۰
درآمد حیرت‌انگیز گوگل از محتوای خبری

رسانه‌ها از شرکت‌های بزرگ فناوری ناراضی‌اند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۰
رسانه‌ها از شرکت‌های بزرگ فناوری ناراضی‌اند
 
آی‌تی‌من- براساس گزارش News Media Alliance که روز دوشنبه منتشر شد، بین 16 تا 40 درصد نتایج جست‌وجوی گوگل، محتوای خبری است و درآمد گوگل از محل انتشار محتوای خبری فقط 400 میلیون از جمع درآمدهای کل صنعت خبر در آمریکا از محل تبلیغات دیجیتال کمتر است. این صنعت در سال 2018 میلادی 5.1 میلیارد دلار درآمد خلق کرده است.

News Media Alliance که اتحادیه‌ای متشکل از نزدیک به 2هزار روزنامه در آمریکا و کاناداست، اعلام کرده  که این آمار محافظه‌کارانه محاسبه شده و ارزش داده‌های شخصی کاربران به ازای هر بار کلیک روی یک محتوای خبری، در آن لحاظ نشده است.

اما روش‌شناسی مورد استفاده در این تحقیق از برخی جهات مورد سوال است. برای مثال بیل گروسکین، استادیار مدرسه روزنامه‌نگاری دانشگاه کلمبیا، این برآورد 4.7 میلیارد دلار را در بهترین حالت، مبهم می‌داند.

او به گاردین گفت: به نظر می‌رسد که محققان اطلاعاتی را که درباره ارزش سرویس اخبار گوگل در سال 2008 میلادی در یک کنفرانس ارایه شده را مبنا قرار داده و درآمد کنونی این کسب‌وکار را بر اساس قیاس برآورد کرده‌اند.

وی افزود: بی‌تردید نقش پررنگ غول‌های فناوری در صنعت تبلیغات نیازمند موشکافی و بررسی است، اما یک گروه تجاری که نماینده کسب‌وکارهای این حوزه است، باید استانداردهایی در سطح گزارشگران و سردبیرانی که نمایندگی‌شان را می‌کند، داشته باشد.

گوگل نیز به این تحقیق انتقاداتی دارد و با نادقیق خواندن محاسبات انجام شده، مدعی است که باید ارزشی که گوگل برای این صنعت خلق کرده هم مورد محاسبه قرار گیرد.

یک سخنگوی گوگل گفت: هر ماه سرویس‌های اخبار و جست‌وجوی گوگل بیش از 10 میلیارد کلیک را برای وب‌سایت‌ ناشران به همراه می‌آورد که به خودی خود موجب دریافت حق اشتراک‌ها و درآمد قابل ملاحظه‌ای برای آنان می‌شود. تلاش ما این است که فناوری‌های پشتیبان و حامی صنعت را فراهم کنیم و همکار بنگاه‌های تبلیغاتی و ناشران در سرتاسر جهان باشیم.

با این حال، این گزارش نشان دهنده رشد گلایه رسانه‌های خبری از اتکای‌شان به شرکت‌های بزرگ فناوری مثل گوگل، فیس‌بوک و اپل و نارضایتی روزافزون آنها از نامتناسب بودن تسهیم درآمدها بین این دو گروه است.

دیوید چاورن، رییس اتحادیه News Media Alliance در بیانیه‌ای که به همراه گزارش این تحقیق منتشر کرده، آورده است: ناشران اخبار نیازمند سرمایه‌گذاری مداوم در کیفیت روزنامه‌نگاری هستند، اما این مهم تا وقتی که پلتفرم‌ها هزینه متناسب را برای استفاده  از این محتواها نپردازند، امکان‌پذیر نخواهد بود. وی افزوده است: می‌گوییم اطلاعات باید رایگان و آزاد باشد، اما گزارش‌گران حقوق می‌خواهند.

انحصار غیرطبیعی غول‌های فناوری بر رسانه‌های خبری، موجب شده که قیمت‌گذاری و توزیع تولیدات خبری در مجموع در دست آنها باشد. از سویی ناشرانی که نمایش محتوای خبری‌شان را بر اساس دریافت حق اشتراک ارایه می‌دهند، رفته رفته در حال باختن بازی هستند.

