۰
در دومین سمینار تحلیل شرایط اقتصادی ایران با نگاه ویژه به صنعت فاوا عنوان شد:

شرکت‎های ICT به سمت کسب و کارهای تکنولوژیک بروند

تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۴
شرکت‎های ICT به سمت کسب و کارهای تکنولوژیک بروند
دومین نشست این سمینار دو جلسه‎ای در حالی برگزار شد که طی جلسه اول، اقتصاددانان حاضر در این رویداد اوضاع اقتصادی را بسیار نگران کننده و بحرانی توصیف کردند تا جایی که مرتضی ایمانی راد، اقتصاددان و رییس هیات مدیره موسسه مطالعات اقتصادی بامداد، سال ۹۷ را سخت ترین سال اقتصادی از سال ۱۳۳۲ تاکنون توصیف کرد. همچنین سیامک قاسمی، مدیر عامل موسسه مطالعات اقتصادی بامداد، سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات را بدون در نظر گرفتن اپراتورها و مخابرات قابل توجه و هم تراز با صنایع بزرگ و قدیمی کشور دانست. سیامک قاسمی وضعیت کلی اقتصاد ایران را با روندهای اقتصاد جهانی در سال های ٢٠١٨ و ٢٠١٩، چالش ها و موانع بنیادین اقتصاد ایران و همچنین تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از برجام و اعمال تحریم های نفتی و بانکی بررسی کرد و تاثیرات این عوامل را روی بازار نفت، طلا، قیمت ارز، بازار بورس، نقدینگی، تورم، بازارمسکن و بودجه دولت را نهایتا متوجه همه صنایع از جمله صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست. 

قاسمی افزود: شرکت هایی که کسب و کار B2C انجام می دهند، در شرایط اقتصادی کنونی و دوره رکود تورمی، شرایط بهتری نسبت به شرکت هایی خواهند داشت که کسب و کار B2G و B2B انجام می‎دهند. بنابراین هرچه شرکت ها به سمت کسب و کار با مردم بروند خطر کمتری آنها را تهدید خواهد کرد. 

این اقتصاددان شرکت‎های صنعت فاوا را از نظر قابلیت تجارت بین‎المللی و محصوﻻت و خدمات نهایی قابل ارایه شان، به دو گروه عمده تقسیم بندی کرد و گفت: محصولات شرکت ها یا قابل تجارت هستند یا غیرقابل تجارت. محصولات قابل تجارت عموما در سطح اقتصاد دارای دو ویژگی عمده هستند، یکی اینکه تجارت بین‎المللی این محصوﻻت از نظر اقتصادی و تجارت بین‎المللی این محصوﻻت از نظر جغرافیایی یا فیزیکی توجیه پذیر است. بنابراین شرکت‎هایی که محصولات قابل تجارت دارند اوضاع نامناسبی خواهند داشت. همچنین نرخ ارز همواره به عنوان یکی از مهم‏ترین متغیرهای اثرگذار بر اقتصاد ایران و بنگاه‎های اقتصادی است. تغییرات قیمت ارز می تواند تاثیرات قابل توجهی برای شرکت های صنعت فاوا در بخش هزینه ها و یا درآمدها داشته باشد.

مرتضی ایمانی راد در مورد اوضاع نابسامانی که ممکن است پیش رو باشد، توضیح داد: در شرایط کنونی باید به دنبال راه حل بود. هرجا مشکل هست حتما راه حلی هم برای آن وجود دارد. در شرایط اقتصادی کنونی نباید منتظر اتفاق خاصی باشیم تا اوضاع بهتر شود، اگر اتفاقی هم بیفتد احتمالا اوضاع را بدتر می‎کند. ما نباید خود را از دنیا و محیط دور بدانیم، چطور یک مدیر می‎تواند با هر مدرک تحصیلی از جامعه جهانی بی خبر باشد و نداند چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ اگر در این جلسه بپرسم چند نفر شاخص دلار را دایم بررسی می‎کنند، احتمالا عده کمی دست بالا خواهند برد. چرا به جای اینکه وضعیت اقتصادی را بررسی کنیم دایما به دنبال رانت هستیم؟ 

در ادامه، سیامک قاسمی توصیه کرد شرکت ها به لزوم صادرات بیش از هر زمان دیگری توجه کنند و در جهت حفظ مستمر موجودی کاﻻ در حد کفایت تلاش کنند. همچنین بهتر است شرکت‎ها به سمت کسب و کارهای نوین و تکنولوژیک برای استفاده از موج های جدید عرضه و تقاضا در جهان همانند واقعیت افزوده، اینترنت چیزها، ارزهای دیجیتال، استارت‎آپ‎های مبتنی بر وب هوش مصنوعی حرکت کنند.

همچنین لزوم توجه جدی به هوشمندی استراتژیک به جای برنامه‎ریزی استراتژیک، تبدیل بخشی از منابع نقدینگی شرکت‎ها به منابع ارزی با هدف جلوگیری از ضربه پذیری کسب و کار ناشی از تغییرات شدید ارزی و استفاده حداکثری از منابع تامین مالی ریالی به جای منابع ارزی، ممانعت و پرهیز از ایجاد هرگونه تعهد بلند مدت ارزی مگر با توجیه اقتصادی استفاده از فاینانس‎های بین‎المللی و خطوط اعتباری بانک مرکزی تنها برای پروژه‎هایی با درآمدهای ارزی و تلاش برای ورود به بازار جهانی از طریق ایجاد یک واحد تولیدی در کشوری دیگر از توصیه های دیگر سیامک قاسمی بود.
 
کد مطلب : ۲۷۰۵۳۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما