیشتر متوجه شدیم که مشخص کردن این کاربران در عمل ممکن نیست. 

وال استریت گزارش می دهد که با وجود اطلاع سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل از این موضوع، این شرکت در اطلاع رسانی در این مورد کاملا ساکت مانده است. این در حالی است که در اسناد داخلی این شرکت آمده است که در صورت فاش شدن این ماجرا نام گوگل در کنار فیس بوک و ماجرای رسوایی کمبریج آنالتیکا خواهد آمد. 

حال پس از انتشار خبر افشای اطلاعات کاربران گوگل پلاس، شرکت گوگل اعلام کرد این شبکه اجتماعی را تا 10 ماه آینده تعطیل می کند.

این شرکت بالاخره اعتراف کرد گوگل پلاس هیچ گاه با استقبال کاربر روبه رو نشده است. طبق یک پست وبلاگی، 90 درصد کاربران گوگل پلاس در آخرین ورود به شبکه اجتماعی، کمتر از پنج ثانیه در آن وقت گذرانده اند.

 
مرجع : Engadget
کد مطلب : ۲۷۰۲۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما