کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایران در قانون‌گذاری فضای مجازی نقش‌ موثر ندارد

دلیل حذف اپ‌های ایرانی از فروشگاه‌های اپل و گوگل به عقیده فیروزآبادی

10 ارديبهشت 1398 ساعت 23:32

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه ایران نقش مؤثری در تحول و قانونگذاری جدید فضای مجازی ندارد، گفت: به دلیل این نقصان، برنامه‌های ایرانی بدون اجازه از گوشی کاربران حذف می‌شود.


 
آی‌تی‌من- به گزارش مرکز ملی فضای مجازی کشور، سید ابوالحسن فیروزآبادی در بیست و هفتمین کنفرانس مهندسی برق ایران در دانشگاه یزد گفت: در عصر فضای مجازی در کنار بخش خصوصی و تشکل‌های غیر انتفاعی و مردم نهاد باید تشکل‌های نخبگانی برای حفظ اقتدار ملی، فعال باشند.
 
وی با اشاره به این که از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی‌ایران دانشگاه‌ها هستند، گفت: دانشگاه‌ها در ایران کارخانه تولید بیکاران و صادر کننده نوابغ فکری به محیط اقتصاد دیجیتال جهانی نیستند، بلکه باید نوابغ ما در سطح جهانی برای کشور نقش داشته و با بهره‌مندی از نظام شبکه‌ای فضای مجازی که گروه‌های پنهان هم یکدیگر را یافته و تکثر می‌یابند دانشمندان ایرانی نیز با همگرایی، در مؤسسه‌های استاندارد گذاری دنیا در حوزه فضای مجازی بازیگری کنند.
 
فیروزآبادی تاکید کرد: ده‌ها اتحادیه فنی در دنیا در حال تولید علم، مقررات گذاری و ایجاد هنجار برای سبک زندگی جدید است؛ اما هنوز نظام دانشگاهی و به خصوص دانشگاه‌های فنی در کشور برای هنجاری ساز و ایجاد سبک زندگی ایرانی به اجماع نرسیده‌اند.
 
وی با بیان این که در کنسرسیوم‌های این حوزه در دنیا که بخش‌های خصوصی آن را رهبری می‌کند ایران عضویت فعال ندارد، افزود: به دلیل این نقصان شرکت اپل و به تازگی گوگل به حریم خصوصی ایرانی‌ها تجاوز کرده و با وجود این که همه ما زمان خرید تلفن‌های همراه هوشمند خود هزینه‌های پتنت، لایسنس و امثالهم را پرداخت کرده‌ایم، اما برنامه‌های ایرانی را بدون اجازه حذف می‌کند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اظهار داشت: حفظ کیان ملی، امروز صرفاً بر عهده حکومت‌ها نیست بلکه در عصر جدید به دلیل حضور بازیگرانی جدید که خارج از حکومت‌ها بسیار قدرتمند تر بوده و بیش از کشورهای همسایه بر سیاست‌های یک کشور تأثیر دارند باید بخش خصوصی، نخبگان و تشکل‌های مردمی ‌هویت ملی را اثبات کرده و از حریم آن دفاع کنند.
 
فیروزآبادی با بیان این که پایه عصر فضای مجازی دانش بنیانی بوده و شکل آن شبکه‌ای است، گفت: به دلیل خصلت‌های این عصر تحولات در این دوره با شتاب بیشتری نسبت به دوره‌های پیشین صورت گرفته و فضای مجازی مباحث حوزه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دوره صنعتی را بسط داده و اقتصاد و علوم فنی در آن جنبه اجتماعی و شبکه‌ای شدن پیدا کردند.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور افزود: نوعی جدیدی از سرمایه داری که از آن تعبیر به سرمایه داری شرکتی می‌کنند، در این فضا شکل گرفته که مبتنی بر دانش بنیانی و نوآوری است که در یک چالش اعلام نشده با نظام‌های آموزشی است و در حوزه علمی‌رهبری و هژمونی را تصاحب کرده و نوعی مالکیت علمی‌و حکمرانی جهانی خلق کرده است که در آن شرکت‌ها به عنوان بازیگران جدید در تصمیم گیری جهانی مشارکت دارند.
 
وی با بیان این که در نظام‌های قانون گذاری کشورها که تحت تأثیر توسعه تکنولوژی و اقتصاد دیجیتال هستند شاهد روش‌های جدید مقررات گذاری، قانون گذاری و استاندارد گذاری هستیم، گفت: در این تحول متأسفانه ایران نقش مؤثری ندارد که البته بخشی از این تحول، الزام عصری است و باید تبعیت کرد اما بخشی مدیریت شده و بر اساس منافع شرکت‌ها است که اگر بخش خصوصی ما که امروز جزو شاخص‌های اصلی اقتدار ملی است در این حوزه فعال نشود و ما فقط مصرف کننده در این حوزه باشیم، در این تحول عقب خواهیم ماند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: باید در کشور نیز چنین تشکل‌های نخبگانی شکل بگیرد به طوری که استاندارد گذاری‌ها با توجه به هنجارهای ملی و مذهبی صورت گرفته و سبک زندگی ایرانی–اسلامی‌ حفظ شود.
 


کد مطلب: 271853

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/271853/دلیل-حذف-اپ-های-ایرانی-فروشگاه-های-اپل-گوگل-عقیده-فیروزآبادی

ITMen
  https://www.itmen.ir