۰
سورنا ستاری در نشست خبری مجمع اسکاپ و نمایشگاه اینوتکس 2019؛

یکی از بهترین‌های جهان در زیست‌بوم دانش‌بنیان و استارتاپی هستیم

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۸
یکی از بهترین‌های جهان در زیست‌بوم دانش‌بنیان و استارتاپی هستیم

آی‌تی‌من- ستاری، از میزبانی ایران در اجلاس اسکاپ و ایجاد شبکه بین‌المللی استارتاپ‌ها با محوریت کشورمان گفت و ادامه داد: مزیت و تجربه ایران در حوزه استارتاپ‌ها منحصر به فرد است و یکی از بهترین‌های جهان در زیست‌بوم دانش‌بنیان و استارتاپی هستیم. چنین ظرفیتی، زمینه را برای به راه انداختن یک زیست بوم مشترک، بر بستر همکاری‌های بین‌المللی و نفوذ توانمندی‌های فناورانه ایران برای تسخیر بازارهای تجاری سایر کشورها فراهم می‌کند. 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: اجلاس‌های این چنینی موجب می‌شود بتوانیم جایگاه خود را در بازار دیگر کشور ها تثبیت کنیم. در این مبارزه تمام عیار، این کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی هستند که اقتدار و توانمندی را برای کشور به ارمغان می‌آورند.

ستاری با بیان این‌که استارتاپ ها برای موفقیت و تحول آفرینی، بیش از هر چیز به یک زیست بوم  نیاز دارند، اظهار کرد: این زیست بوم بخش های گوناگونی از بانک ها تا دانشگاه‌ها را در بر می گیرد؛ زیست بوم دانش بنیان و استارتاپی ایران، از ظرفیت رسوخ به دیگر کشورها برخوردار است.

وی از اهمیت حضور و نقش آفرینی تمامی بخش های جامعه، برای رونق این زیست بوم گفت و ادامه داد: باید تمامی بخش های مختلف از نهادهای اجرایی و مالی، خود را برای همراهی با زیست بوم کارآفرینی و نوآوری، آماده کنند. خوشبختانه با تلاشی که در چند سال اخیر انجام شد، بخش های بسیاری از جمله دانشگاه ها با این زیست بوم همراه شدند. 

ستاری یکی از اولویت‌های مهم مجمع اسکاپ را آگاهی دیگر کشورها از توانمندی فناورانه ایران دانست و گفت: آنچه که برای ما مهم است ترویج و تکثیر الگو و مدل توسعه در دیگر کشور ها است. کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی ما باید بتوانند بازارهای دیگر کشورها را تسخیر کنند.

تحول فرهنگ‌آفرین شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها
رییس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، ظرفیت‌های ایران در استارتاپ‌های خدماتی، حوزه نرم و فرهنگی را مزیت کشورمان در تسخیر بازارهای بین المللی دانست و افزود: به کمک همین استارتاپ‌ها، اکنون زبان فارسی در فضای مجازی نهمین زبان پرکاربرد است و این ظرفیت اقتدارآفرین می تواند راه را برای تسخیر بازار دیگر کشورها هموار کند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، مهم است که بذرهای این استارتاپ ها را در کشور خودمان و دیگر کشورها بکاریم . این کسب و کارها یک فرهنگ تحول آفرین به همراه خودشان دارند و موجب می شود یک تحول ایجاد کنند و استارتاپ‌های ما می توانند این فرهنگ را به دیگر کشورها ببرند. 

رفع نیاز داروهای تحریمی با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان
ستاری از تحول آفرینی کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی در روند زندگی جامعه گفت و ادامه داد: هر روز که از خواب بیدار می شویم ،یک خدمت استارتاپی تازه داریم و اگر امروز و علیرغم شرایط تحریم، مشکل ما در حوزه دارو چشمگیر نیست، به خاطر وجود استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان حوزه دارویی است. تامین اقلام تحریمی که 4 یا 5 سال پیش دغدغه جدی کشور بود امروز به کمک تولیدات همین شرکت های دانش‌بنیان  و استارتاپی، ممکن شده است.

ستاری با بیان این‌که توانمندی استارتاپ‌های خدماتی ایران چندین برابر بیش تر از نمونه های موفق جهانی است، افزود: مسیر جدید تمرکز جدی بر فناوری‌های پیشرفته است؛ استارتاپ‌های خدماتی به خوبی توسعه یافته‌اند و بخش خصوصی در این حوزه حضوری پررنگ دارد؛ همچنین بر توسعه استارتاپ‌های حوزه فناوری‌های پیشرفته، مانند سلول های بنیادی، محیط زیست،داروهای نوترکیب و... تمرکز جدی داریم.

وی ادامه داد: بیش از 2هزار ایده ناب و بکر را در قالب کتاب‌های تجربیات جهانی استارتاپی، به شتابدهنده‌های نوآوری که توسط معاونت علمی و فناوری حمایت می‌شوند، معرفی کرده‌ایم که افراد می توانند روی این ایده ها تمرکز کنند. ما باید یک زیست بومی داشته باشیم که افراد بتوانند خلاقیت هایشان را در این حوزه ها بروز دهند و شتابدهنده‌ها بخشی از این زیست‌بوم به شمار می‌روند. 

ستاری، استارتاپ‌های حوزه «فین‌تک»‌ را نمونه‌ای موفق از بومی ساختن ایده های نوآورانه در کشور دانست و افزود: تراکنش فین تک‌ها در سال گذشته از مرز هزار میلیارد تومان عبور کرد، این در حالی است که این تراکنش ها بدون خطا و با استفاده از نرم افزارهای بومی و امن، به مردم ارائه می شود.

وی ادامه داد: خدماتی که شاید تا چند سال اخیر در دسترس نبود و اکنون با هنر و خلاقیت جوانان همین کشور به واقعیت رسیده است. بنابراین، در استارتاپ وجود ایده ها به تنهایی مهم نیست بلکه مهم افراد وتیم‌هایی هستند که می توانند روی این ایده ها تمرکز کنند، از شکست نهراسند و به تجاری سازی برسانند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد تا روند برگزاری مجمع نوآوری و فناوری آسیا و اقیانوسيه(اسکاپ) و هشتمین نمایشگاه اینوتکس، به توسعه زیست بوم استارتاپی کشور و تجاری سازی دستاوردهای استارتاپی و دانش بنیان در عرصه بین المللی کمک کند.

نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسيه 21 تا 22 خردادماه سال جاری، با حضور بیش از 60 کشور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی و هشتمین دوره نمایشگاه اینوتکس نیز از 19 تا 22 خردادماه در نمایشگاه بین المللی تهران به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود.
 
 
کد مطلب : ۲۷۲۱۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين