۰
بازدید معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور از مرکز پردازش دیجی‌کالا

جاویدنیا: اهمیت کسب‌وکارهای فضای مجازی بیشتر از صنعت نفت است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۶
بازدید جاویدنیا از دیجی کالا
بازدید جاویدنیا از دیجی کالا
 
آی‌تی‌من- در این دیدار حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا به معرفی ساختار و فعالیت‌های گروه دیجی‌کالا پرداخت. وی گفت: ما درحال برنامه‌ریزی روی حوزه تکنولوژی‌های لبه و پروژه‌های لجستیکی هستیم و همه اینها بدون داشتن تیم کارآمد حرفه‌ای و قوی ممکن نبود.
 
سعید محمدی نیز به نیاز کشور به حضور برندهای ملی و قابل افتخار گفت: ما در تلاشیم جایگاه برندینگ دیجی‌کالا را به عنوان یک برند ملی و برند محبوب ترسیم کنیم. معتقدیم هر کشوری باید یک تعدادی برند ملی قابل افتخار برای جامعه داشته باشد. این برندها بخشی از هویت آن کشور هستند.
 
مدیرعامل دیجی‌کالا همچنین به راه‌اندازی دیجی‌کالانکست (Digikala Next) به عنوان بازوی نوآوری دیجی‌کالا اشاره کرد و اظهار داشت: در همین راستا دیجی‌کالا نکست برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تاسیس شده است که روی لبه تکنولوژی فعالیت داشته باشد. ما در تلاش هستیم تولید ملی را تقویت کنیم و نقش واسطه‌ها را کاهش دهیم و کالاهای ایرانی را مستقیم از تولیدکننده به دست مصرف‌کننده برسانیم.
 
حمید محمدی در این زمینه توضیح داد: یکی از جنبه‌های کار دیجی‌کالا توانمندسازی تولیدکننده کالا است، به شکلی که بخش زیادی از ارزش محصول دست واسطه‌ها قرار نگیرد و محصولات مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد. پروژه از مزرعه به خانه، پروژه‌ای است که در آن دیجی‌کالا در تلاش است به کشاورزان کمک کند تا محصول خود را با بالاترین کیفیت ممکن مستقیم به دست مصرف‌کنننده برسانند. همچنین پلتفرم مارکت‌پِلیس دیجی‌کالا با هدف تقویت تولید ملی و کاهش واسطه‌ها راه‌اندازی شده است. مرکز فروشندگان دیجی‌کالا می‌تواند نقش تاثیرگذاری در سال رونق تولید داشته‌باشد.
 
نقش کسب‌وکارهای اینترنتی در اقتصاد کشور
جواد جاویدنیا نیز ضمن اشاره به ظرفیت‌های فضای مجازی و نقش دیجی‌کالا در تجارت الکترونیکی کشور گفت: من امروز با دیدن مجموعه دیجی‌کالا و  ظرفیت‌های تکنولوژیک که در این مجموعه و در کشور ما وجود دارد، شگفت‌زده شدم. توانمندی که در این مجموعه دیده می‌شود، چشمگیر و ستودنی است. ما هم در تلاش هستیم تحولی در راس کسب‌وکارهای فضای مجازی ایجاد کنیم و حمایت‌های قانونی بیشتر با توجه به نوع کسب‌وکار داشته باشیم. قطعا هرچقدر این شکل بازار گسترش پیدا کند و بتواند سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند، می‌تواند در اقتصاد کشور موثرتر باشد.
 
جاویدنیا، شفافیت مالی، کیفیت کالا و خدمات، ایجاد رقابت سالم میان برندهای مختلف و توجه به امر برندینگ را یکی از ویژگی‌های فضای مجازی برشمرد و در ادامه افزود: امسال سال رونق تولید است و می‌بینیم که اکنون کالاهای بسیاری در داخل کشور تولید می‌شود، اما بسیاری از آنها اسم و رسم مشخصی ندارد و تولیدکننده‌ها با هویت ناشناس فعالیت می‌کنند. در کنار این موضوع، بحث کالاهای خارجی یا قاچاق را داریم که به بازار ایران راه پیدا می‌کنند. بسترهای کسب‌وکارهای آنلاین فرصت‌های نوینی برای حل این چالش‌ها در بازار کشور فراهم می‌کند.
 
وی با اشاره به نقش کسب‌وکارهای حوزه FMCG گفت: در بحث کشاورزی، چنین بستری می‌تواند به آشفتگی بازار داخلی خاتمه دهد، نقش دلالان را کاهش دهد، ارتباط مصرف‌کننده و تولیدکننده را مستقیم برقرار سازد و به تولیدکنندگان واقعی کمک کند.
 
یکی از نکاتی که در بازدید از مرکز پردازش دیجی‌کالا مورد توجه معاون فضای مجازی دادستانی کل قرار گرفت ارائه کالا به‌صورت مستقیم به مصرف‌کننده با توجه به شرایط کشور بود. او ضمن اشاره به این موضوع گفت: هر چه بتوان روی کالاهای ایرانی و تولید در مبدا سرمایه‌گذاری کرد، سود تضیمنی بیشتری هم به دنبال خواهد داشت.
 
او در ادامه اشاره کرد: اکنون دیدگاه‌های مدیریتی تغییر کرده است. در گذشته کسب‌وکارهای اینترنتی برای مسئولان مورد توجه نبود، اما اکنون این نگاه تغییر کرده است و وظیفه ما هم این است که توجه لازم را داشته باشیم و موانع را برطرف کنیم و فضای امنی برای کسب‌وکارهای اینترنتی فراهم کنیم.
 
معاون دادستان کل کشور همچنین به موضع حفظ حریم خصوصی مصرف‌کنندگان اشاره کرد و افزود: بحث رعایت حریم خصوصی افراد و بیگ دیتایی که جمع‌آوری می‌شود، ارزش افزوده بالایی که برای کسب‌وکار شما و کشور ایجاد می‌کند، چرا که شما آینه تمام‌نمایی از وضعیت مصرف کالاها در کشور در اختیار دارید. این دیتا با ارزش مجموع فعالیت‌هایی که تاکنون انجام شده است هم برابری می‌کند. از این داده‌ها هم استفاده مثبت می‌توان داشت هم منفی.
 
جاویدنیا درادامه به این موضوع پرداخت که شرکت‌هایی مانند دیجی‌کالا باید در رگولاتوری کسب‌وکارهای مجازی هم نقش فعالی داشته‌باشند. او دراین باره گفت: باید در نظر گرفته شود از داده‌های مشتریان کجا می‌توان استفاده تجاری کرد و کجا نمی‌توان. خود این مجموعه‌ها هم می‌توانند در بحث رگولاتوری این مباحث و تصمیم‌گیری برای آن نقش داشته باشند. شفاف‌سازی و دسترسی‌هایی که افراد به اطلاعات دارند، رمز موفقیت این کسب‌وکارها در شرایط کنونی است.
 
معاون فضای مجازی دادستانی در پایان گفت: اعتقاد ما این است که اهمیت کسب‌وکارهای فضای مجازی بیشتر از صنعت نفت است و می‌تواند همچون صنعت هسته‌ای از افتخارات کشور ما باشد.
 
 
کد مطلب : ۲۷۲۲۶۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما