۰
فرماندهان پلیس اعلام کردند:

نگران افزایش 71 درصدی جرایم سایبری هستیم

تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۲
نگران افزایش 71 درصدی جرایم سایبری هستیم
حسین اشتری گفت: رشد جرایم در فضای مجازی رو به رشد و فزاینده است اما ظرفیت پلیس فتا نیز خوب است، چرا که توانسته 80 درصد جرایم را کشف کند که این آمار نسبت به سایر کشورهای پیشرفته که خیلی زودتر از ما این ظرفیت را در پلیس خود ایجاد کرده اند، ستودنی است. 

اشتری با تاکید بر این مطلب که پلیس فتا در خدمت مردم است و آمادگی دارد تا اگر فردی مورد تعدی و ظلم واقع شود به حقوق اش رسیدگی کند، وجود کلاهبرداران در فضای مجازی را نگران کننده عنوان کرد. 

فرمانده نیروی انتظامی گفت: به مردم گفته ایم که چگونه از خود در مواجهه با کلاهبرداران به صورت حضوری، تلفنی و حتی پیام رسان ها مراقب کنند تا نقشه شوم آنها باطل شود. همچنین به بانک ها توصیه کردم چگونه عمل کنند تا مانع ورود افراد به حساب های دیگران باشند و اینکه رمزها قابل تغییر باشد. وی ظرفیت امروز پلیس فتا را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: آزمایشگاه ادله دیجیتالی این پلیس تقویت شده و پلیس فتا در 146 نقطه استقرار دارد. 

اشتری اظهار امیدواری کرد: در شهرهای که بیش از 150 هزار نفر سکنه دارند نیز پلیس فتا مستقر شود. 

وی درباره مدت زمان کشف جرم گفت: کشف جرم بستگی به نوع جرم، نوع اطلاعات در دسترس دارد، هر چه اشراف اطلاعاتی بیشتر سرعت عمل نیز بیشتر خواهد شد، باید گفت مدت زمان این پرونده به طور معمول 15 روز است. 

اشتری تاکید کرد که نرخ بیکاری در بروز جرایم سایبری تأثیر دارد.  

 وقوع 41 هزار جرم مجازی از ابتدای امسال
رییس پلیس فتا نیز گفت: رمزهای یکبار مصرف برای جلوگیری از فیشینگ و برداشت های غیرمجاز اکنون در بانک های کشور درحال اجراست و شهروندان می توانند از این خدمات استفاده کنند.

کمال هادیان فر با بیان این که تغییراتی که امسال اتفاق افتاده در سند پیشگیری مقابله است افزود: در این سند برای سه سازمان تکلیف تعیین شده است از جمله پلیس فتا که در حوزه مردم، کسب و کار، سازمان ها و شرکت های خصوصی مسوولیت دارند. 

وی گفت: در این حوزه باید در خصوص آگاه سازی، هشدار حملات و آسیب ها و مخاطرات اقدامات خود را انجام دهیم مثل سامانه نظام هشدار. 

هادیان فر گفت: عمده مشکل ما افزایش 71 درصدی جرایم در هشت ماهه امسال نسبت به سال گذشته است. اگرچه توان خوبی در کشف داشته ایم و کشفیات مان با متوسط 15 روز به دست می آید اما باز هم نگرانی وجود دارد.

 این مقام نیروی انتظامی با اعلام این مطلب که تا امروز 41 هزار جرم در فضای مجازی به وقوع پیوسته پیش بینی کرد که تا آخر سال تعداد جرایم به 59 هزار جرم افزایش یابد. 

وی گفت: برداشت های غیرمجاز در صدر بیشترین جرایم فضای مجازی است که در این خصوص با همکاری دادستان کل کشور و  بانک مرکزی سامانه های رمز دهنده یکبار مصرف را طراحی کرده ایم. 

رییس پلیس فتا ناجا با بیان این مطلب که 400 میلیون کارت بانکی در کشور وجود دارد و هر ایرانی 5 تا 6 کارت دارد، گفت: بنابر درخواست فرمانده ناجا و دستور رئیس جمهور و ابلاغ بانک مرکزی طرح رمزهای یکبار مصرف را بانک ها شروع کرده اند و هم اکنون اجرا می کنند. اگر بانکی این تسهیلات را قرار ندهد و خسارتی به مردم وارد شود بانک باید جوابگو باشد. 

رییس پلیس فتا ناجا اعلام کرد: در مرحله دوم دستگاه های ATM و در مرحله بعدی دستگاه های POS فروشگاه ها و مراکز خرید در حوزه رمزهای یکبار مصرف عمل خواهند کرد. هم اکنون 500 هزار دستگاه ATM در کشور فعال اند و استفاده از رمزهای یکبار مصرف می تواند اسکیمیر را نابود کند. 
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۰۷۲۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما