۰

تعرفه برق استخراج ارزهای دیجیتال در هیات وزیران بررسی می‌شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۵۶
تعرفه برق استخراج ارزهای دیجیتال در هیات وزیران بررسی می‌شود

آی‌تی‌من- محمدرضا پورابراهیمی با بیان این که افزایش فعالیت ماینرها (تولید ارز دیجیتالی) مصرف برق را در کشور بالا برده است، گفت: قیمت پایین و تقریبا رایگان برای تولید ارز دیجیتال سبب شده مزرعه‌های تولید بیت‌کوین روز به روز افزایش یابند لذا به‌منظور جلوگیری از مصرف بی‌رویه برق، دولت باید مبنای قیمت‌گذاری برق آن‌ها را منطقی کند، تا علاوه بر امکان انجام فعالیتی اقتصادی و ارزآوری برای کشور، هزینه برق این شرکت‌ها با توجه به میزان مصرف آن‌ها تعیین شده و وزارت برق متضرر نشود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه در حال حاضر تولید بیت‌کوین در ایران به معنای تولید کالای ارزان و صادرات این تولیدات با قیمت ناچیز به کشورهای دیگر است، ادامه داد: امکان شناسایی مزارع کوچک و بزرگ بیت‌کوین به دلیل حجم و بار مصرفی بالای برق آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر است.

وی گفت: طبق آخرین صحبت‌هایی که شخصا با وزیر نیرو داشته‌ام وزارتخانه نیرو، شناسایی و مشخص کردن هزینه برق این مزارع را آغاز کرده و قرار است به زودی آیین‌نامه اصلاح تعرفه‌های برق آن‌ها در هیات وزیران مطرح شود. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: قرار نیست فعالیت بیت‌کوین‌ها تعطیل کنیم بلکه باید قیمت آن‌ها منطقی شود تا این مشکل جدید ایجاده شده در حوزه برق حل شده و مانع از خاموشی‌ها آن هم در فصل تابستان شد چراکه درحال حاضر چوب حراج به برق ایران زده‌اند.

پیش از این سخنگوی صنعت برق نیز با بیان این که پیشنهاد شده برق مصرفی برای استخراج ارزرمزها معادل برق صادراتی محاسبه شود، گفت: امکان شناسایی مراکز تولید ارزرمزها با توجه به مصرف بالای برق آنها وجود دارد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق و عضو هیات مدیره توانیر درباره امکان شناسایی محل‌ها یا خروجی‌هایی که از برق موجود در آن برای تولید رمز ارزها استفاده می‌شود، توضیح داد: با توجه به اینکه در حال حاضر در بسیاری از موارد از برق غیرمجاز برای تولید این رمز ارزها استفاده می‌شود، برابر آیین‌نامه تکمیلی تعرفه‌ها باید نسبت به قطع آن اقدام کرد.

وی افزود: شناسایی این مراکز با توجه به مصرف بالای برق آنها امکان پذیر است. در صورت شناسایی این موارد نسبت به قطع برق آنها اقدام می‌شود و در صورتی که خسارتی به شبکه یا سایر مشترکان وارد شده باشد، این خسارت از مالک برابر قانون اخذ خواهد شد. در حال حاضر تعرفه این دسته از متقاضیان از طرف وزارت نیرو به هیات دولت پیشنهاد شده است و در کمیسیون‌های تخصصی در حال رسیدگی است و به محض ابلاغ آن اطلاع رسانی خواهد شد. وزارت نیرو پیشنهاد داده تعرفه این بخش معادل برق صادراتی باشد.

وی گفت: مراکز استخراج از ارزهای دیجیتالی پس از کسب پروانه از مراجع ذیربط می‌توانند به شرکت‌های توزیع یا برق منطقه‌ای بسته به میزان تقاضا مراجعه کنند تا نحوه اتصال انها به شبکه سراسری برق مشخص شود.

به گفته این مقام مسوول یکی از راهکارهای احتمالی برای شناسایی مصرف کنندگان برق برای تولید ارزهای دیجیتال بررسی میزان مصرف قبض‌ها به صورت مقایسه‌ای در دوره زمانی مشخص است. به طور مثال میزان مصرف برق یک واحد دولتی، خصوصی، تولیدی و… در حد فاصل فروردین تا خرداد سال جاری را با مدت مشابه سال گذشته بررسی کنیم که البته استخراج این رقم به تنهایی نمی‌تواند دال بر تولید رمز ارز باشد و پس از بازدید و شناسایی قطعی اقدام قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

 
مرجع : خانه ملت
کد مطلب : ۲۷۲۳۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما