کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

لابی گسترده شرکت‌ها با مقامات دولت آمریکا

گوگل: بگذارید با هواوی همکاری کنیم

The Guardian , 19 خرداد 1398 ساعت 20:38

گوگل در حال تلاش و لابی شدیدی در دولت آمریکا برای ادامه همکاری تجاری با هواوی است.


 
آی‌تی‌من- بنا به گزارش فایننشال تایمز، سه فردآگاه از تداوم مذاکرات گوگل با وزارت تجارت آمریکا خبر داده‌اند. بر اساس گفته این آگاهان، مدیران ارشد گوگل سعی دارند دولت را متقاعد کنند که این شرکت را از قوانین تحریم هواوی معاف کند.
 
وزارت تجارت آمریکا ماه گذشته هواوی را در فهرست سیاه خود قرار داد و به این ترتیب، شرکت‌های آمریکایی که تمایل به همکاری با این شرکت چینی را داشته باشند، باید از قبل مجوز‌های لازم را دریافت کنند. در پی این تصمیم، گوگل همکاری‌هایش را با هواوی متوقف و دسترسی گوشی‌های هواوی را به سیستم عامل اندروید قطع کرد.
 
اگرچه وزارت تجارت آمریکا فرصتی سه‌ماهه برای اعمال این تحریم‌ها در نظر گرفته، مدیران گوگل درخواست تمدید این مهلت یا کلا معافیت از تحریم‌ها دارند. دلایلی که مدیران گوگل در این زمینه اقامه کرده‌اند، مواردی همچون امنیت ملی، به ویژه ریسک‌های ناشی از تحریک هواوی به ایجاد نسخه اختصاصی از اندروید را دربر‌می‌گیرد.
 
گفتنی‌است در روزهای پس از اعمال تحریم آمریکا، هواوی از تکمیل سیستم‌عامل خود به نامه هونگ‌منگ داده است. ریچارد یو، مدیر ارشد اجرایی هواوی نیز به CNBC گفت که احتمالا این سیستم‌عامل از اوایل سال 2020 برای کاربران کشور چین در دسترس خواهد بود.
 
گوگل گفته است که منع همکاری با هواوی این خطر را دارد که ممکن است دو نسخه اندروید به وجود بیاید؛ یکی نسخه اصلی که محصول گوگل است و دیگری، نسخه‌ای که هواوی ارایه می‌کند و می‌تواند تعداد زیادی اشکال نرم‌افزاری داشته باشد و احتمالا بیش از اندروید اصلی در معرض تهدیدهای سایبری و هک خواهد بود و از آنجا که کاربران گوشی‌های هواوی در تمامی دنیا خریدار دارند، این مشکل به چین محدود نخواهد ماند.
 
دولت دونالد ترامپ نیز تحریم هواوی را به بهانه خطر برای امنیت ملی پایه‌گذاری کرده و ادعا دارد که این سازنده گوشی به عنوان ابزار جاسوسی دولت چین عمل می‌کند؛ ادعایی که هواوی بارها آن را رد کرده است.
 
یک سخنگوی گوگل در این رابطه به بیزینس اینسایدر گفت: ما نیز همچون سایر شرکت‌های آمریکایی، با وزارت تجارت در تماس و تعاملیم تا از هماهنگی با الزامات اعلام شده برای تحریم و همچنین مجوز موقت همکاری با هواوی مطمئن شویم. تاکید ما برمحافظت از امنیت کاربران گوگل روی میلیون‌ها گوشی موبایل هواوی در آمریکا و سرتاسر جهان است.
 
از سوی دیگر، چین نیز تصمیم گرفته به هر وسیله ممکن با تحریم‌های آمریکا علیه هواوی مقابله کند. روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که هفته گذشته دولت چین شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله مایکروسافت و دل را از آمریکا و سامسونگ را از کره جنوبی احضار کرده تا به آنها هشدار دهد در صورت همکاری با دولت ترامپ و تحریم فروش فناوری‌های آمریکایی به شرکت‌های چینی با عواقب وخیمی روبه‌رو خواهند شد.
 
بنا به گزارش انگجت، این جلسه در حالی برگزار شد که چندی قبل دولت چین اعلام کرد مشغول تهیه فهرستی از شرکت‌ها و افراد غیر قابل اعتماد است. این فهرست در حقیقت اقدام انتقام جویانه چین از تحریم‌های آمریکا علیه هواوی بود.
 
به گفته منابع آگاهی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، در جلسه میان مقامات دولت چین و شرکت‌های فناوری نماینده شرکت Arm در انگلیس و SK Hynix در کره جنوبی نیز شرکت کرده‌اند.
 
این درحالی است که سخنگویان هیچ‌کدام از این شرکت‌ها در این باره توضیح نداده‌اند.
 
مقامات چینی هشدار داده‌اند این شرکت‌ها حتی ممکن است در صورت پیروی از تحریم‌ها علیه هواوی با عواقبی دائمی روبه‌رو شوند. همچنین آنها شرکت‌ها را تشویق کردند تا با لابی میان سیاستمداران آمریکایی نظر آنها را تغییر دهند.
 
البته هنوز مشخص نیست این تهدیدها تا چه حد عملی خواهد شد اما مشخص است چین به طور واقعی از شرکت‌های بزرگ می‌خواهد برای حفظ روابط تجاری و کارخانه‌های خود در چین، خطر زیرپا گذاشتن تحریم‌های آمریکا را به جان بخرند.
 
البته لزوماً این به معنای آن است که شرکت‌ها باید قوانین آمریکا را زیر پا بگذارند اما در صورتی که جنگ تجاری میان چین و آمریکا گسترش یابد، این شرکت‌ها در وضعیت چالش برانگیزی گرفتار می‌شوند.
 
 
 
 


کد مطلب: 272167

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/272167/گوگل-بگذارید-هواوی-همکاری-کنیم

ITMen
  https://www.itmen.ir