۰

رد پای استخراج ارز دیجیتال در بورس ایران

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۳
رد پای استخراج ارز دیجیتال در بورس ایران

آیتی‌من - با افزایش جذابیت استخراج ارزهای دیجیتال، بازار تخلف و سوءاستفاده در این بخش نیز داغ شده است بطوری که عده ای سودجو با استفاده از ناآگاهی دیگران، اقدام به استخراج مخفیانه رمزارزها (ارزهای رمزنگاری شده) با سواستفاده از پردازنده  و توان پردازشی دستگاه های کاربران می کنند.

یک فعال بازار سرمایه در اواخر هفته گذشته در فضای مجازی مدعی شد که «سیستم معاملات یکی از کارگزاری ها، افزون بر 50 درصد از ترافیک کاری پردازنده رایانه را اشغال کرده و باعث فشار زیاد و داغ کردن کامپیوتر یا لب تاپ می شود.» وی با بیان اینکه استخراج ارز دیجیتال (ماینینگ) با رایانه سبب داغ شدن پردازنده می شود، رسیدگی به این موضوع و شفاف سازی در این زمینه را خواستار شد.

یکی دیگر از فعالان بازار سرمایه نیز گفت: «در هفته های اخیر که نرم افزار معاملاتی یک کارگزاری خاص را در کامپیوتر خود نصب کردم، دچار مشکل شدم به طوری که میزان فشار استفاده از نرم افزار معاملاتی بر پردازنده بیش از 50 درصد بود اما از زمانی که این موضوع در فضای مجازی مطرح شد، به یکباره، روند کار این نرم افزار عادی شد و کامپیوتر دیگر مشکلی ندارد.»

 تکذیب ادعای استخراج ارز دیجیتال از سامانه های معاملاتی
«بنیامین ساوه» مدیر معاملات بر خط (آنلاین) کارگزاری مفید درباره ادعای مطرح شده گفت: سامانه معاملات آنلاین «متاتریدر 5» یکی از کامل ترین ابزار معاملاتی بورس در ایران و جهان است و در بررسی های انجام شده این اطمینان به کاربران داده شده که ارتباطات آنلاین آن ها بدون هرگونه مشکل امنیتی برقرار می شود.

وی افزود: این سامانه معاملاتی آنلاین متعلق به شرکت «متاکوتز»، یکی از محبوب ترین
سامانه های انجام معاملات آنلاین در بازارهای اوراق بهادار، کالا و اوراق مشتقه است و اکنون بیش از 2 هزار کارگزاری در سراسر دنیا این سامانه را به مشتریان خود ارائه می دهند و بیش از 10 میلیون کاربر فعال به طور مرتب از این سامانه برای انجام معاملات خود استفاده می کنند.

این مدیر سامانه معاملات ادامه داد: نصب سامانه معاملاتی «متاتریدر 5» (MetaTrader 5) روی سیستم های کاربران نهایی، به طور مستقیم از طریق سرورهای «متاکوتز» انجام می شود و پس از نصب، این سامانه با اتصال به سرورهای امن کارگزاران، فقط اقدام به دریافت اطلاعات قیمتی و ارسال سفارشات مشتریان در بسترهای امن و کنترل شده توسط نهادهای نظارتی منطقه ای (در ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار) می کند.

ساوه تصریح کرد: ادعای مطرح شده در فضای مجازی توسط افراد بی اطلاع مبنی بر سوءاستفاده کارگزاران از سیستم های کاربران، از نظر فنی امری غیرممکن است و با ساختار بروز و مستحکم این سامانه، وقوع چنین اتفاقاتی حتی در صورت وجود سوءنیت نیز ممکن نیست.

وی گفت: با توجه به تعداد بسیار بالای کاربران متاتریدر، بالاترین تدابیر امنیتی و پیشرفته ترین فناوری ها در توسعه این سامانه به کار گرفته شده است، به طوری که امکان هرگونه دست کاری و رخنه فنی در این سامانه را غیرممکن می سازد. 

پی نوشت: این روش کلاهبرداری دیجیتال که با عنوان «کریپتو جکینگ»(cryptojacking) نامگذاری شده، یکی از تهدیدات نوظهور در دنیای مجازی است که با جدی تر و فراگیرتر شدن مقوله ارزهای  رمزنگاری شده و به خصوص پس از جهش های بلند و باورنکردنی ارزش بیت کوین در یک بازه زمانی تقریبا یکساله (نیمه دوم سال 2017 تا نیمه اول 2018) رونق و رواج زیادی پیدا کرد. 

 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۱۰۳۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين