کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با استفاده از تجهیزات هواوی

نخستین شبکه 5G بریتانیا راه‌اندازی شد

The Verge , 10 خرداد 1398 ساعت 21:12

نخستین شبکه 5G بریتانیا، پنج‌شنبه گذشته در لندن، ادینبرا، کاردیف، بلفاست، بیرمنگام و منچستر راه‌اندازی شد.


 
آی‌تی‌من- شرکت EE که زیرمجموعه بریتیش تلکام و اپراتور موبایل و اینترنت در بریتانیاست، این شبکه را در بخش‌هایی از شهرهای یاد شده راه‌اندازی کرده‌ است. رقیب این اپراتور یعنی ودافون نیز در نظر دارد که تا یک ماه آینده شبکه نسل پنجمی خود را عملیاتی کند.

EE پوشش شبکه 5G خود را در مناطق توریستی لندن کاونت گاردن، سوهو و پل‌های معروف لندن متمرکز کرده است.

راه‌اندازی  تجاری این شبکه به این معنی است که بریتانیا از این نظر تقریبا از تمامی کشورهای بزرگ اروپایی پیش افتاده است. می‌گوییم تقریبا، چون این شبکه پیش از این در سوییس و تعدادی از کشورهای کوچک‌تر این قاره مثل موناکو، جرسی و سن مارینو راه‌اندازی شده بود. این درحالی است که انگلیس جزو آخرین کشورهایی در اروپا بود که شبکه نسل چهارم را عملیاتی کرد. نخستین شرکتی که در بریتانیا شبکه 4G را عملیاتی کرد نیز همین EE بود. این اقدام مزیت رقابتی بزرگی به EE در برابر رقبا داد و در نهایت این شرکت به مبلغ 12.5 میلیارد پوند از سوی BT خریداری شد.

خارج از اروپا نیز دو کشور کره جنوبی و آمریکا، در رقابتی تنگاتنگ شبکه‌های نسل پنجمی خود را افتتاح کرده‌اند.

البته افتتاح شبکه‌های 5G در اروپا این روزها زیر سایه اختلاف نظرها درباره نقش شرکت چینی هواوی در تامین تجهیزات این شبکه‌ها قرار گرفته است. EE در کنار تمامی شبکه‌های موبایل در بریتانیا، همچنان به استفاده از تجهیزات هواوی در شبکه دسترسی رادیویی خود ادامه می‌دهد؛ اما به همراه ودافون و در پی اعمال تحریم‌های آمریکا علیه شرکت چینی، ارایه گوشی‌های 5G هواوی را به حال تعلیق درآورده است.

EE اعلام کرده که در آینده، هر ماه 100 نقطه دیگر را در بریتانیا به شبکه 5G مجهز می‌کند. البته عمده این شبکه فعلا از سیگنالی یکسان با 4G استفاده می‌کند و شبکه مستقل نسل پنجم تا پیش از 2022 در دسترس نخواهد بود. همچنین نسخه پیشرفته‌تر با سیگنال‌های دارای کمینه تاخیر در سال 2023 راه‌اندازی خواهد شد.

گزارش‌های حاکی است که 450 هزار مشترک EE برای دریافت گوشی‌های 5G ثبت نام کرده‌اند که 1500 دستگاه از این تعداد تا کنون تحویل شده است. از جمله 100 مشترک این شبکه روز پنج‌شنبه گذشته گوشی‌های وان‌پلاس 5G دریافت کردند.

EE برای ارایه بسته‌های پرمیوم نسل پنجمی خود ماهانه 5 پوند مشترکان را شارژ می‌کند و محتواهایی شامل BT Sports و نتفلیکس را هم با ازای مبلغی به مشترکان ارایه می‌کند. ولی ودافون اعلام کرده که هزینه 5G مشابه بسته‌های سطح بالای 4G این شرکت خواهد بود.

تست‌های اولیه سرعتی در حدود 127 مگابیت در ثانیه را نشان داده است در حالی که در گوشی‌های 4G در انگلیس سرعت دانلود در حدود 16.3 مگابیت در ثانیه بود.

 


کد مطلب: 272101

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/272101/نخستین-شبکه-5g-بریتانیا-راه-اندازی

ITMen
  https://www.itmen.ir