در سال 2009 سرویس اخبار گوگل نزدیک به 24 میلیون بازدیدکننده یکتا در آمریکا داشت و در مقابل، دو رسانه CNN و نیویورک تایمز در مجموع 50 میلیون بازدید کننده داشتند. اما در ماه مه 2018 گوگل به رقم تقریبی 150 میلیون بازدیدکننده یکتا در ماه رسید که تقریبا دو برابر مجموع بازدیدکنندگان سی‌ان‌ان و نیویورک‌تایمز بود.
 
البته صنعت رسانه در آمریکای شمالی هم بیکار ننشسته و چاورن، امروز قرار است با ارایه گزارشی در جلسه زیرکمیته ضد انحصار کنگره آمریکا، خواستار تسهیم عادلانه‌تر درآمدهای این صنعت شود. این اتحادیه امیدوار است که نتیجه این جلسه، راه را برای قانون رقابت و محافظت از  روزنامه‌نگاری هموار کند، لایحه‌ای که بر اساس آن، ناشران خبر به مدت 4 سال از شمول قانون ضد انحصار معاف می‌شوند و به این‌ ترتیب خواهند توانست که بر سر شیوه‌های تسهیم درآمد با پلاتفرم‌های آنلاین به چانه‌زنی بپردازند.

بر اساس گزارش اتحادیه مذکور، از ژانویه 2017 تا کنون، ترافیکی که از موتور جست‌وجوی گوگل به سمت سایت‌های ناشر خبر روانه شده، با 25 درصد افزایش مواجه شده و در ژانویه 2018 به حدود 1.6 میلیارد بازدید در هفته رسیده است.

چاورن، گوگل و فیس‌بوک را سیستم‌های عالی برای توزیع محتوا توصیف می‌کند که نتوانسته‌اند شان و اهمیت خلق محتوا را درک کنند. در واقع این گزارش بیان می‌دارد که با رویکرد بیشتر مصرف‌کنندگان به سمت گوگل برای دریافت اخبار، خبر به طور روزافزون برای گوگل در جهت حفظ مصرف‌کنندگان در این پلتفرم اهمیت یافته است. اما افزایش وابستگی به خبر منجر به درآمد بیشتر برای ناشران خبر نشده است.

به گفته چاورن، شرکت‌های بزرگ فناوری باید برای ایجاد یک آینده پایدار دیجیتال برای اخبار با ما همکاری کنند؛ اما به نظر نمی‌رسد که چنین تمایلی داشته باشند.

این گزارش بیان می‌دارد که پلتفرم‌ها عادت کرده‌اند که برای محتوا، مثل موسیقی، پول بپردازند و بخش خبر نباید در این زمینه استثنا باشد. به گفته چاورن، هرگاه که با این پلتفرم‌های آنلاین صحبت می‌کنیم، کلی حرف‌های قشنگ می‌زنند، اما در برابر پرداخت هزینه در جهت بهبود شرایط اقتصادی بنگاه‌های تولید محتوای خبری، مقاومت می‌کنند.

اما این شرایط می‌تواند با افزایش فشارهای سیاسی و رگولاتوری روی شرکت‌های بزرگ فناوری تغییر کند. برای مثال در ماه‌های اخیر درخواست‌ها برای کوچک شدن فیس‌بوک و هشدارهای متعدد درباره نقش مخرب اخبار جعلی به ویژه در فرایند دموکراسی، این شرکت را در موضع تدافعی قرار داده است. به همین دلیل، شریل سندبرگ، مدیر ارشد فناوری فیس‌بوک در هفته‌های اخیر، به بازدیدهای متعدد از بنگاه‌های خبری اقدام کرده و با پوزش بابت ضعف در مقابله با اخبار جعلی، تداخل در روند انتخابات، محتوای نفرت پراکنی و گسترش اطلاعات نادرست، از آنها خواستار همراهی در مقابله با تلاش‌های مقامات قانون‌گذار در کوچک سازی فیس‌بوک شده است.

 
مرجع : The Guardian
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۱۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما