۰
گزارش GSMA نشان داد

تحریم هواوی، هزینه استقرار 5G را در اروپا 60 میلیارد دلار افزایش می‌دهد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۷
تحریم هواوی، هزینه استقرار 5G را در اروپا 60 میلیارد دلار افزایش می‌دهد

آی‌تی‌من- ایالات متحده آمریکا در ماه مه میلادی، شرکت هواوی را که بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی است، به فهرست سیاه معاملاتی خود افزود و شرکت‌های بزرگ فناوری و کشورهای اروپایی را نیز برای قطع ارتباط با این شرکت چینی تحت فشار قرار داد. آمریکا مدعی است که دولت پکن می‌تواند از تجهیزات هواوی برای جاسوسی استفاده کند؛ ادعایی که هواوی آن را قویا رد کرده است.

اما این اقدام دولت ترامپ در حالی انجام شده که اپراتورهای مخابراتی سرتاسر جهان، در حال آماده شدن برای استقرار نسل آینده فناوری موبایل یا 5G هستند؛ شبکه‌ای که سرعت بسیار بالایی برای اینترنت ارایه می‌کند و در عین حال نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده در شبکه و تجهیزات دارد.

حالا گروه GSMA که نماینده منافع 750 اپراتور موبایل در سرتاسر دنیاست، در  رابطه با پیامدهای تحریم کامل محصولات هواوی هشدار داده است؛ زیرا بسیاری از اپراتورهای اروپایی مشتریان عمده تجهیزات این شرکت چینی هستند. گزارش GSMA حاکی از افزایشی در حدود 55 میلیارد یورو یا 60 میلیارد دلار هزینه اضافه‌ای است که با تحریم هواوی و دیگر شرکت چینی یعنی ZTE به اپراتورهای اروپایی تحمیل می‌شود. این دو تامین کننده تجهیزات 5G در مجموع بیش از 40 درصد سهم بازار اتحادیه اروپا را در اختیار دارند.

گزارش  GSMA بیان می‌دارد که نیمی از این 60 میلیون دلار به دلیل افزایش هزینه‌های واردات اپراتورهاست که خود، به علت افت شدید رقابت در بازار تجهیزات مخابراتی اتفاق می‌افتد. علاوه‌بر‌این، اپراتورها مجبور خواهند بود که زیرساخت‌های موجود خود را که پیش از پیاده‌سازی 5G مستقر کرده‌اند، تعویض کنند.

البته نوکیا، شرکت فنلاندی تامین کننده تجهیزات مخابراتی، با مورد دوم موافق نیست. اریک مانگان، سخنگوی این شرکت می‌گوید: ما راهکاری فنی ارایه می‌دهیم که از طریق آن می‌توان تجهیزات شبکه نسل پنجم را روی تجهیزات 4G سایر وندورها سوار کرد. با این راهکار هزینه و پیچیدگی تغییر وندور کاهش می‌یابد.

نوکیا همچنین اعلام کرده که در هفته جاری از نظر تعداد سفارش‌ها برای تجهیزات 5G از هواوی پیشی گرفته و کشورهای اروپایی به راهکارهای این شرکت فنلاندی تمایل نشان داده‌اند.

اما مشکل تحریم هواوی فقط هزینه‌اش نیست. گزارش GSMA حاکی است که این تحریم پیاده‌سازی شبکه‌های 5G را که در حوزه‌های مختلفی از خودروهای خودران گرفته تا سلامت و لجستیک کاربرد دارد، حداقل 18 ماه با تاخیر مواجه خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید: این تاخیر موجب افزایش شکاف در نفوذ 5G بین اتحادیه اروپا و آمریکا خواهد شد. گزارش GSMA این شکاف را تا سال 2025 بیش از 15 درصد برآورد می‌کند. همچنین به دلیل رشد ناگهانی تقاضا، وندورهای دیگری مثل نوکیا، اریکسون و سامسونگ نیز با مشکل در تامین تجهیزات برای اپراتورها مواجه خواهند شد.


 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۱۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما