کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

90 درصد اپلیکیشن های اندرویدی جاسوس هستند

ايسنا , 8 آبان 1397 ساعت 7:45

بالغ بر ۹۰درصد از اپلیکیشن های موجود در فروشگاه گوگل پلی استور، اطلاعات کاربران را جمع آوری می کنند.


پژوهشگران و محققان امنیت سایبری فعال در دانشگاه آکسفورد به تازگی دریافته اند که خیل عظیمی از اپلیکیشن ها و برنامه های اندرویدی که در فروشگاه آنلاین اینترنتی گوگل پلی استور نیز وجود دارند، دسترسی های گسترده ای به اطلاعات شخصی و حریم خصوصی کاربران دارند چراکه قادرند به بهانه های مختلف داده های موردنظر خود را از کاربران جمع آوری کنند.

بر اساس گزارشی که توسط فایننشال تایمز منتشر شده است، این اطلاعات که شامل مکان جغرافیایی، جنسیت، سن و اطلاعات مربوط به سایر اپلیکیشن های نصب و استفاده شده توسط کاربر می شود، در اختیار این برنامه های اندرویدی قرار می گیرد و در صورت لزوم، شرکت های توسعه دهنده مذکور قادر خواهند بود داده های مربوطه را بدست آورند و از آن سو استفاده کنند.

به گفته برخی از کارشناسان امنیتی، هکرها و مجرمان سایبری قادر خواهند بود با رشوه دادن به شرکت های توسعه دهنده برنامه های مختلف از اطلاعات شخصی کاربران سو استفاده کرده و به دستگاه های الکترونیکی مورد استفاده آنها نفوذ پیدا کنند.

البته در بهترین حالت ممکن، اطلاعات کاربران که توسط شرکت های توسعه دهنده اپلیکیشن های اندرویدی گردآوری می شود، در اختیار شرکت های مختلف به منظور ارسال، انتشار و مشاهده آگهی و تبلیغات گذاشته می شود که در نهایت به درآمدزایی منجر می شود.  

در گزارش سایت indiatoday، آن دسته از اپلیکیشن هایی که برای انتشار اخبار و همچنین استفاده کودکان توسعه داده شده است، بیشترین سواستفاده را از اطلاعات و داده های کاربران می کنند و به داده های زیادی از کاربران تاکنون دسترسی داشته اند و با شرکت های بزرگی همچون گوگل آنها را به اشتراک گذاشته اند. البته این نخستین باری نیست که افشا می شود شرکت های بزرگی نظیر گوگل و اپل و همچنین سایر توسعه دهندگان برنامه های مختلف اطلاعات کاربران را گردآوری می کنند، بلکه در مدت های اخیر که مساله حریم خصوصی و محافظت از اطلاعات شخصی و همچنین امنیت سایبری از اهمیت خاص و بسزایی برخوردار شده است، اخبار و گزارش های زیادی در این خصوص منتشر شده است.

هرچند که بسیاری از منتقدان فعال در حوزه تکنولوژی بر این باورند که شرکت های فناوری همواره با قول توسعه قابلیت های متعدد قصد دارند از کاربران مجوز استفاده از داده های شخصی شان را بگیرند اما کاربران نباید گول این وعده ها را بخورند.
 


کد مطلب: 270440

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/270440/90-درصد-اپلیکیشن-های-اندرویدی-جاسوس-هستند

ITMen
  https://www.itmen.ir