۰
آی‌تی‌من ادعای «قطع اینترنت» به روی ایرانیان را بررسی می‌کند

فرض محال

عـلی اصلان شهلا / مولف
تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۱۵
فرض محال
 
Alishahla13@
 خبری که توجه کاربران را جلب کرد
غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت وگوی مفصلی با خبرگزاری فارس انجام داده است که چهارشنبه گذشته منتشر شد.
بخش های مختلفی از این خبر در شبکه های اجتماعی بازتاب داشت از جمله این که سردار جلالی مدعی شد: «آقای ظریف به من می گفت من وقتی برای مذاکره می روم، آقای کری (وزیر خارجه وقت آمریکا) که می خواست با تلفن صحبت کند یک گوشه سالن می نشست و یک چادر الکترومغناطیسی دورش می کشند که هیچکس نتواند از بیرون آن را شنود کند و با رئیس جمهور آمریکا مشورت می کرد. بعد من (ظریف) که می خواستم با رئیس جمهور خودمان صحبت کنم همه آنجا شنود می کردند و نفر دهم، یازدهم به رییس جمهور می رسید! لذا یک وسیله ای برای من درست کنید که بتوانم ارتباط امن برقرار کنم. الان این وسیله در اختیار است و می توانند از آن استفاده 
کنند».
اما از این بخش که بگذریم، بسیاری از کاربران به ادعای احتمال قطع اینترنت در آبان ماه پرداختند. کاربری در این باره نوشت: «سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، گفته است که احتمال قطع اینترنت توسط آمریکا در آبان ماه را ضعیف می دانیم اما از طرفی، در صورتی که این اتفاق بیفتد، تدابیری دیده شده که کارکردهای ضروری کشور حفظ شود و شبکه ملی اطلاعات بتواند خدمات اساسی مردم را جواب دهد!»
بسیاری از کاربران به نقد این اظهار نظر پرداختند و از لحاظ فنی این کار را غیر ممکن دانستند.

 قطع اینترنت؟ ترامپ به آن فکر کرده است
جالب است بدانید دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا حداقل یک بار به ایده قطع اینترنت فکر کرده است. او در سال 2015 و در جریان مبارزات انتخاباتی، گفته بود «اگر تروریست ها از اینترنت استفاده می کنند، پس اینترنت را از آنها بگیریم». درواقع ایده ترامپ این بود که امریکا باید دسترسی به اینترنت را در مناطق تحت کنترل داعش در عراق و سوریه قطع کند.
در همان زمان هم این ایده با انتقادات بسیار زیاد فنی و اجتماعی روبه رو شد. از نظر فنی، که به عقیده کارشناسان تنها دو راه برای عملیاتی کردن این ایده وجود دارد: یکی این که تمام اپراتورهای ارایه دهنده خدمات اینترنت با امریکا همکاری کنند که با توجه به گستردگی بسیار زیاد خدمات دهندگان و به هم پیوستگی شبکه، امری بعید است. راه حل دوم هم این است که سربازان امریکایی حاضر در عراق و سوریه زیرساخت های اینترنتی را نابود کنند که این حتی در این صورت اینترنت ماهواره ای در دسترس است.
اما از لحاظ اجتماعی نیز این ایده با انتقادات بسیاری روبه رو شد به ویژه این که قطع دسترسی داعش به اینترنت، برابر با قطع دسترسی مردم جنگ زده نیز بود.

 سردار جلالی دوباره توضیح داد
انتقادات در شبکه های اجتماعی از ادعای قطع اینترنت در آبان ماه سبب شد که رییس سازمان پدافند غیرعامل در این باره توضیح بدهد و مدعی شود که صحبت هایش به درستی نقل نشده است. جلالی در این باره نوشت:
«دقیق بخوانیم و درست نقل کنیم!
سؤال خبرنگار فارس: خبری مطرح شده که آمریکا در مرحله جدید تحریم ها در آبان ماه، اینترنت کشور را با اختلال جدی مواجه کند، آیا آنها امکان این کار را دارند؟
پاسخ: اگرچه احتمال این کار را ضعیف می دانیم؛ اما از طرفی، در صورتی که این اتفاق بیفتد، تدابیری پیش بینی شده که کارکردهای ضروری کشور حفظ شود و شبکه ملی اطلاعات به اندازه ای که آماده شده بناست که بتواند خدمات اساسی مردم را جواب دهد.
در حوزه سایبری توانمندی ها متقارن نیست و ابرقدرت در فضای سایبری نداریم، برخی کشور ها هم به اندازه یک ابرقدرت می تواند نقش آفرینی کند و بنابراین بستگی به میزان توانمندی و آسیب پذیری های متقابل سایبری است. کشوری آسیب پذیرتر است که وابستگی بیشتری به فضای سایبری دارد.
 وابستگی آمریکایی ها نسبت به ما به فضای سایبری بسیار بیشتر است و زیرساخت های شان بیشتر از ما سایبری است پس طبیعتا آسیب پذیرترند.
البته تصور ما از تهدید آمریکا یک تهدید ترکیبی مبتنی بر شبکه اجتماعی است. یعنی او می خواهد با ابزار شبکه اجتماعی، رسانه و گوشی و اینترنت، مردم ما را تحریک و سازماندهی کند و به جان دولت و حکومت بیندازد و آشوب درست کند. خب اگر اینترنت را قطع کند دست خودش را کوتاه می کند.
بنابراین دقت بیشتر ضروری است خبرنگار عزیز فارس.»

 وزیر فاوا هم تحریم را بعید می داند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نمایشگاه تلکام و در پاسخ به فناوران در این خصوص اظهار نظر کرد و گفت که تحریم و قطع اینترنت بعید است اما آمادگی داریم.
محمد جواد آذری جهرمی در این خصوص گفته بود: برای مقابله با تحریم ها در وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی کمیته های موازی تشکیل شد تا سناریوهای مختلف بررسی شده و برای بدترین حالت های ممکن حاضر باشیم. آنچه در عمل اتفاق افتاده این است که بسیاری از سرویس های ابری ارایه خدمات به سرویس های ایرانی را متوقف کرده اند. یک سری سرویس های B2B پس از تحریم ها به ویژه در حوزه صدور گواهینامه های SSL محدودیت هایی اعلام شد. همچنین در تبادلات مالی با پروایدرهای روتینگ بین الملل چالش هایی ایجاد شد. 
به گفته جهرمی، موضوع قطع کامل اینترنت را بسیار غیر محتمل می دانیم و معتقدیم تحریم ها بیشتر از این نمی تواند محدودیتی را ایجاد کند. با این حال آمادگی های لازم در این خصوص اندیشیده شده و مشکلی نیست.

 واکنش معاون وزیر فاوا به سخنان سردار جلالی
امیر ناظمی معاون جدید وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در توییتر خود به سخنان رییس سازمان پدافند غیر عامل واکنش نشان داد و اعلام کرد که امکان تحریم دسترسی به اینترنت وجود ندارد.
ناظمی نوشت: «در لایه شبکه: آمریکا حکمران اینترنت نیست و امکان تحریم دسترسی به اینترنت را ندارد.
در لایه خدمات: تاکنون نه تحریمها کم بوده؛ نه راه حل ها!
هرچند باید پذیرفت امکانات هر پلتفرم یا خدمتی با ۸میلیارد کاربر، حتما بهتر از مشابه ۸۰میلیونی آن است، اما همواره ایرانیان هم راهی یافته اند!»
 
مولف : عـلی اصلان شهلا
کد مطلب : ۲۷۰۳۳۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما