۰

وضعیت مبهم توافق برخی اصناف با سازمان امور مالیاتی

تاریخ انتشار
شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۰
وضعیت مبهم توافق برخی اصناف با سازمان امور مالیاتی

آی‌تی‌من- با شروع سال ۹۸ طبق قانون مالیات‌های مستقیم صاحبان حرف و مشاغل باید تا ۳۱ خردادماه امسال اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خود را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند. با این حال برخی صنوف مشمول مالیات مقطوع خواهند بود که هنوز توافق نهایی آنها با سازمان امور مالیاتی صورت نگرفته است.

براساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برخی از مشاغل یا گرو‌ه‌هایی (گروه سوم) که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ۱۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون باشد مشمول مالیات مقطوع هستند و نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی ندارند.

براساس ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم، میزان معافیت مالیات بر درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع بوده که در بودجه تعیین می‌شود. در قانون بودجه سال ۹۸ میزان معافیت حقوق سالانه ۳۳ میلیون تومان مصوب شد.

بنابراین ۱۰ برابر ۳۳ میلیون تومان رقمی بالغ بر ۳۳۰ میلیون تومان می‌شود که آن دسته از مشاغل که کمتر از این میزان فروش کالا و خدمات سالانه داشته باشند مالیات مقطوع خواهند پرداخت که طی این سال‌ها سازمان مالیاتی دستورالعمل آن را تهیه و اعلام می‌کند.

این مساله اما با چالش‌هایی روبه‌رو است. سازمان مالیاتی به دنبال ارتقا ۱۰ برابر معافیت به ۳۰ برابر است و در این زمینه پیشنهاد اصلاحیه به مجلس ارائه شده است.
در صورت موافقت و تصویب این پیشنهاد رقمی حدود یک میلیارد تومان در سال از معافیت تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده خواهد شد. اما این موضوع به اینجا ختم نمی شود چرا که سازمان مالیاتی طبق قانون باید از سال ۹۸ براساس مستندات و اطلاعات متقن و سامانه‌های هوشمند بتواند مالیات اخذ کند.

افزایش معافیت در حال حاضر مغایر با چنین رویکرد تلقی می‌شود و دلایل آن هنوز مشخص نشده است.

همچنین یکی از مباحث قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به پایان دریافت مالیات علی الراس است که از سال ۹۸ اجرایی خواهد شد. در این باره نیز اظهارات ضد و نقیضی مطرح می‌شود و احتمالا این موضوع از سال ۹۹ به اجرا در خواهد آمد.

در همین باره محمدرضا جعفریان مشاور مالیاتی اصناف در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه معافیت‌های مالیاتی نیز جزء مشوق‌های مالیاتی محسوب می‌شوند، اظهار داشت: مشوق‌های مالیاتی اثر بخش نیست و کارایی ندارد. به عنوان مثال، می‌توانید مناطق آزاد را مشاهده کنید که ایا با این مشوق‌ها به سکوی صادراتی تبدیل شد یا نه.

وی با اشاره به تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم افزود: اینکه هر سال دایره معافیت‌ مالیاتی افزایش یابد درست نیست. نکته دیگر اینکه نباید فروش را ملاک معافیت قرار داد بلکه باید از درآمد کسب شده مالیات محاسبه شود.

مشاور مالیاتی اصناف افزود:‌ پیشنهاد اصلاح معافیت مالیاتی تبصره ۱۰۰ از ۱۰ برابر به ۳۰ برابر مطرح شده که ما روی آن حرف داریم حتی با ۳۰ برابر شدن معافیت‌ها اثربخش و کارا نیست. 

این فعال مالیاتی ادامه داد: طبق ماده ۹۷ قانون مالیات‌ها از امسال نباید مالیات علی الراس گرفته شود و باید مبنای کار اجرای طرح جامع مالیاتی و مستندات باشد. همچنین با اجرای سامانه صندوق فروشگاهی معنا ندارد که بخواهیم معافیت از میزانی بالاتر برود و باید براساس اطلاعات سامانه صندوق فروشگاهی مالیات اخذ شود.

تلاش‌های متعددی صورت گرفت تا از طریق روابط عمومی سازمان امور مالیاتی دلایل موضوعات مطرح شده تشریح و تبیین شود که تاکنون به نتیجه نرسیده است.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۱۷۹۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما