۰
یافته‌های یک موسسه خیریه نشان داد:

اعتیاد و آزارسایبری، کودکان را در فضای آنلاین تهدید می‌کند

تاریخ انتشار
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۵۷
اعتیاد و آزارسایبری، کودکان را در فضای آنلاین تهدید می‌کند
 
آی‌تی‌من- بارناردوس (Barnardo’s) هشدار داد که کودکان 5 ساله و کوچک‌تر، در معرض خطر اعتیاد به اینترنت قرار دارند و این اعتیاد سلامت روان آنها تهدید می‌کند.

این موسسه خیریه افزوده است: کودکان خردسال حتی در حد کودکان دوساله، دارند روش دسترسی به وب‌سایت‌هایی مانند یوتیوب و سایر وب‌سایت‌های مرتبط با برنامه‌های کودک تلویزیون را یاد می‌گیرند و والدین برای سرگرم کردن کودکان، تبلت و موبایل هوشمند در اختیارشان می‌گذارند.

بارناردوس نگران است که دسترسی زودهنگام کودکان به ابزارهای الکترونیکی علاوه بر اعتیاد، آنها را با کمبود مهارت‌های اجتماعی مواجه کند؛ زیرا خانواده‌ها وقت کمتری برای با هم بودن و گفت‌وگو با کودکان خواهند داشت.

این گزارش می‌نویسد: مربیان ما در ارتباط با توسعه توانمندی‌های حسی و اجتماعی کودکانی که کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند، ابراز نگرانی می‌کنند. نگرانی‌ها در رابطه با اعتیاد به اینترنت و مدت زمانی که به جای صرف شدن با خانواده، در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌شود، می‌تواند مشکلاتی را در رابطه با بهداشت روان و سلامت حسی این گروه سنی ایجاد کند؛ مشکلاتی که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به ناتوانی در تفکر خلاق، برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران و مدیریت احساسات فردی اشاره کرد.

بارناردوس، یک موسسه خیریه است که در سال 1866 با هدف حمایت از کودکان آسیب‌پذیر تاسیس شده است. البته در اواخر قرن بیستم، یک رسوایی در پرونده این موسسه ثبت شد؛ زیرا گفته می‌شد که کودکان از این موسسه به عنوان برده به خارج از بریتانیا ارسال شده‌اند.
 
یافته‌های گزارش باربادوس مبتنی بر اظهارات 80 نفر از کارکنان حامی است که که در 30 پروژه‌ این موسسه در سرتاسر بریتانیا، با کودکان و نوجوانان زیر 18 سال کار می‌کنند. بسیاری از مراجعان این موسسه افرادی هستند که به دلایل مختلف آسیب‌پذیرند و نیاز به حمایت دارند.

برخی از یافته‌های این تحقیق به این شرح است:

- حدود 30 درصد از کودکان 5 تا ده ساله، قربانی آزارهای سایبری (cyberbullying) بوده‌اند.

- کودکان در این محدوده سنی، در معرض محتواهای نامناسب یا آسیب زننده آنلاین قرار دارند.

- 79 درصد کارکنان حامی با نوجوانان 11 تا 15 ساله‌ای سروکار دارند که آزار سایبری دیده‌اند.

- 58 درصد این کارکنان حامی، با موارد متعدد از خودجرحی یا اقدام به خودکشی برخورد داشته‌اند که دلیل آن، مواجهه کودکان و نوجوانان با آزار سایبری بوده است.

- 78 درصد کارکنان حامی با جوانانی مواجه شده‌اند که در کودکی دچار online grooming بوده‌اند. Online Grooming پدیده‌ای است که طی آن، شکارچیان آنلاین با کودکان دست می‌شوند و با آنها ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند و در ادامه از آنها سوءاستفاده جنسی می‌کنند.


جاویدخان، مدیراجرایی بارناردوس می‌گوید: اگرچه اینترنت فرصت‌های بی‌نظیری برای یادگیری و بازی در اختیار کودکان می‌گذارد؛ در عین حال مخاطرات جدیدی از آزارسایبری تا Online Grooming را هم به دنبال دارد. این مخاطرات می‌تواند آثار بسیار مخربی روی زندگی کودکان آسیب‌پذیر برجای بگذارد.

البته این گزارش به نکات مثبت هم اشاره کرده است؛ برای مثال ذکر شده که شبکه‌های اجتماعی منفعت‌هایی همچون کاهش تنهایی و جداافتادگی افراد آسیب‌پذیر و امکان ارتباط آنان با افرادی با مشکلات مشابه را هم در بر دارد.
 
مرجع : The Guardian
کد مطلب : ۲۷۲۱۹۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما