۰
مجری پروژه سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌ها:

دریافت عوارض در 7 آزادراه کشور تا پایان سال الکترونیکی می شود

تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۹
دریافت عوارض در 7 آزادراه کشور تا پایان سال الکترونیکی می شود

آیتی‌من - سهیل مظلوم مدیرعامل شرکت سپندار و مجری پروژه سامانه پرداخت های نوین گفت: قرار است 28 آزادراه کشور به سامانه هوشمند پرداخت عوارض (ETC) مجهز شوند که در فاز نخست قرار است پرداخت عوارض در 7 آزادراه تا پایان سال به طور کامل الکترونیکی شود.

وی درباره پروژه سامانه پرداخت های نوین در آزادراه های کشور توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی با هدف الکترونیکی کردن عوارض آزادراه ها به صورت یکپارچه ، فراخوان مشارکت برگزار کرد. شرکت سپندار با ترکیب سهامداری شرکت های تجارت الکترونیکی پارسیان، توسن، توسن سها، آتی شهر، سیمرغ تجارت، آباد راهدارپارس، همسو و فناپ برنده این فراخوان شده و قرارداد به صورت BOT امضا و در مردادماه امسال ابلاغ شد.

مظلوم با بیان این که پس از طی مراحل اداری عملیات اجرایی پروژه از دی ماه امسال آغاز شده است گفت: در فاز نخست پرداخت عوارض 7 آزادراه کشور شامل آزادراه های تهران–ساوه، تهران–قم، تهران–پردیس، کرج–قزوین، قزوین–زنجان، زنجان–رشت و قطعه ۴ آزادراه تهران–شمال (مرزن آباد–چالوس) تا پایان سال به طور کامل الکترونیکی خواهد شد.

مجری پروژه سامانه پرداخت های نوین ادامه داد: دروازه هایی در آزادراه کشور، بدون آن که کوچک ترین مزاحمتی برای عبور خودروها ایجاد کنند، نصب خواهد شد و پلاک خودروها هنگام عبور از این دروازه ثبت شده و به روش های مختلف تسویه عوارض صورت می گیرد. برای مثلا فرد می تواند تگ الکترونیکی یا GPS روی خودرو خود نصب کرده و از کیف پول آن عوارض کم شود یا با استفاده از اپ موبایل یا کد USSD عوارض پرداخت شود. 

وی درباره دیگر روش های پرداخت عوارض گفت: روش دیگر ویدیو تولینگ (Video Tolling) است که براساس روش های نوین پرداخت که بانک مرکزی بستر آن را فراهم کرده است، صاحب خودرو می تواند پلاک را به یکی از شماره حساب هایش متصل کرده و هنگام عبور از دروازه، مبلغ عوارض خود به خود از آن کاسته شود. همچنین امکان پرداخت عوارض در کیوسک های ویژه ای در استراحت گاه های بین راهی فراهم خواهد شد. 

مدیرعامل سپندار تاکید کرد: با موافقت وزارت راه و شهرسازی قرار است دریافت عوارض به صورت نقدی به طور کامل از آزادراه ها حذف شود و در نتیجه دروازه های دریافت نقدی عوارض جمع آوری می شود که به کاهش ترافیک آزادراه ها کمک شایانی خواهد کرد.

مظلوم در پاسخ به این سوال که در صورت حذف دروازه های نقدی، تکلیف کارکنان این بخش چه خواهد شد گفت: شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در نامه ای به شرکت های احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه های مختلف کشور، آنها را مکلف کرده است که از نیروهای ثابت مستقر در دروازه های اخذ عوارض نقدی، در سایر بخش های شرکت استفاده شده و در نتیجه کارکنان این عوارضی ها، نگرانی نسبت به آینده شغلی خود نخواهند داشت.

علاوه بر این توسعه اخذ عوارض الکترونیکی در آزاد راه ها با افزایش درآمد آنها همراه شده و خدمات ارزش افزوده فراوانی از جمله نگهداری تجهیزات الکترونیکی ایجاد خواهد کرد که در آینده نزدیک چند برابر کارکنان فعلی بخش دریافت نقدی عوارض می توانند در خدمات ارزش افزوده مرتبط با اخذ الکترونیکی عوارض مشمول به کار شوند.

 
کد مطلب : ۲۷۱۱۷۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما