۰
رییس کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران:

تولید محصولات افتا نیازمند بسترسازی و توجه است 

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۴
تولید محصولات افتا نیازمند بسترسازی و توجه است 

آی‌تی‌من- بهناز آریا گفت: هدف دولت و شرکت‌هایی که در این صنعت کار می‌کنند این است که کشور بتواند به حد مطلوب امنیت ملی برسد. یکی از پایه‌های مهم این امنیت مطلوب ملی، تولید محصول افتایی با کیفیت است. کاری که به هیچ عنوان ساده نیست و نیاز به کار زیاد و صرف زمان زیادی دارد.

او در این رابطه ادامه داد: ما ادعا نمی‌کنیم در حال حاضر دارای محصولات با کیفیت قابل جایگزینی هستیم. اما مساله اینجاست که به هر حال باید بستر تولید فراهم شود و تسهیلاتی برای تولید اختصاص یابد. بالاخره باید از جایی شروع کنیم و همه کمک کنند تا محصول بتواند به تدریج خود را بهبود ببخشد. همان طور که در تمام دنیا برای محصولات پیشرو این اتفاق افتاده است یعنی دولت‍‌ها، سازمان‌ها و مردم حمایت کرده‌اند تا یک محصول مرحله به مرحله بهتر و به یک محصول مطلوب تبدیل شود.

رییس کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درباره مشکلات تولید محصولات حوزه افتا گفت: واقعیت این است که تولید به هیچ وجه کار راحتی نیست، بلکه کار بسیار زمان بر و پر هزینه‌ای است. این گونه نیست که شرکت‌ها نخواهند محصول با کیفیت تولید کنند اما شرایط اقتصادی و بازار و فرهنگ استفاده از محصولات بومی و سایر شرایط مورد نیاز به شکلی است که کار را برای همه دشوار می‌کند. عدم ثبات گریبانگیر همه تولید کننده‌هاست، اکنون زمانی است که باید به صورت جدی به مشکلات تولید کننده‌ها بپردازیم، موضوعی که باید خیلی پیشتر به آن می‌پرداختیم و علاوه بر تامین امنیت سایبری ملی، به صادرات هم باید توجه کنیم.

به گفته آریا، توسعه فعالیت بخش خصوصی در این حوزه یکی از اهداف مهم، چه در بخش حاکمیت و چه در بخش تولیدکنندگان به شمار می‌آید؛ با این حال هر روز ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌های متعددی از راه می‌رسند که مانع کسب و کارها می‌شوند و هم روال‌ها را کند می‌کنند.

رییس کمیسیون افتا معتقد است؛ با شرایط به خصوصی که کشور دارد نمی‌توان مساله امنیت سایبری را ساده انگاشت و در نهایت باید ابزار مقابله با تهدیدات سایبری را فراهم کرد. این ابزار هم شامل تربیت نیروی متخصص و هم شامل تولید دانش بومی می‌شود. بدون شک استفاده از تجارب جهانی می‌تواند کمک بزرگی برای طی نشدن مسیرهای اشتباه باشد و تجربه‌های که دیگران در کشورهای پیشرو به دست آورده اند می‌تواند تبدیل به راه حل‌های بومی ‌شود.

تولید محصولات با کیفیت بومی ‌که بتوانند با نمونه‌های خارجی رقابت کنند موضوع مهمی‌است که باید در جهت رسیدن به آن همکاری و تعامل کافی بین سازمان‌ها به وجود بیاید. محصول امنیتی که به حد کیفیت مطلوب رسیده باشد باید دست کم در زیرساخت‌های حیاتی کشور به کار گرفته شود.

آریا افزود: در کمیسیون افتا از دوره قبل کارگروه محصولات بومی ‌راه اندازی شده و جلساتی هم با حضور تولیدکنندگان تشکیل شده است. یکی از اهداف کمیسیون افتا حمایت از کسب و کارهایی است محصول بومی تولید می‌کنند، چرا که حاکمیت هم تاکید خاصی روی این موضوع دارد و تلاش می‌کند برای محصولات بومی افتا ایجاد بازار کند. در نتیجه بسیاری از جلساتی که بین نهادها و سازمان‌ها و کمیسیون افتا تشکیل می‌شود حول محور ایجاد بازار مناسب و تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد است.

به گفته او فرهنگ سازی برای استفاده و حمایت از محصولات بومی و ایجاد روحیه تحقیق و پژوهش نیز عوامل موثر دیگری در موفقیت تولید ملی است.

رییس کمیسیون افتا گفت: از مهم‌ترین اهداف کمیسیون افتا پرداختن به مسایل تولیدکنندگان داخلی است و در همین راستا راهکارهایی در پیش گرفته شده است. یکی از این راهکارها افزایش تعاملات با حاکمیت است و چون متولیان متعددی در حوزه امنیت وجود دارد این تعاملات پیچیده است و لازم است کار زیادی انجام شود. یکی از دغدغه‌های این رسته از فعالین، مجوزهایی است که هریک باید با ماه‌ها تلاش به دست آید. از مجوز فعالیت تا گواهی آزمایشگاه و ارزیابی‌هایی که باید تا حد ممکن تجمیع و تسریع شود.

 آریا افزود: برخورداری نظام صنفی از یک کرسی در کنار این نهادها می‌توانند کمیسیون افتا را از موضع ابلاغ گیرنده و منفعل خارج می‌کند و باعث می‌شود کمیسیون بتواند در ایجاد قانون یا آیین نامه‌های جدید مشارکت کند. اخیرا این مشارکت‌ها در حال افزایش قابل توجهیست که نشان از درک متقابل جایگاه بخش خصوصی و حاکمیت در تامین امنیت ملی دارد.

از جمله مشارکت اخیر فعالین و اعضای کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران در تدوین نسخه جدید طرح امن سازی زیرساخت‌های حیاتی در قبال حملات الکترونیکی با مرکز راهبردی افتای ریاست جمهوری که مشارکتی سازنده و گامی‌رو به جلو در تعاملات و بسیار امیدوار کننده بود.
آریا می‌گوید این مشارکت می‌تواند باعث شود در تصمیم گیری‌ها، دغدغه بخش خصوصی به عنوان بازوی اجرایی دولت نیز در نظر گرفته شود. همچنین دانشی که در بخش خصوصی وجود دارد می‌تواند در جهت منافع همه به کار گرفته شود، زیرا در نهایت هدف همه، یک هدف واحد و تامین و تقویت امنیت ملی است.
 
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۱۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما