۰

اعضای صنف رایانه در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ثبت نام کنند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۷
اعضای صنف رایانه در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ثبت نام کنند

 آی‌تی‌من- هیات مدیره اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در نشستی با حضور بهنام شفیعی کارشناس سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ایرادات و اشکالات سامانه تدارکات الکترونیکی دولت از نظر اعضای صنف رایانه را  تشریح کردند و در ادامه جلسه  شفیعی به سوالات و ابهامات ایجاد شده در این رابطه پاسخ داد و در نهایت مقرر شد برای راحتی اعضای صنف رایانه، ثبت‎نام و دوره‏های آموزشی مرتبط با این بحث در محل اتحادیه انجام شود تا اعضا مجبور نباشند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

در ابتدای این نشست، بهزاد مبینی ابهامات موجود در سامانه ستاد را توضیح داد که مهم‎ترین آن بحث ارزش افزوده و شائبه‌های ایجاد شده پیرامون آن بود.

شفیعی کارشناس سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در این مورد توضیح داد: بحث مالیات بر ارزش‎افزوده در سامانه ستاد الکترونیکی همانند مالیات بر ارزش‌افزوده‌ای است  که در خرید و فروش اجرا می‎شود و در نهایت مصرف‎کننده پرداخت می‎کند. در سامانه ستاد ایران نیز سازمان‎های دولتی باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند. به همین دلیل از تامین‎کننده‎ها سوال می‎شود که عضو نظام ارزش افزوده هستند یا نه. در واقع مبلغ مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ کل اضافه خواهد شد.

سیدمهدی میرمهدی رییس اتحادیه فناوران نیز با طرح سوالی در خصوص چگونگی کارکرد سامانه ستاد ایران، گفت: یک سازمان یا نهاد دولتی که عضو سامانه ستاد تدارکات الکترونیکی است، قبل از اینکه درخواست خود را اعلام کند آیا کارپرداز از این موضوع مطلع است؟ و اینکه چگونه می‎توان به همکاران صنفی برای ثبت نام در سامانه ستاد ایران کمک کرد.

شفیعی در پاسخ به این سوال توضیح داد: کارپرداز از خرید سازمان یا نهاد دولتی مطلع است و می‎تواند تماس بگیرد. اما زمانی که شرکت قیمت خود را اعلام کرد، کارپرداز نمی‌تواند دخالتی داشته باشد زیرا اطلاعی از قیمت‎ها ندارد. نه تنها کارپرداز بلکه ادمین‌ سامانه که برنامه را نوشته نیز از قیمت‎های اعلام شده از سوی شرکت‎ها اطلاعی ندارد. بنابراین امکان تقلب به صفر می‎رسد و شرکت‎ها با خیالی راحت می‎توانند در مناقصات شرکت کنند.

وی در خصوص کمک به ثبت نام اعضای صنف رایانه نیز پیشنهاد رییس اتحادیه مبنی بر انجام ثبت‌نام اعضا در محل اتحادیه را پذیرفت و مقرر شد، نیروهای ستاد تدارکات الکترونیکی دولت در اتحادیه مستقر شده و کار ثبت نام را به صورت رایگان انجام دهند. در عین حال کلاس‎های آموزشی رایگان نیز در این رابطه در اتحادیه برگزار شود.

منوچهر زند نایب رییس اتحادیه نیز بحث سلیقه‎ای عمل کردن ذی‎حسابان در رابطه با دریافت فاکتور رسمی دارای ارزش افزوده را مطرح کرد که شفیعی در این خصوص گفت: درخواست فاکتورهای دارای ارزش افزوده یک بحث اشتباه است و این موضوع بررسی خواهد شد.

لازم به ذکر است، سامانه ستاد ایران بستری معاملاتی می‎باشد که  تمامی فراخوان‎های مناقصه، خریدهای جزئی، متوسط و مزایده‎های زیرمجموعه دولت جمهوری اسلامی ایران را پوشش می‌‎دهد و براساس قانون برگزاری مناقصات، همه شرکت‌ها و فروشگاه‎ها موظف‎اند معاملات خرد و کلان خود را با امضا الکترونیکی در سامانه  تدارکات الکترونیکی دولت به ثبت برسانند.

با توجه به اینکه هیچ مناقصه‎ای خارج از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت برگزار نمی‎شود، اعضای صنف رایانه نیز مانند سایر صنوف باید عضو این سامانه شوند تا بتوانند در مناقصات شرکت نمایند، ضروری است اعضای صنف بلافاصله پس از اعلام زمان ثبت‎نام به اتحادیه فناوران مراجعه کرده و ثبت نام خود را در سامانه تدارکات الکترونیکی انجام دهند.

 
کد مطلب : ۲۷۲۲۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما