۰
انگلیس هواوی را از زیرساخت خود حذف می‌کند!

واکنش چین به بازداشت مدیر ارشد هواوی در کانادا

تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۲
واکنش چین به بازداشت مدیر ارشد هواوی در کانادا
 
«گنگ شوانگ» روز قبل در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن گفت: چین بلافاصله پس از این رخداد، کمک های کنسولی خود را به رییس مالی شرکت «هواوی» ارایه داده و ضمن تشریح موضع جدی خود، به کانادا و آمریکا اعتراض کرد.

او افزود: بر اساس قانون اتباع چینی جمهوری خلق چین، «منگ وانژو» (Meng Wanzhou) یک شهروند چینی است ما درخواست می کنیم کانادا ضمن آشکار کردن دلیل بازداشت، فورا او را آزاد کرده و به طور واقعی حق قانونی و منطقی او را تضمین کنند. شرکت «هواوی» نیز پیش از این بازداشت یکی از مدیران ارشد این شرکت در کانادا به درخواست آمریکا، به دلیل آنچه نقض تحریم های واشنگتن علیه ایران عنوان شده است را غیرقانونی اعلام کرد و افزود: این مدیر «هواوی» هیچ اشتباه و تخلفی مرتکب نشده است.



کانادا خانم «وانژو» از اعضای هیات رئیسه «هواوی» و دختر بنیانگذار این شرکت را اول دسامبر به اتهام «نقض تحریم های آمریکا علیه ایران» به درخواست واشنگتن بازداشت کرد.

منابع کانادایی می گویند خانم «وانژو» که از سوی آمریکا تحت پیگرد قرار گرفته بود در شهر «ونکوور» در غرب کانادا و به درخواست آمریکا بازداشت شده و قرار است به آمریکا منتقل شود.



خرداد دو سال پیش بود که مقام های قضایی در نیویورک شرکت «هواوی» را به نقض تحریم های آمریکا متهم کردند آنها گفتند این شرکت محصولات آمریکایی را به ایران و سایر کشورها منتقل کرده است.

این موضوع چند ماه پیش، با پیگیری های دیپلماتیک چین و پرداخت چهار میلیارد دلار جریمه از سوی شرکت «هواوی» در نهایت حل شد اما دستگیری این مدیر ارشد «هواوی»، این موضوع را بار دیگر در آستانه تنش های تجاری آمریکا و چین برجسته کرده است.

شرکت فناوری «هواوی» روز پنجشنبه در پکن با صدور بیانیه ای هرگونه تخلف توسط این مدیرش را رد و اعلام کرد اطلاعات اندکی در مورد بازداشت خانم «وانژو» در دست دارد.



در بیانیه شرکت فناوری «هواوی» آمده است: این شرکت منطبق با قوانین و مقررات بین المللی از جمله قوانین و مقررات صادرات، رعایت تحریم ها و کنترل صادرات سازمان ملل متحد، ایالات متحده و اتحادیه اروپا فعالیت می کند.

این شرکت اظهار امیدواری کرده است سیستم های قضایی کانادا و آمریکا در نهایت به یک نتیجه گیری درست برسند.

 واکنش روزنامه دولتی چین
در همین رابطه روزنامه دولتی چین روز پنجشنبه به اقدام دولت کانادا در دستگیری یکی از مدیران ارشد شرکت «هواوی» بنا به دستور مقام های آمریکایی به بهانه نقض تحریم ها علیه ایران واکنش نشان داد و خشم خود را از آن ابراز کرد.

منابع خبری بامداد پنجشنبه گزارش داده اند کانادا بنا به درخواست مقام های آمریکایی یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری ««هواوی» را که متهم به نقض تحریم ها علیه ایران است، دستگیر کرد.



روزنامه دولتی گلوبال تایمز در واکنش به این دستگیری نوشت: «آمریکا با این دستگیری در حال ارسال این علامت به جامعه بین المللی است که شرکت هواوی را هدف قرار داده است.»

 حذف هواوی از زیرساخت های 5G انگلیس
اما در شرایطی که مناقشه چین و آمریکا بر سر هواوی در جریان است، دولت انگلیس نیز ناگهان اعلام کرد که غول فناوری چینی ها یعنی هواوی را از زیرساخت های ارتباطی خود حذف خواهد کرد و این یعنی قرار نیست هواوی در توسعه زیرساخت های 5G این کشور نقشی داشته باشد.

شرکت هواوی، در شرایطی از فرایند توسعه مخابراتی انگلیس کنار گذاشته می شود که رئیس سازمان امنیت و اطلاعات انگلیس، اوایل هفته جاری گفت که مشارکت شرکت های مخابراتی چین با شبکه 5G بریتانیا را به دقت رصد می کند.

پیش از این قرار بود غول تکنولوژی چینی ها اقدام به ارائه تکنولوژی 5G به شرکت های مخابراتی بریتانیا کند. اما به نظر می رسد اکنون نه تنها چین مسوولیت تامین زیرساخت های 5G انگلیس را بر عهده نخواهد داشت، بلکه از شبکه های 3G و 4G نیز حذف خواهد شد.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۰۷۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما