۰

 ماهواره پیام تحویل داده شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۸
 ماهواره پیام تحویل داده شد

آذری جهرمی افزود: این ماهواره بر اساس استاندارهایی که در متن قرار داد آمده بود، طراحی و ساخته شده است که تست های انجام شده نیز این امر را ثابت کرد. این ماهواره در حال حاضر به سازمان فضایی تحویل داده شده و پرونده این ماهواره بسته شد.

وزیر ارتباطات همچنین از انعقاد اولین قرارداد فضا پایه در حوزه محیط زیست خبر داد و گفت: با تفاهم نامه ای که میان پارک استانداری گلستان، سازمان محیط زیست و وزارت ارتباطات منعقد شد، از فناوری های فضا پایه برای پایش پارک ملی گلستان و جلوگیری از آتش سوزی این پارک استفاده می شود.

وزیر ارتباطات، توسعه کسب و کارهای فضا پایه را از جمله برنامه های این وزارتخانه برشمرد و در این باره افزود: از یک سو ما، جوانان خلاق برای ارائه خدمات فضا پایه داریم و از سوی دیگر بازاری داریم که در آن تمایل به استفاده از این خدمات فضاپایه است، ولی باید برای توسعه این حوزه زیر ساخت های مورد نیاز افزایش یابد تا خدمات فضا پایه بخش خصوصی در اختیار مردم قرار گیرد.

 تشکیل صندوق خطرپذیر ویژه اقتصاد فضاپایه
جهرمی گفت: چندین برنامه را در دستور کار داریم که از جمله آن می توان به همکاری سازمان فضایی با بخش خصوصی برای ایجاد صندوق خطرپذیر به منظور تسهیل اقتصاد فضاپایه اشاره کرد.

جهرمی استفاده از وجوه ارائه شده وزارت ارتباطات برای سرمایه گذاری در صندوق خطرپذیر را از دیگر اقدامات این وزارتخانه در زمینه افزایش مشارکت بخش خصوصی در حوزه های کسب و کار فضا پایه نام برد و یادآور شد: علاوه بر این در تلاش هستیم تا منابع اطلاعاتی آزادسازی شود تا بخش خصوصی و شرکت های استارت آپی بتوانند با استفاده از این داده ها، خدمات فضا پایه خود را ارائه دهند.

به گفته وزیر ارتباطات، همچنین کسب وکارهای فضا پایه، یک فضای نوپا است، ولی روند رو به رشدی دارد و ما برنامه هایی برای تقویت این نوع کسب وکارها داریم.

جهرمی با تاکید بر این که بودجه های پژوهشی حوزه فضایی افزایش داشته است، در این باره گفت: علی رغم بودجه های سایر حوزه ها، بودجه پژوهشگاه فضایی افزایش مناسبی داشته است.

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم که باید ساختار فعالیت های علمی پژوهشگاه فضایی تغییر یابد، به گونه ای که پژوهشگاه فضایی به عنوان مدیر فعالیت فضایی اقدام کند و دانشگاه ها بر اساس برنامه های پژوهشگاه فضایی وارد پژوهش های فضایی شوند.

به گفته وزیر ارتباطات با چنین رویکردی زنجیره ای از آموزش، دانش و فناوری با نخ تسبیح پژوهشگاه فضایی ایجاد می شود و از این طریق پروژه های فضایی سازماندهی خواهد شد.

وی در خصوص طراحی و ساخت ماهواره های بیشتر در کشور، گفت: پیشرفت صنایع فضایی موجب توسعه سایر بخش های فناوری می شود، ضمن این که موجب افزایش رشد اقتصادی و بهره وری ها نیز می شود. از این رو ما هزینه های مربوط به بخش فضایی را هزینه کرد نمی دانیم، بلکه سرمایه گذاری است چرا که باعث بهبود شاخص های بهره وری در کشور خواهد شد. 

 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۱۰۰۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما