۰
حمله هم‌‌بنیان‌گذار ویکی‌پدیا به فیس‌بوک و توییتر

لری سنگر: امثال زاکربرگ از درک ماهیت اینترنت عاجزند

تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۴۴
لری سنگر، هم بنیان گذار ویکی پدیا
لری سنگر، هم بنیان گذار ویکی پدیا
  
آی‌تی‌من- سنگر در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی، چالش اصلی این روزهای اینترنت را پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس‌بوک و توییتر می‌داند. به گفته او، این شرکت‌ها از داده‌های شخصی کاربران به منظور کسب سود و به بهای نقض گسترده حریم شخصی و امنیت، از داده‌های کاربران سوءاستفاده می‌کنند.

سنگر می‌گوید: این شرکت‌ها می‌توانند آنچه می‌بینید را کنترل کنند و تجربه آنلاین شما را رقم بزنند و در واقع، شما به چرخ‌دنده‌ای در ماشین آنها تبدیل می‌شوید.

سنگر هفته گذشته، به منظور جلب توجه عمومی به نگرانی‌هایش، بیانیه‌ای با نام «بیانیه استقلال دیجیتال» روی وبلاگ شخصی‌اش منتشر کرد و در آن به شبکه‌های اجتماعی تاخت و در این بیانیه نوشت: امپراتوری‌های گسترده دیجیتال امروز باید به شبکه‌های غیرمتمرکز از افراد مستقل تبدیل شوند.

 این بیانیه تا روز جمعه گذشته بیش از 2400 امضا جمع کرده بود.

هم‌بنیان‌گذار ویکی‌پدیا که هم اکنون مدیر ارشد اطلاعات یک دایره‌المعارف مبتنی بر بلاک‌چین به نام Everipedia است، نخستین پیشگام دنیای اینترنت نیست که از تسلط شرکت‌های بزرگ فناوری بر اینترنت انتقاد می‌کند. پیش از او، تیم‌ برنرز-لی، پدر وب نیز با انتشار متنی با نام «قرارداد برای وب» خواستار نقش آفرینی فعالانه‌تر شرکت‌ها در محافظت از حریم خصوصی و داده‌های شخصی کاربران شده بود.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک در ماه‌های اخیر بارها به نگرانی‌های بی‌پایان درباره امنیت و محرمانگی در این پلتفرم پاسخ داده و از چشم‌انداز این شرکت گفته که پیام‌رسانی رمزگذاری شده، در مرکز این چشم‌انداز است. اما سنگر، صداقت زاکربرگ را زیرسوال می‌برد و مدیر اجرایی فیس‌بوک را به سوء استفاده از قدرت این شرکت متهم می‌کند.

وی می‌گوید: اگر اینترنت قرار بود به دست مارک زاکربرگ یا مدیران مشابه او در سیلیکون ولی این روزها، ایجاد می‌شد، هرگز این شبکه به وجود نمی‌آمد. این مدیران، قادر به چنین کاری نبودند و در طبیعت‌شان نبود. آنان بیش از حد کنترل‌گرند و اساسا ایده از بالا به پایین اینترنت را درک نمی‌کنند.

اما با وجود تشدید فشار از سوی دولت‌ها بر شرکت‌های بزرگ فناوری، سنگر قانون‌گذاری را راه‌حل مناسبی برای کنترل شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر نمی‌داند و می‌گوید: قانون‌گذاری، ورود رقبا را به بازار سخت می‌کند و این، به نفع شرکت‌های بزرگی مانند فیس‌بوک خواهد بود.

وی همچنین از تلاش دولت‌ها برای قانونمند کردن آزادی‌بیان و محتوای آنلاین ابراز نگرانی می‌کند و می‌افزاید: اگر دولت‌ها دخالت کنند، طبیعتا منافع و مصالح آنها با مردم عادی یکسان نخواهد بود.

او در عوض، طرفدار رفع تمرکز از شبکه‌های اجتماعی است. برای مثال، این شبکه‌ها باید به کاربران امکان بدهند بدون ارسال اطلاعات از مسیر یک سازمان، اطلاعات خود را در فضای آنلاین منتشر کنند؛ یعنی به همان طریقی که بیت‌کوین کار می‌کند و یک دارایی غیرمتمرکز است و تحت نظر بانک‌های مرکزی و نهادهای مشابه قرار ندارد. به عقیده سنگر، شبکه‌های اجتماعی غیر متمرکز به این معنی است که هیچ پلتفرمی قادر به کنترل داده‌های آنلاین کاربران نباشد. این ایده از سوی حامیان حریم خصوصی مورد حمایت قرار گرفته، اما تا تبدیل شدن به یک جریان اصلی، راه درازی در پیش باشد.

سنگر می‌گوید: اینترنت غیرمتمرکز و اینترنت آزادتر، ما را به ایده اولیه ساخت این شبکه جهانی رهنمون می‌شود.
 

 
مترجم : ایمان بیک
کد مطلب : ۲۷۲۳۸۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما