کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قدرتمندترین ماهواره «جی پی اس» به فضا پرتاب شد

ايسنا , 4 دی 1397 ساعت 23:32

دو روز پیش موشک فالکون 9 (Falcon 9) شرکت اسپیس ایکس از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال و در حالیکه حامل قدرتمندترین ماهواره جی.پی.اس نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بود، پرتاب شد.



این ماهواره که قدرتمندترین ماهواره جی.پی.اس ساخته شده تاکنون است، روز یکشنبه ۲۳ دسامبر  به مدار پرتاب شد.

این ماهواره قرار بود سه‌شنبه هفته پیش پرتاب شود، اما به دلیل نگرانی‌های مربوط به شرایط جوی نامناسب روز گذشته پرتاب شد.

ماهواره جی.پی.اس(GPS satellite) ماهواره‌ای است که برای سامانه موقعیت‌یاب جهانی استفاده می‌شود. نخستین ماهواره جی پی اس navstar۱ بود و در سال ۱۹۷۸ پرتاب شد.

«هدر ویلسن»(Heather Wilson)، دبیر نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا گفت: نسل بعدی ماهواره‌های جی پی اس سه برابر دقیق‌تر از نسخه‌های پیشین و به طوری مجهز شده که هشت برابر از دیگر ماهواره‌ها قابلیت «ضد پارازیت»(Anti-Jamming) دارد. این ماهواره «وسپوچی»(Vespucci) نام دارد. نام این موشک را به افتخار «آمریگو وسپوچی»(Amerigo Vespucci) کاشف و نقشه‌نگار ایتالیایی نامگذاری کرده اند.

شرکت هوافضا، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات آمریکایی «لاکهید مارتین»(Lockheed Martin) این ماهواره جی پی اس پیشرفته را در مرکزی نزدیک شهر دنور توسعه داده است.
این پرتاب آخرین و بیست و یکمین پرتاب شرکت اسپیس ایکس در سال ۲۰۱۸ میلادی بود. این کمپانی اکنون دارای بالاترین رکورد پرتاب موشک در یک سال است.

 


کد مطلب: 270902

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/270902/قدرتمندترین-ماهواره-جی-پی-اس-فضا-پرتاب

ITMen
  https://www.itmen.ir