۰
دعوای رسانه‌ای وزارت ارتباطات و دبیر کمیته ادامه دارد

اختلاف نظر بر سر قانونی بودن رای گیری آنلاین در کمیته فیلترینگ

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۷
اختلاف نظر بر سر قانونی بودن رای گیری آنلاین در کمیته فیلترینگ

آیتی‌من -  اختلاف نظر دولت و به ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با قوه قضاییه و کمیته تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی، همچنان ادامه دارد.

پیش بینی می شد با حضور جواد جاویدنیا به جای عبدالصمد خرم آبادی به عنوان معاون دادستان کل کشور در فضای مجازی و دبیر کارگروه، کمی از این اختلافات کاسته شود. اختلافاتی که در چند ماه گذشته حول محور فیلتر تلگرام و عدم فیلتر پوسته های فارسی این پیام رسان، افزایش یافته بود. اما جاویدنیا هم در گفت وگوهای نسبتا تندی، همان راه خرم آبادی را ادامه داد تا جنگ لفظی میان دو طرف ادامه یابد.

در یکی از اختلافات، دولت به رویه برگزاری جلسات رای گیری برای فیلتر سایت ها اعتراض دارد. این جلسات از زمان خرم آبادی به صورت آنلاین و با حضور نیمی از اعضا برگزار شده و در نتیجه عملا دبیر کارگروه، به تصمیم گیر اصلی برای فیلتر یک سایت بدل شده است. موضوعی که وزیر ارتباطات و تیم همراهش، به آن از نظر قانونی خرده می گیرند.

در تازه ترین اظهارنظرها در این مورد، جعفر نعناکار مدیر کل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات، به شیوه برگزاری جلسات آنلاین در قالب توییتی خرده گرفت و البته آذری جهرمی وزیر ارتباطات با بازنشر آن، از این نظر حقوقی حمایت کرد. 

نعناکار در این باره نوشت: «از دید حقوقی، نظام رای گیری آنلاین کمیته تعیین مصادیق محل اشکال است. چرا که اولا در قانون آمده است جلسات در محل دادستانی کل کشور تشکیل می شود و اگر این را هم نادیده بگیریم، جلسات با نصاب قانونی رسمیت می یابد، کدام مصوبه با حضور آنلاین حداقل ۷ عضو صادر شده است؟»

همان طور که پیش بینی می شد این اظهارنظر، از سوی دبیر کارگروه بی پاسخ نماند: طبق مصوبه این کارگروه، اکثر جلسات کمیته فیلترینگ برای بررسی موارد شکایت از سایت های اینترنتی به صورت آنلاین برگزار می شود.

جواد جاویدنیا در گفتگو با مهر، درباره دلیل تعویق برگزاری جلسات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: جلسات کارگروه درحال تشکیل است و ما جلسات این کارگروه را طبق مصوبه داخلی کارگروه که کاملا جنبه قانونی دارد، به صورت آنلاین برگزار می کنیم.

وی با بیان اینکه روزانه تعداد زیادی سایت اینترنتی برای بررسی محتوای مجرمانه به ما اعلام و گزارش می شود ادامه داد: پس از بررسی این سایت ها مطابق با شکایت صورت گرفته و رسیدگی به آن، چنانچه محتوای مجرمانه آن احراز شود، حکم فیلترینگ در جلسه آنلاین و غیرحضوری صادر می شود.

معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور تاکید کرد: تعداد درخواست ها برای بررسی محتوای مجرمانه سایت های اینترنتی زیاد بوده و عملا میسر نیست که بخواهیم برای همه این درخواست ها، جلسات حضوری تشکیل دهیم، به همین دلیل این تصمیم اتخاذ شد که جلسات به صورت آنلاین برگزار شود.

جاویدنیا افزود: اما برای یک سری موارد خاص نیز که نیاز است تمامی اعضا حضور داشته باشند، حتما جلسات به صورت حضوری تشکیل خواهد شد.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ سایت های اینترنتی گفت: در مقطعی که البته هنوز اینجانب به عنوان دبیرکارگروه حکمی نداشته و حضور نداشتم، مواردی گزارش شده که برخی اعضا به جلسات کارگروه دعوت می شدند اما حضور پیدا نمی کردند. هم اکنون درحال تدبیری هستیم که این موارد رخ ندهد و اختلاف نظر باعث نشود که عدم حضور اعضا به جلسات همچنان ادامه پیدا کند.

 
کد مطلب : ۲۷۰۹۸۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين