۰

ادامه روند نزولی فروش آيفون در چین

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۸
ادامه روند نزولی فروش آيفون در چین

آیتی‌من - چند روز پیش بود که شرکت آمریکایی اپل پیش بینی کرد که فروش گوشی های آیفون در سه ماهه نخست سال جاری کاهش خواهد یافت. اما مساله به همین جا ختم نمی شود؛ چراکه حالا این گوشی ها که تازه به بازار معرفی شده و خیلی از حضور آنها نمی گذرد، در فروش نیز عملکرد خوبی ندارند و فروشندگان در چین برای عرضه آنها اقدام به ارائه تخفیفات گسترده کرده اند.

به گزارش CNBC فروش جدید ترین گوشی های آیفون شرکت اپل بسیار بدتر از آن چیزی بوده است که این شرکت آمریکایی انتظار داشته است. به نظر می رسد قیمت بالای این گوشی ها در کنار نوآوری کم در آنها در مقایسه با شرکت های چینی دلیل اصلی سقوط فروش آنها بوده است.

شرکت فروشگاه های زنجیره ای سانینگ چین از جمله شرکت هایی است که قیمت گوشی های آیفون را به شدت کاهش داده و آیفون XR با حافظه 128گیگابایتی را که پیشتر 1036 دلار عرضه می شد با 18 درصد تخفیف 858 دلار کرده است.

دیگر فروشگاه های زنجیره ای چین نیز اقدام به کاهش شدید قیمت گوشی های آیفون کرده اند به گونه ای که یک فروشگاه دیگر، آیفون XS MAX با حافظه 256 گیگابایتی را که 1628 دلار قیمت دارد با ۱۲ درصد تخفیف ۱۴۳۶ دلار برای فروش گذاشته است، البته علی رغم این تخفیفات قیمت این گوشی در مقایسه با قیمت ۱۲۴۹ دلاری آن در بازار آمریکا همچنان بالاست.

به طور کلی قیمت گوشی های آیفون در بازار چین بسیار گران تر از قیمت آنها در بازار آمریکاست به گونه ای آیفون XS MAX با حافظه 512 گیگابایتی که هم اکنون گرانترین گوشی آیفون است در بازار آمریکا ۱۴۹۹ دلار قیمت دارد اما در چین نزدیک به ۱۹۰۰ دلار به فروش می رسد.

در واقع ارزان ترین گوشی آیفون که مدل XR است در بازار چین ۱۸ درصد گران تر از بازار آمریکا است.

دنی یل ایوست، مدیر موسسه تحقیقاتی ودبوش می گوید: در حالی جنگ تجاری عامل اصلی کاهش فروش گوشی های آیفون معرفی شده است که این مسئله بهانه ای بیش نیست و دلیل اصلی کاهش فروش، کاهش تقاضا و قیمت گذاری ناچیز آنها است.

از طرف دیگر حضور رقبای جدی نظیر هواوی در بازار چین عرصه را برای آیفون تنگ تر کرده است.

بحران فروش گوشی های آیفون باعث شده است که نه تنها اپل از پیش بینی کاهش فروش گوشی های خود در بازار چین حرف بزند که از طرف دیگر به تأمین کنندگان قطعات خود گفته است کمتر از میزان برنامه ریزی شده قطعه تولید کنند.

به طور کلی پس از دستگیری مدیر مالی شرکت هواوی چین در کانادا که به درخواست مقامات آمریکایی و به بهانه نقض تحریم های ایران انجام شد عرصه بر آیفون در چین تنگتر شد.

برخی شرکت های چینی به کارمندان خود نسبت به عواقب احتمالی خرید گوشی های آیفون هشدار داده و از طرف دیگر گفته اند که برای خرید محصولات چینی به خصوص هواوی به کارمندان یارانه می دهند.

شرایط برای اپل در بورس آمریکا نیز طی ماه های اخیر مطلوب نبوده و طی حدود ۳ ماه آخر سال 2018 ارزش سهام این شرکت بزرگ که تا ۶ ماه پیش گران ترین شرکت جهانی محسوب می شد 40 درصد سقوط کرده و ارزش بازار آن از 1120 میلیارد دلار به حدود 700 میلیارد دلار رسیده است.
 
کد مطلب : ۲۷۱۰۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين