۰
تحقیقات محققان انگلیسی نشان داد

موبایل سرطان‌زا نیست

تاریخ انتشار
شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۱
موبایل سرطان‌زا نیست

آی‌تی‌من- بر اساس یافته‎های جدید، امواج الکترومغناطیس و تشعشعات حاصل از گوشی‎های موبایل نقشی در بیماری‎هایی مثل سرطان یا تومورهای مغزی ندارند.

در این آزمایش‎ها موش‎ها را در معرض امواج الکترومغناطیسی بسیار قوی قرار دادند؛ امواجی که اصولا هیچ دستگاه موبایلی قادر به تولید آنها نیست. این حیوانات اصولا در مدت طولانی مثل 9 ساعت در روز به مدت دو سال در معرض این امواج قرار می‏گیرند؛ این در حالی است که انسان‎ها هرگز در معرض چنین امواجی آن هم به مدت طولانی قرار نمی‎گیرند، بنابراین مقایسه نتیجه و اثری که امواج تابیده شده به حیوانات دارد، قطعا با انسان‎ها برابر نیست. البته این باور وجود دارد که امواج الکترومغناطیسی که در نتیجه قرار گرفتن سیم کارت در گوشی منتشر می‎شود به سلول‎های مغزی آسیب می‎رساند و حتی اخباری مبنی بر جذب اشعه‎های حاصل از گوشی‎های موبایل توسط DNA انسان منتشر شده و موجب نگرانی افراد شده است.

بر این اساس دکتر یولاندا اوهان، استاد دانشگاه لندن می‏گوید: اصولا انرژی به وجود آمده از امواج یونی که از فرکانس بالایی برخوردارند امکان جذب توسط سلول‌‏های بدن را دارند، اما امواج غیریونی حاصل از گوشی‏های موبایل فرکانس پایینی دارند که به بدن انسان آسیب نمی‎رسانند.

حتی اخباری زیادی در رابطه با اختلال حافظه و ناباروری در زنان و حتی مردان منتشر شده است که موسسه ملی کانسر در انگلیس این موضوع را رد کرده است.

جالب است که دانشمندان دانشگاه لندن معتقدند این امواج حتی باعث آسیب دیدن کودکان و خردسالان هم نمی‏‌شوند؛ آنها معتقدند قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب بسیاری خطرناک‎تر از در معرض دستگاه‎های الکترونیکی مثل گوشی موبایل و مودم وای فای بودن است.

مهم‌تر از همه، هیچ شواهد یافت نشده مبنی بر اینکه سرطان‎های ناشی از قرار گرفتن در معرض گوشی‎های موبایل طی چند سال اخیر افزایش یافته است. 

البته نباید منکر این موضوع شد که استفاده ما از تلفن‎های همراه و سایر دستگاه‎های بی سیم با نرخ بی سابقه‎ای افزایش یافته است. بر این اساس بروز سرطان با دقت در کشورهایی نظیر انگلستان و آمریکا مورد بررسی قرار گرفته و روی مواردی همچون تومورهای قلب یا مغز بیشتر تمرکز شده، اما تاکنون شواهدی مبنی بر افزایش و شیوع این نوع سرطان‏ها یافت نشده است.

با همه این تفاسیر با توجه به تغییر فناوری تلفن‎های همراه در تمام طول زمان، مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

 
مترجم : ساحره چمنی
مرجع : newscientist.com
کد مطلب : ۲۷۱۷۹۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما