۰

اتحادیه اروپا نسخه اولیه دستورالعمل اخلاقی هوش مصنوعی را تدوین کرد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۱
اتحادیه اروپا نسخه اولیه دستورالعمل اخلاقی هوش مصنوعی را تدوین کرد

آی‌تی‌من- به گزارش از رویترز، اتحادیه اروپا سال گذشته، ممیزی‌های سنگینی برای توسعه هوش مصنوعی قائل شد؛ ممیزی‌هایی که نشان می‌دهد اتحادیه اروپا قصد دارد رویکرد خود را در حوزه هوش مصنوعی از رقبای قدرتمندی مانند ایالات متحده و چین متمایز کند. در همین راستا نیز سال گذشته گروه‌های متخصص متعددی را برای هدایت درست هوش مصنوعی تشکیل داد. به طور مثال، گروه کارشناس ارشد هوش مصنوعی اتحادیه اروپا شامل 52 کارشناس مستقل به نمایندگی از دانشگاه‌ها، صنایع و جامعه مدنی است که حدود چهار ماه پیش پیش‌نویس اولیه دستورالعمل‌های اخلاقی برای توسعه و استفاده از هوش مصنوعی را تدوین کردند. در میان این کارشناسان، کارشناسانی از شرکت‌هایی چون گوگل و SAP نیز دیده می‌شود. حال خبرها حاکی از آن است که اتحادیه اروپا نسخه اولیه یک دستورالعمل اخلاقی در مورد استفاده از هوش مصنوعی را آماده کرده تا از آن به عنوان نقشه راهی برای سازمان‌هایی استفاده شود که قصد دارند از فناوری مذکور بهره بگیرند.

گفتنی است که اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی در این زمینه را آغاز کرد و گروهی از متخصصان را مامور نوشتن این دستورالعمل کرد. بر اساس استراتژی هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، قرار است سرمایه‌گذاری در این زمینه تا یک دهه آینده در این قاره به‌ طور سالانه به ۲۰ میلیارد یورو برسد.

این در حالی است که بر اساس برخی از آخرین اطلاعات موجود، سرمایه‌گذاری اروپا در حوزه هوش مصنوعی در سال 2016 حدود 3 تا 4 میلیارد دلار بود، این بودجه  8 تا 12 میلیارد دلار در آسیا و 15 تا 23 میلیارد دلار در آمریکای شمالی است.

اتحادیه اروپا در حال حاضر به شدت در مورد قابل اطمینان بودن و البته تحت کنترل بودن تکنولوژی حساس شده است. این اتحادیه به دنبال ایجاد حقوق اساسی و قوانین اخلاقی در حوزه هوش مصنوعی است و امیدوار است شکاف مالی این حوزه را نیز حداقل تا یک دهه آتی خاتمه دهد.

علاوه بر اینها در اتحادیه اروپا برخی از نگرانی‌های بحرانی برجسته شده است. برای مثال شماره نخست فهرست امنیت به «شناسایی بدون رضایت» مرتبط است. در واقع بر اساس این قانون ردیابی افراد باید بر اساس یک چارچوب مشخص باشد و دولت‌ها حق ندارند شهروندان را بی‌اجازه رصد کنند. این در حالی است که در برخی کشورها مانند چین اوضاع به شکلی کاملا متضاد است،  حتی در ایالات متحده نیز این سطح از قوانین وجود ندارد.

اتحادیه اروپا به طور کلی با نوشتن دستورالعلمل اخلاقی هوش مصنوعی، به دنبال راهی است تا شرکت‌های مربوط به این فناوری قبل از اینکه به منافع تجاری خود فکر کنند، به نگرانی‌های اخلاقی در این زمینه نگاهی داشته باشند و یک خط و مشی قانونگذاری را برای انجام پروژه‌های هوش مصنوعی خود در نظر داشته باشند.

اندروس آنسیپ، مدیر بخش دیجیتال کمیسیون اتحادیه اروپا در این مورد می‌گوید: بعد اخلاقی هوش مصنوعی جنبه تجملاتی ندارد. این جنبه فقط برای این است که به جامعه اطمینان خاطر دهد که این فناوری‌ها برایشان سودآور است نه خطرناک.

شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند برای شرکت در فاز آزمایشی این دستورالعمل از ماه ژوئن ثبت‌نام کنند. البته پس از اینکه کارشناسان نتایج آن را بررسی و کمیسیون در مورد مراحل بعدی این روند تصمیم‌گیری کند.
 
مترجم : نسترن صائبی
مرجع : Reuters
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۱۶۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما