کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خرده فروشی‌های بزرگ آمریکا خواستار مقابله با اقدامات ضدرقابتی آمازون و گوگل شدند

Business Insider , 11 تير 1398 ساعت 22:59

تعدادی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده فروشی آمریکا، خواستار انجام تحقیقات از گوگل و آمازون در مورد نقض قوانین ضد انحصار شده‌اند.



آی‌تی‌من- انجمن رهبران صنعت خرده فروشی آمریکا (RILA) که شرکت‌هایی همچون والمارت، تارگت و بست‌بای از اعضای آن هستند، روز سی‌ام ژوئن با ارسال نامه‌ای ده صفحه‌ای به کمیسیون فدرال تجارت (FTC)، اعلام کرده‌اند که برای انجام تحقیقات آماده همکاری با این نهاد رگولاتوری هستند.

انجمن مذکور در نامه‌اش بر این نکته تاکید کرده که باید قوانین ضد انحصار برای کنترل شرکت‌های بزرگ فناوری مثل آمازون، گوگل و فیس‌بوک، بازنگری شود.

انجمن RILA در نامه خود آورده است: به عقیده ما، اعمال قوانین روزآمد ضد انحصار، نیازمند توجه بیشتر به موضوع کنترل روی اطلاعات از سوی این شرکت‌هاست که می‌تواند آثار ضد رقابتی همچون قدرت بازار و کنترل قیمت‌ها داشته باشد.

خرده‌فروشان  آمریکایی در این نامه، بر نگرانی‌شان از کنترل غول‌های فناوری بر جست‌وجوهای آنلاین مردم تاکید می‌کنند و می‌نویسند: این نکته باید مدنظر کمیسیون فدرال تجارت باشد که آمازون و گوگل، بخش عمده‌ای از تمامی جست‌وجوی محصول در اینترنت را کنترل می‌کنند و به سادگی می‌توانند بر نحوه دسترسی مشتریان به قیمت و مشخصات محصولات اثر بگذارند. علاوه بر این، از آنجا که همه کار آنها بر پایه علم‌ کلان‌داده‌ها و مدل‌های یادگیری ماشین است، این شرکت‌ها بسیار ماهرانه قادرند با اعمال تغییراتی کوچک در انتقال اطلاعات، روی رفتار مشتریان اثر بگذارند. بنابراین کمیسیون فدرال تجارت در رویکرد خود به بازارهای خرده فروشی، باید با توجه به این مهم باشد که کنترل چنین شرکت‌هایی بر گلوگاه‌های اطلاعات به آنها قدرت خارج کردن بازار از تعادل و شکل دادن رفتار مشتری را می‌دهد، به نحوی که می‌توانند سنت رقابت قیمتی را دور بزنند. به بیان ساده، شرکت‌ها به جای قدرت در کنترل قیمت‌ها، در کنترل دسترسی به اطلاعات قیمت قدرت دارند.

انجمن رهبران صنعت خرده فروشی آمریکا در این نامه، به طور خاص آمازون را متهم به تضعیف تجربه مشتری در پلتفرم خود می‌کند و می‌نویسد: برخی برندهای معتبر ترجیح داده‌اند که در این پلتفرم حضور نداشته باشند، ولی آمازون وانمود می‌کند که به طور مستقیم کالاها را از برندهای معتبر دریافت می‌کند و به این ترتیب مشتری را گول می‌زند و در واقع این محصولات از سوی فروشندگان ثالث روی آمازون به فروش گذاشته می‌شود.

این نامه به نگرانی‌ها از سوءاستفاده‌های ضد رقابتی آمازون از داده‌ها نیز اشاره می‌کند. انجمن RILA با بیان اینکه آمازون با گردآوری داده‌های فروش سایر محصولات صاحبان برند، از این داده‌ها برای فروش محصولات خود استفاده می‌کند، بیان می‌دارد که شیوه، به دلیل ویژگی‌ها و دسترسی‌های چنین پلتفرم‌هایی، آشکارا ضدرقابتی است.

در این نامه با اشاره به تحقیقاتی که در دانشگاه شیکاگو انجام شده تاکید می‌کند: آمازون خدمات لجستیکی به بسیاری از فروشندگانش ارایه می‌دهد و به این ترتیب وقتی بخواهد محصولی با برند خود ارایه بدهد، با تحلیل داده‌های رقبا می‌تواند سیاست ورود به بازارش را تنظیم کند.

انجمن RILA در پایان این نامه‌اش برای همکاری با کمیسیون فدرال تجارت اعلام آمادگی کرده است.

نیکولاس آرنز (Nicholas Ahrens) نایب‌رییس نوآوری این انجمن نیز در همین رابطه به بلومبرگ گفت: برای ما روشن است که کمیسیون فدرال تجارت و سایر رگولاتورهای مرتبط باید نگاه دقیق‌ترین به شرکت‌های پلتفرمی داشته باشند و ما در این زمینه آماده همکاری هستیم.

علاوه بر صاحبان کسب‌وکار، آمازون این روزها از سوی سیاستمداران نیز هدف انتقادهای جدی بوده است. از جمله الیزابت وارن، کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معتقد است که نقش‌آفرینی آمازون هم به عنوان بازارگاه (marketplace) و هم صاحب برند، دلیل مهمی است که نشان می‌دهد این شرکت باید به شرکت‌های کوچک‌تر تقسیم شود.

ماه گذشته میلادی نیز گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد کمیسیون فدرال تجارت و وزارت دادگستری آمریکا، در هماهنگی با هم، شرکت‌های بزرگ فناوری را به طور جدی زیرنظر گرفته‌اند تا رفتارهای ضدرقابتی احتمالی آنان را شناسایی کنند. در این میان، کمیسیون فدرال تجارت مسوولیت تحقیق از فیس‌بوک و آمازون را به عهده گرفته و وزارت دادگستری نیز گوگل و اپل را تحت نظر دارد.
 
 


کد مطلب: 272368

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/272368/خرده-فروشی-های-بزرگ-آمریکا-خواستار-مقابله-اقدامات-ضدرقابتی-آمازون-گوگل-شدند

ITMen
  https://www.itmen.ir