۰
رییس مرکز ملی فضای مجازی:

وقتی قانون نداریم، استخراج ارز مجازی خلاف نیست

فیروزآبادی: اکثر دستگاه‌های ماینینگ به کشور قاچاق شده‌اند
تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۲۱
ابوالحسن فیروزآبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی
ابوالحسن فیروزآبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی
 
آی‌تی‌من - در حالی که رییس مجلس شورای اسلامی‌استخراج رمزارزها را سه روز پیش غیرقانونی خوانده بود، دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد با توجه به این که قانونی در این باره تصویب نشده، نمی‌توان این فعالیت را در کشور غیرقانونی دانست.

علی لاریجانی در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی شمس آباد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی خصوص کمبود برق شهرک‌ها صنعتی و استخراج بیت‌کوین با استفاده از برق صنعتی بیان کرد: این اقدام خلاف قانون است چراکه استخراج بیت‌کوین برق زیادی مصرف می‌کند و همین نوع استفاده‌ها است که مجال تولید را کاهش می‌دهد.

ابوالحسن فیروزآبادی رییس مرکز ملی فضای مجازی روز گذشته در گفت‌وگو با تسنیم، درباره گستردگی تولید ارزهای مجازی (بیت‌کوین) در کشور گفت: طرحی برای قانونمند کردن این موضوع با استفاده از نظرات دستگاه‌های مربوطه از جمله بانک مرکزی، وزارت نیرو، سازمان بورس و ... آماده و در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد ولی هنوز در هیات دولت مورد بررسی قرار نگرفته است.

وی افزود: قانونی برای فعالیت ماینینگ در کشور نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم آنچه هم اکنون توسط عده‌ای از مردم انجام می‌شود، خلاف قانون است چون قانونی وجود ندارد که با آن مغایرت داشته باشد.

رییس مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: اکثر دستگاه‌ها به روش غیرقانونی و قاچاق وارد کشور شده‌اند و ابهام مهمی‌که در این حوزه وجود دارد این است که عمل ماینینگ توسط اموال قاچاق صورت می‌گیرد.

براساس این گزارش ‌ تولید ارزهای مجازی در کشور، کسب و کاری است که از یکی دو سال قبل در شهرهای مختلف رونق یافته و موجب شده تا جمع زیادی از افراد و شرکت‌ها با هدف کسب سود سراغ این فعالیت بروند.

سودآوری تولید ارز مجازی در کنار رکود بخش صنعت کشور سبب شده تا برخی از واحدهای تولیدی تعطیل شده یا نیمه تعطیل، با برق ارزان قیمت به سراغ استخراج رمزارز بروند.

اما در کنار سودآوری این طرح نباید از هزینه‌های بسیار زیادی که تولید هر واحد بیت‌کوین در کشور دارد، غافل شد چراکه برای ایجاد واحدهای ارز مجازی بیت‌کوین، برق زیادی مصرف می‌شود که موجب افزایش بی‌سابقه مصرف برق کشور و فشارهای سنگین بر شبکه‌های برق شده است. طبق اعلام سخنگوی شرکت برق «مصرف برق کشور در همین ماه 7 درصد افزایش یافته است» .

مهم‌تر اینکه برق مصرفی برای تولید ارزهای مجازی، در برخی از مناطق رایگان تامین می‌شود.

چندی پیش همایون حائری، معاون وزیر برق و انرژی وزارت نیرو در همین ارتباط گفت: معدنکاران بیت‌کوین در ایران از نرخ برق یارانه‌‌ای بهره می‌برند و حتی از مراکزی هم که برق را رایگان می‌گیرند سوء استفاده می‌کنند.

وزارت نیرو قصد دارد تعرفه‌ای خاص برای استخراج کنندگان بیت‌کوین وضع کند تا هزینه تولید آن کاهش یابد و فشار بر شبکه‌های برق کم شود.

بیت‌کوین 11770 دلار در ایران در روز جمعه معامله شد که 38 درصد در همین ماه و بیش از 200 درصد به صورت سالانه افزایش داشت. بر این اساس استخراج هر واحد بیت‌کوین 8300 دلار یا به عبارتی 108 میلیون تومان در ایران درآمد دارد.
 
 
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۷۲۳۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما