۰
وزیر ارتباطات در نشست مجمع جهانی اقتصاد:

غرب در زمینه فاوا سیاست‌های دوگانه دارد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۸
محمد جواد آذری جهرمی در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد
محمد جواد آذری جهرمی در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد
 
آی‌تی‌من- محمد جواد آذری جهرمی در این نشست با انتقاد از سیاست‌های دوگانه غرب در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: فناوری‌های رو به رشد مثل کلان‌داده‌ها، هوش مصنوعی و 5G مثل خودرو، برای حرکت به سوخت نیاز دارند که سوخت این فناوری‌ها، داده‌های مردم است و اینجاست که سیاست‌های دوگانه رخ می‌نماید. نمی‌توان به جهانی شدن معتقد بود، اما در زمینه فناوری‌های مهم به ملی‌گرایی فناورانه روی آورد.

وی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها، دسترسی ایرانی‌ها به فناوری‌های توسعه داده شده در غرب دشوار شده است، افزود: به دلیل همین تحریم‌ها ما وادار به ملی‌گرایی فناورانه شده‌ایم و باید فناوری‌ها را خودمان توسعه بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح آمارهایی درباره بازار ایران پرداخت و گفت: در سه سال اخیر شاهد جهش بزرگی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده‌ایم. ایران بازاری 80 میلیون نفری است که 70 میلیون نفر از جمعیت این کشور به اینترنت پهن‌باند دسترسی دارند. همچنین در تمامی 1242 شهر و 78 درصد کل روستاهای ایران
دسترسی به اینترنت 3G و 4G وجود دارد که بازاری با پتانسیل زیاد ایجاد کرده‌ است.

وزیر ارتباطات گفت: در سه سال گذشته، جوانان ایران بیش از 250 هزار اپلیکیشن موبایل توسعه داده‌اند و دو تا از استارتاپ‌های ایرانی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار رسیده و تبدیل به یونیکورن شده‌اند.

آذری جهرمی افزود: دولت نیز اخیرا قوانین حمایتی خوبی برای استارتاپ‌ها تصویب کرده است.

وی گفت: از جهاتی، تحریم‌ها حتی به رشد استارتاپ‌های ایرانی منجر شده، زیرا بازار ایران به طور انحصاری در اختیار شرکت‌های داخلی قرار گرفته است. به همین دلیل در حالی که به دلیل تحریم‌ها، رشد اقتصادی در سایر بخش‌ها کند شده، اما فناوری اطلاعات و ارتباطات رشد داشته است.

آذری جهرمی افزود: امروز استارتاپ‌های ایرانی روابط خود را با شرکت‌های بین‌المللی گسترش داده‌اند و ما نیز همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهایی مثل ترکیه، روسیه و آذربایجان را در دستور کار قرار داده‌ایم که به توسعه بازار برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های فاوا در این کشورها منجر خواهد شد.
 
 
کد مطلب : ۲۷۲۳۶۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما