۰

فیس بوک قانونگذار سابق بریتانیایی را مدیر امور جهانی خود کرد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۲
فیس بوک قانونگذار سابق بریتانیایی را مدیر امور جهانی خود کرد
آیتی‌من - فیس بوک در پی رسوایی های اخیر در زمینه امنیت سایبری و همچنین متهم شدن به دست داشتن در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست به استخدام سیاستمدار سابق بریتانیایی زده است. نیک کلگ روز جمعه به بزرگ ترین شبکه اجتماعی جهان در کالیفرنیا پیوست. 
فیس بوک که به تازگی با مشکلات عدیده ای از جمله دستکاری داده های کاربران و همچنین دخالت دادن روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رسوایی کمبریج آنالتیکا دست و پنجه نرم می کند، از این سیاستمدار درخواست کرده تا وارد این شرکت شود و این رسوایی ها و نابسامانی ها را سر و سامان دهد. این در حالی است که در چند روز اخیر اخباری منتشر شد که نشان می دهد چندین صندوق عمومی از جمله صندوق بازنشستگی نیویورک سیتی، که بخشی از سهام فیس بوک را در دست دارند، خواستار استعفای مارک زوکربرگ، مدیرعامل این شرکت شده اند. 
شریل سندبرگ، مدیر عملیاتی فیس بوک اشاره کرد که این شرکت برای رفع مشکلات و رسوایی های اخیر با بیانیه ای به کلگ خوشامدگویی کرد. 
وی گفت: چالش هایی که ما با آنها روبه رو هستیم به شدت جدی و واضح هستند و بیش از هر زمان دیگری به کمک چنین افرادی نیازمندیم تا زمان را به نفع ما پیش ببرند. 
وی افزود: اگر بتوانیم همیشه جانب اطمینان را نگه داریم، کاربران نیز به ما اعتماد خواهند کرد و می توانیم افراد بیشتری را به استفاده از فناوری دعوت کنیم تا زندگی بهتری را تجربه کنند. 
گفتنی است که کلگ عضو پارلمان بریتانیا در سال های 2005 تا 2017 بوده و همچنین از 2010 تا 2015 به عنوان معاون نخست وزیر انگلیس خدمت کرده است. وی که یکی از مخالفان برگزیت یا خروج انگلیس از اروپا است، به تازگی در پستی در فیس بوک خود اعلام کرده که می خواهد در زمینه مشاوره به ادارات دولتی تجربه کسب کند. 
کلگ امیدوار است که به فیس بوک کمک کند که مسئولیت های جدید خود را برعهده بگیرد و مسائل مربوط به حریم شخصی، سخنرانی آزاد و فرآیندهای دموکراتیک را حل کنند. او گفت که این شرکت باید اطمینان مردم، دولت ها و قانونگذاران را جلب کند تا دوباره به همه بقبولاند که  فناوری یک قدرت خوب است. 
گفتنی است که کلگ جایگزین الیوت شاراژ، رئیس سابق امور جهانی فیس بوک شده است که به مدت 10 سال به ریاست این دپارتمان پرداخته است. شاراژ یکی از مشاوران سندبرگ و مدیرعامل مارک زوکربرگ بود. 

 سهامداران خشمگین
چند روز پیش تعدادی از سهامداران اصلی فیس بوک طرح درخواست کناره گیری مارک زوکربرگ از ریاست هیات مدیره کمپانی را به امضا رساندند. هرچند چنین درخواستی بیشتر جنبه نمادین دارد، چراکه زوکربرگ به دلیل در اختیار داشتن بیشترین سهم از سهام فیس بوک، قدرتمندترین رای را هم در اختیار دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد هیات مدیره، فیس بوک را یک سیستم دیکتاتوری می دانند.
بر اساس اطلاعات موجود، صندوق های بازنشستگی شهر نیویورک با کمک موسسه سهامداری تریلیوم در کنار روسای خزانه داری ایالات رود آیلند، ایلینویز و پنسیلوانیا به عنوان مهم ترین سهامداران فیس بوک، به بهانه عملکرد مالی ناامیدکننده فیس بوک در سه ماهه دوم 2018 خواستار استعفای زوکربرگ شده اند.
طرح مورد بحث در نشست سال آینده سهامداران فیس بوک به رای گذاشته می شود. در این بین اسکات استرینگر حسابرس ارشد نیویورک از اعضای هیات مدیره خواسته صندلی ریاست را به صورت جایگاهی مستقل حفظ کنند. استرینگر که عضو حزب دمکرات آمریکاست، به عنوان امین پنج نهاد اصلی مطرح کننده کناره گیری زوکربرگ، همواره یکی از منتقدان سرسخت عملکرد بنیانگذار فیس بوک بوده است.
گفتنی است صندوق بازنشستگی نیویورک، خزانه داری ایالت های ایلینویز، رود آیلند و پنسیلوانیا در کنار موسسه تریلیوم به عنوان پنج نهادی که طرح کناره گیری زوکربرگ را امضا کرده اند، مجموعا 160 میلیارد دلار دارایی دارند.

 رسوایی جدید
با انتشار اخباری مبنی بر درز اطلاعات تعداد 30 میلیون کاربر شبکه اجتماعی فیس بوک در جهان، برخی از خبرگزاری های جهان درصدد ارتباط دادن این موضوع با فعالیت های سایبری ایران و کره شمالی بوده اند. اما این شرکت طی بیانیه ای رسمی اعلام کرد کشورهای ایران وکره شمالی هیچ نقشی در درز اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی در چند روز اخیر نداشته اند.
گفتنی است که طبق اعلام رسمی شرکت فیس بوک، هکرها توانسته اند به اطلاعات مهمی از 30 میلیون کاربر از جمله نام، پست الکترونیک و شماره تلفن کاربران دست یابند؛ هر چند که آمارهای اولیه حکایت از درز اطلاعات 50 میلیون کاربر داشت. 
به هر حال اطلاعات شخصی نه چندان مهم 14 میلیون کاربر از جمله نام کاربری، جنسیت، زبان و محل اقامت، وضعیت رابطه، مذهب، محل تولد، شهر اقامت کنونی، تاریخ تولد، دستگاه های مورد استفاده برای دسترسی به فیس بوک، وضعیت تحصیل و کار، 10 مورد از آخرین مکان هایی که در آنها به فیس بوک متصلند و 15 مورد از آخرین موارد جست وجوی اخیر در فیس بوک هم به سرقت رفته است.
در حال حاضر کارشناسان امنیتی فیس بوک و گروهی از متخصصان امنیت پلیس فدرال مشغول تحقیق در این رابطه با هدف و ماهیت هکرها هستند. 
گفتنی است که این شرکت همچنان از مداخله روس ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین رسوایی کمبریج آنالیتکا (که در آن یک شرکت مشاور مستقر در بریتانیا اطلاعات 87 میلیون کاربر فیس بوک را بدون اجازه جمع آوری کرد) سرگیجه دارد.

 منابع: NBCNews و رویترز
 
مرجع : NBCNews
کد مطلب : ۲۷۰۳۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما