کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رییس هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان:

استارت‌آپ‌ها با مشکل تامین سرمایه مواجه شده‌اند

ايرنا , 29 ارديبهشت 1398 ساعت 18:04

رییس هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‎بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: امروزه فرصت جایگزینی استارت‌آپ‌ها با شرکت‌هایی که به دلیل تحریم ها از ایران رفتند، وجود دارد.



آی‌تی‌من- افشین کلاهی درباره وضعیت استارت‌آپ‌ها در وضعیت تحریم گفت: استارتاپ‌ها از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی که عامل بزرگی در توسعه آنهاست، با مشکل مواجه شده‌اند.

وی با بیان اینکه عملا تعداد کمی از استارت‌آپ‌ها توانستند سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنند، ادامه داد: از زمان امضای برجام تا خروج آمریکا از آن فرصت کوتاهی برای جذب سرمایه بود. در همین مدت محدود هم چند استارتاپ معروف توانستند سرمایه خارجی جذب کنند که در حال حاضر این سرمایه‌گذاری به طور کامل قطع شده است.

به گفته رییس هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان اتاق ایران، این استارت‌آپ‌ها همچنین به دلیل بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به سرمایه گذاری جدید، برای تامین سرمایه داخلی هم با مشکل رو‌به‌رو شده‌اند.

کلاهی با اشاره به محدودیت استفاده استارت‌آپ‌ها از فناوری‌های خارجی عنوان کرد: یک استارتاپ خودش همه بخش‌های فناوری را تولید نمی‌کند و برای ارائه خدمت یا محصولش، از فناوری‌های دنیا استفاده می‌کند که این بخش به علت تحریم‌ها محدود شده است.

وی با اعتقاد به اینکه شرایط تحریم فرصت‌هایی هم برای استارت‌آپ‌ها ایجاد می‌کند، تصریح کرد: امروزه فرصت‌جایگزینی استارت‌آپ‌ها با شرکت‌هایی که از ایران رفتند وجود دارد، چرا که جای محصولات و خدماتی که شرکت‌های خارجی در ایران ارائه می‌کردند و بازار فناوری ما نیاز به آن‌ها دارد، خالی است.

رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌و‌کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران ادامه داد: اکنون بخشی از استارت‌آپ‌ها به خصوص در حوزه پتروشیمی‌ها جای شرکت‌های خارجی را گرفته‌اند؛ البته که این شرکت‌ها با چالش‌های زیادی در جذب سرمایه و تامین مواد اولیه رو به رو هستند.

کلاهی معتقد است شرکت‌های قدیمی‌تر که تجربه تحریم‌های گذشته را نیز داشته‌اند، راحت‌تر می‌توانند از شرایط کنونی عبور کنند و کمک‌حال اقتصاد کشور باشند.


کد مطلب: 272007

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/272007/استارت-آپ-ها-مشکل-تامین-سرمایه-مواجه-شده-اند

ITMen
  https://www.itmen.ir