۰

ایجاد تحول با همگرایی فناوری‌ها و توسعه کسب‌و‌کارهای همگرا

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۷
ایجاد تحول با همگرایی فناوری‌ها و توسعه کسب‌و‌کارهای همگرا

آی‌تی‌من- به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در عصر جدید هم‌افزایی میان فناوری ها باعث ایجاد محصولات جدید با ارزش افزوده بالا شده است.

فناوری ها در یکپارچگی با یکدیگر این قابلیت را دارند که پاسخگوی نیازهای بسیاری باشند. اساس شکل گیری فناوری های همگرا نیز همین است. با پیوند فناوری های نانو، اطلاعات، زیستی و شناختی که توانسته تحولات زیادی را در عرصه علم و فناوری ایجاد کند. تحولی که به اعتقاد برخی محققان به مراتب بزرگ تر از تحولی است که ماشین بخار و انقلاب صنعتی ایجاد کرد. گام برداشتن در مسیر توسعه و پیشرفت فناوری های همگرا جهشی بزرگ در زندگی بشر ایجاد می کند و موجی جدید از توسعه را به راه می اندازد.

حرکت در مسیر پیشرفت
در ایران نیز مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال 95 در زمینه توسعه فعالیت محققان کشور در این حوزه ایجاد شد تا به عنوان یکی از مراکز فعال این حوزه زمینه پیشرفت آن را در کشور فراهم کند. همچنین مرکز فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری علاوه بر ترویج حوزه همگرا در نظر دارد با حمایت از پژوهشگران مسیر را برای توسعه محصولات آنها هموار کند. بر این اساس مرکز اقدامات خود را در چهار برنامه اصلی گنجانده است که شامل رصد فناوری‌‌های همگرا، توانمندی‌ها و تقاضاها و تعریف مأموریت‌‌های توسعه محصولات همگرا، توسعه زنجیره‌‌های ارزش محصولات همگرا، توسعه بازار محصولات همگرا و توسعه سبد محصول و رقابت‌پذیری توسعه‌دهندگان کسب‌وکار‌های همگرا می شود. مطالعه جامع زیست شناسی مصنوعی، فعالیت در حوزه چاپ سه بعدی زیستی، همکاری در طراحی و ساخت ماشین شستشوی خودران و حمایت از نوپاهای همگرا برخی از اقدامات در این مسیر است.

به گفته علی محمد سلطانی رییس مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای تحقق هدف مرکز و توسعه کسب و کارهای همگرا در کشور اقدامات مختلفی انجام شده است تا شاهد رونق بازار محصولات همگرا باشیم. در این راستا نیز به نیروی خلاق و نوآور داخلی و حمایت از آنها اتکا شد. مرکز برنامه هایی برای پیشرفت در حوزه تولید داده و تحلیل آن دارد تا با شناسایی کسب و کارهای این حوزه پیشرفت آن را شاهد باشیم. زیست شناسی مصنوعی، چاپ سه بعدی زیستی و هوش مصنوعی نیز از دیگر حوزه هایی است که با ورود به آن سعی داریم گام های رو به جلویی برداریم و از ظرفیت ها در این حوزه برای ارتقای فعالیت ها استفاده کنیم.

 
کد مطلب : ۲۷۲۲۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما