کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون مرکز ملی فضای مجازی:

هاتگرام و تلگرام طلایی برای ادامه فعالیت از قوه قضاییه فرصت گرفتند

13 اسفند 1397 ساعت 21:32

امیر خوراکیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه به اهدافمان از فیلتر تلگرام رسیده‌ایم گفت: قوه قضائیه به هاتگرام و تلگرام طلایی فرصت داده است و درباره مسدودسازی آنها هم این قوه باید تصمیم بگیرد.



آیتی‌من- در حالی که دوبار تاکنون به تلگرام طلایی و هاتگرام فرصت داده شده تا از تلگرام جدا شوند، آنها همچنان به ارایه سرویس بر بستر تلگرام ادامه می‌دهند.

اتفاقا یکی از بندهای شکایت مدعی‌العموم از وزیر ارتباطات نیز ایجاد بستری برای ادامه فعالیت تلگرام است که بخش مهم یاز آن به فعالیت پوسته‌های فارسی این اپلیکیشن اشاره دارد. با این حال معاون شورای عالی فضای مجازی می گوید خود قوه قضاییه به هاتگرام و تلگرام طلایی فرصت دوباره فعالیت داده است.

خوراکیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در این باره گفت: استفاده از هاتگرام و تلگرام طلایی برای همیشه به هیچ وجه مقدور نیست الا اینکه آن‌ها به یک پیام رسان مستقل داخلی تبدیل شوند؛ و اگر در این زمینه فرصتی داده شده که به نظر ما از جهاتی مطلوب بوده به این دلیل بوده که این تلاش باید صورت می‌گرفت و این راه راهی بود که در گذشته امکان طی کردن آن وجود نداشت و الآن کشور در مسیر این تجربه است.

وی ادامه داد: یک هدف اصلی ما این بود که جلوی رشد تلگرام گرفته شود که این اتفاق افتاد. هدف دوم این بود که مردم بدانند فضای تلگرام فضای غیرقانونی و ناامنی است، چون این فضا در حال حرکت به سمت فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌تر بود. نکته سوم اینکه ترافیک تلگرام بشدت کاهش پیدا کرده است. ممکن است افرادی که قبلا از تلگرام استفاده می‌کردند الآن هم این پیام‌رسان را داشته باشند، اما قطعا این میزان استفاده به شدت کاهش پیدا کرده است.

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: بیش از ۵۰ درصد ترافیک تلگرام کاهش پیدا کرده است. چه کسی این موضوع را پیش بینی می‌کرد؟ حتی خود تلگرام هم فکر نمی‌کرد که ایران بتواند بیش از ۵۰ درصد ترافیک این پیام‌رسان را کاهش دهد و این مساله‌ای بود که برای آن‌ها هم خیلی مهم بود. این میزان جمع استفاده از تلگرام چه از طریق هاتگرام و تلگرام طلایی و چه از طریق تلگرام اصلی به وسیله فیلترشکن‌ها یا هر چیز دیگر است.

خوراکیان گفت: هاتگرام و تلگرام طلایی در فرصتی که به آن‌ها داده شده است - این فرصت را همان کسی به آن‌ها داده که حکم مسدود شدن تلگرام را صادر کرده است- و آن کسی که باید از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری کند و بگوید این فرصت کافی است و بگوید یا شما تبدیل شده‌اند به پیام‌رسان داخلی و به کار خود ادامه دهید، چون از تلگرام ارتباط‌تان قطع شده است و می‌توانید همان سرویس را خودتان ارائه دهید یا اینکه بگوید یا اینکه نمی‌توانید کار را ادامه دهید و این بحث روشنی است. ما هم الان همین را می‌گوییم و آن مرجعی هم که باید این تصمیم را بگیرد همان مرجعی است که حکم به مسدودسازی تلگرام داده است. در واقع همان مرجع اجازه فعالیت به این‌ها داده است و همان مرجع هم باید در پایان فرصتی که به آن‌ها داده تصمیم بگیرد که آن‌ها ادامه دهند یا ندهند.
 
 


کد مطلب: 271381

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/271381/هاتگرام-تلگرام-طلایی-ادامه-فعالیت-قوه-قضاییه-فرصت-گرفتند

ITMen
  https://www.itmen.ir