۰
پایان ماجرایی عجیب که از اطلاعیه رزمایش قطع اینترنت شروع شد

انتقال سرور کسب و کارها به داخل اجباری نیست

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۹
انتقال سرور کسب و کارها به داخل اجباری نیست

آیتی‌من -  این نامه از سوی شرکت سداد که دوشنبه شب در شبکه های اجتماعی و همچنین در کانال روزنامه فناوران منتشر شد، نشان می داد که قرار است ارتباط کسب و کارهای دارای سرور در خارج از کشور، با شبکه پرداخت قطع شود. 

در این نامه همچنین اعلام شده بود که هفتم بهمن ماه رزمایشی دو ساعته برگزار شده و خدمات پرداخت پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور برای دو ساعت قطع می شود.

در نامه سداد برای پذیرندگانش آمده است: «پیرو اطلاعیه صادره از شاپرک و بنابر اعلام پدافند غیرعامل کشور، به منظور رزمایش قطع اینترنت به اطلاع می رساند، کلیه سرویس های مبتنی بر کارت در تاریخ 7 بهمن از ساعت 10 تا 12 به مدت 2 ساعت قطع است. در این فرایند کلیه پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور، از دسترس خارج خواهند شد. بدیهی است پس از پایان رزمایش کلیه سرویس ها به حالت عادی خود باز خواهند گشت. شایان ذکر است در آینده نزدیک این رزمایش به تناوب تکرار شده و در نهایت کلیه پذیرندگانی که دارای سرویس خارج از کشور هستند از سرویس پرداخت خارج خواهند شد. لذا پیشنهاد می شود نسبت به انتقال سرور خود به داخل کشور اقدام فرمایید.»

 نگرانی پس از اظهار نظر عجیب
نامه شرکت سداد که مبتنی بر اطلاعیه محرمانه شاپرک و البته توصیه های سازمان پدافند غیر عامل بود، دو نگرانی را در پی داشت. نگرانی اول این بود چرا کسب و کارها باید مجبور به انتقال سرورها به داخل کشور شوند. به ویژه این که به دلیل مسایل مرتبط با تحریم و استفاده از برخی خدمات سایت های خارجی، برخی کسب و کارها ناچارند در خارج از کشور نیز سرور داشته باشند.

اما نگرانی دوم از قطع خود اینترنت بین الملل بود. به ویژه این که این نامه چهار روز پس از اظهارنظر سردار غلام رضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل مبنی بر راه اندازی «اینترنت ایرانی– اسلامی» بود.

جلالی در حاشیه نشست مشترک هیات رییسه و کمیسیون های مجلس خبرگان رهبری گفت: در این نشست اعلام کردم که ما می توانیم اینترنت ایرانی– اسلامی داشته باشیم چنانکه اروپایی ها، چینی ها و دیگر کشورهای دنیا برای خود حریم زیرساختی، موضوعی و معنوی تعریف می کنند و این ضرورت جدی و اساسی برای کشور ما نیز وجود دارد که امیدوارم به آن به طور جدی پرداخته شود.

رزمایش اینترنت همچنین با واکنش قابل توجهی در شبکه های اجتماعی روبرو شد. محمود محمدی یکی از فعالان حوزه کسب و کارهای اینترنتی در این باره نوشت: «زوری باید سرور داخلی بگیریم؟»

پوریا آسترکی کارشناس فناوری اطلاعات نیز نوشت: «بررسی کنید کدام بانک ها و هولدینگ ها در دیتاسنتر سرمایه گذاری کرده اند. چرا بانک مرکزی پیگیر انتقال سرورها به داخل است، چه کسانی می خواهند دیتاسنترهای زیان ده را با قلدری سودده کنند؟ کسب و کارها باید شکایت کنند».

 سداد: اطلاع رسانی به پذیرندگان را وظیفه خود می دانیم
در همین حال معاون شرکت پرداخت الکترونیک سداد پس از انتشار گسترده واکنش ها به نامه این شرکت گفت: طبق قرارداد، باید هر نوع اختلال داخلی و خارجی به اطلاع شرکت ها برسد و موضوع جدیدی مطرح نیست.

امیرحسین داودیان معاون توسعه کسب وکار شرکت سداد به ایرنا گفت: بر اساس توافق نامه سطح سرویس این شرکت با پذیرندگان باید سرویس های ارایه شده از سوی این شرکت و شبکه پرداخت، پایدار باشد و هر زمانی که اختلال در شبکه اعم از داخلی یا خارجی رخ می دهد، باید به پذیرندگان اعلام شود. 

وی افزود: این نخستین باری نیست که بروز اختلال در شبکه به اطلاع شرکت ها و کسب و کارها می رسد تا آمادگی لازم را داشته باشد؛ در ماه گذشته نیز با توجه به تغییرات زیرساختی در حوزه شبکه ای این شرکت، این گونه اختلال ها به پذیرندگان اعلام شده است.

داودیان با اعلام اینکه بالاخره اختلال در اینترنت از سوی نهادهای ذیربط به شرکت های پرداخت اعلام می شود گفت: اغلب موارد اینچنینی به صورت عمومی اطلاع رسانی نمی شود بلکه فقط به شرکت های طرف قرارداد اعلام می شود.

 پیگیری سازمان فناوری اطلاعات
محمد جعفر نعناکار مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات نیز روز گذشته موضوع الزام کسب و کارها به انتقال سرورها به داخل کشور را پیگیری کرد. 

وی در نامه ای به محسن قادری مدیرعامل شرکت شاپرک نوشت: «ضمن ارج نهادن به مقاوم سازی و حفظ آمادگی شبکه در برابر حملات و تهدیدات سایبری، بدین وسیله خواهشمند است دستور فرمایید مستندات قانونی درباره ضرورت انتقال سرورها به داخل کشور و عدم ارایه سرویس به پذیرنده هایی که دارای سرویس خارجی هستند را جهت اقدام لازم به این دفتر ارسال دارند.»

نعناکار درباره پاسخ این نامه توضیح داد: پاسخ رسمی و کتبی درخواست ما قرار است چهارشنبه (امروز) ارسال شود. با این حال پیگیری شفاهی ما از شرکت شاپرک و شرکت سداد نشان داد هیچ مستند قانونی مبنی بر الزام انتقال سرور کسب و کارها به داخل کشور وجود ندارد.

وی افزود: علاوه بر نبود مستند قانونی باید ببینیم آیا اصولا از نظر فنی و هزینه ای چنین امکانی وجود دارد یا خیر.

نعناکار با بیان این که برگزاری رزمایش اینترنت اقدامی معمول است گفت: چنین موضوعی پیشتر نیز در کشور انجام شده و در جهت ارزیابی میزان پایداری شبکه بانکی در صورت قطع ارتباط اینترنت به داخل کشور است.

وی تاکید کرد: موضوع انتقال اجباری سرورها مختومه است.

 پدافند غیرعامل تکذیبیه می دهد
روز گذشته خبرنگار فناوران از روابط عمومی سازمان پدافند غیر عامل موضوع را پیگیری کرد. روابط عمومی این سازمان حاضر به ارایه توضیح رسمی نشد و اعلام کرد این رزمایش موضوعی داخلی بوده و انتشار آن به این شکل درست نیست. به زودی نیز سازمان پدافند غیر عامل تکذیبیه ای در این خصوص منتشر خواهد کرد. اطلاعیه ای که تا شب گذشته و هنگام تنظیم این خبر منتشر نشد.

 
کد مطلب : ۲۷۱۱۱۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما