کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزیر ارتباطات در دیدار با اعضای کمیسیون اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی اعلام کرد:

100 هزار استارتاپ با اجرای طرح «ایران هوشمند» فعال می‌شوند

وزارت ارتباطات , 18 تير 1398 ساعت 22:20

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اهمیت حمایت از استارتاپ‌ها گفت: خیلی از موضوعات و مشکلاتی که در حوزه‌های مختلفی چون کشاورزی، سلامت، حمل‌ونقل و خودرو وجود دارد و بیماری‌هایی چون دلالی و مشکل در توزیع محصول، برای استارت آپ‌ها فرصت به شمار می‌روند، بنابراین با مطالعات گسترده آیین‌نامه طرح «نوآفرین» را با مشارکت چند دستگاه دیگر به‌منظور حمایت از ایده‌ها نوشتیم تا از این طریق کارآفرینی در کشور و تبدیل ایده به محصول راحت‌تر شود.


 
آی‌تی‌من- محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست با اعضای کمیسیون «اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال» اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر ضرورت آشنایی اقتصاددانان نسل چهار با مفاهیم اقتصاد دیجیتال، گفت: نسل بعد اقتصاد دنیا، اقتصاد دیجیتال است.

وی بابیان اینکه برای رسیدن به اقتصاد دیجیتال باید هدف‌گذاری صورت گیرد، افزود: هند در همین راستا اعلام کرده است که تا سال 2025، بیست درصد از درآمد ناخالص خود را باید به اقتصاد دیجیتال اختصاص دهد که برای رسیدن به آن طی هدف‌گذاری مشخص‌شده واردات همه گونه تجهیزات مخابراتی را ممنوع کرده، ازاین‌رو یک شرکت چینی بزرگ‌ترین کارخانه خود را در هند احداث می‌کند تا در آن سال باوجود ممنوعیت واردات بتواند بازار بزرگ هند را در اختیار خود درآورد.

آذری جهرمی با بیان خدمات وزرای قبلی ارتباطات در دولت‌های مختلف گفت: به‌عنوان‌مثال محمد غرضی باوجود احداث نسل اول تلفن همراه اما به دلیل توسعه وسیع حوزه ثابت، در ذهن مردم به‌عنوان توسعه‌دهنده ارتباطات ثابت شناخته می‌شود و به‌پاس قدردانی از تلاش‌های ایشان خیابانی را در وزارت ارتباطات بنام محمد غرضی نام‌گذاری کردیم.

وی با بیان خدمات سایر وزرا در حوزه‌های مختلف گفت: باوجود اینکه از ابتدای دولت دوازدهم و در 22 ماه گذشته پوشش 3G و 4G شهرهای کشور از پنجاه‌درصد به حدود صد درصد رسیده و پوشش 34 درصدی روستاهای کشور با ADSL امروز به پوشش 78 درصد نسل سوم و چهارم تلفن همراه رسیده و 58 هزار کیلومتر از جاده‌های ایران تحت پوشش این فناوری قرارگرفته است، بااین‌وجود مردم از آقای واعظی به‌عنوان توسعه‌دهنده شبکه نسل سوم و چهارم تلفن همراه یاد می‌کنند.

آذری جهرمی با اشاره به سخنرانی‌اش در اتاق بازرگانی یک روز قبل از دریافت رأی اعتماد از نمایندگان مجلس گفت: در آن جلسه عرض کردم که آمده‌ام تا اثر من در وزارت ارتباطات توجه به حوزه فناوری اطلاعات باشد و می‌خواهم تا هدف‌گذاری کنم تا در پایان دوره حداقل پنج یونیکورن در کشور ایجادشده باشد که یعنی از حوزه زیرساخت گذشته‌ایم و باید وارد حوزه ‌ایجاد ثروت از طریق اقتصاد دیجیتال شویم که از همین رو مفهوم اقتصاد دیجیتال را در حوزه سیاستمداران کشور برای نخستین بار مطرح کردم.

وی با بیان اینکه در ابتدای کار در بررسی‌ها مشخص شد که استارت‌آپ‌ها به‌عنوان فوتون‌های روشن‌کننده اقتصاد دیجیتال به شمار می‌روند و در ادامه تصویب طرح نوآفرین برای حمایت از آن‌ها، اظهار کرد: خیلی از موضوعات و مشکلاتی که در حوزه‌های مختلفی چون کشاورزی، سلامت، حمل‌ونقل و خودرو وجود دارد و بیماری‌هایی چون دلالی و ایراد در توزیع محصول، برای استارت آپ‌ها فرصت به شمار می‌روند، بنابراین با مطالعات گسترده آیین‌نامه طرح «نوآفرین» را با مشارکت چند دستگاه دیگر به‌منظور حمایت از ایده‌ها نوشتیم تا از این طریق کارآفرینی در کشور و تبدیل ایده به محصول راحت‌تر شود.

وزیر ارتباطات درباره تسهیلاتی چون معافیت مالیات و بیمه‌ای که در طرح نوآفرین برای استارت آپ‌ها وجود دارد گفت: در مرحله بعد از وزارت علوم مجوز احداث پارک اقتصاد دیجیتال را گرفتیم تا استارت‌آپ‌هایی که درآمد سالانه آن‌ها به 500 میلیون تومان برسد بتوانند با استفاده از امکانات این پارک‌ها درآمد خود را به پنج میلیارد تومان برسانند و در این صورت است که می‌توان گفت «استارت آپ» به مرحله بلوغ رسیده است و می‌تواند روی پای خود بایستد.


 
مهم‌ترین مشکلات استارتاپ‌ها
آذری جهرمی درباره طرح «ایران هوشمند» که برای حمایت از استارتاپ‌ها که چهارشنبه (فردا) در کتابخانه ملی رونمایی می‌شود گفت: فکر می‌کنم اگر از طریق این طرح حدود 100 هزار استارتاپ فعال داشته باشیم در پایان برنامه رسیدن به پنج یونیکورن امکان‌پذیر است.

وی بابیان اینکه جذب سرمایه، تنگ‌نظری‌ها، تحریم و تحدیدها ازجمله مهم‌ترین مشکلات پیش پای استارت‌آپ‌هاست افزود: در مورد فضای فیلترینگ نیز در دولت تلاش‌هایی انجام دادیم و تعاملاتی نیز با قوه قضاییه داشتیم و سیگنال‌های مثبتی را دریافت کردیم.

وزیر ارتباطات همچنین در مورد هدف از طراحی اندروید داخلی گفت: ما به دنبال عوض کردن اندروید نیستیم اما همان‌طور که طرف مقابل برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی را حذف کرد، می‌خواهیم بدانند که اگر جلوتر بیایند، برگ برنده‌ای داریم و در این صورت بازار خود را از دست خواهند داد.

عضو دولت از تغییر اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و توسعه‌ای شدن این سازمان خبر داد و گفت: درواقع سازمان فناوری اطلاعات به سازمان توسعه اقتصاد دیجیتال تبدیل می‌شود که این حرکت با نوآفرین شروع‌شده است. ضمن اینکه در پست‌بانک نیز تلاش کردیم تا منابع را به سمت حمایت از طرح‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات سوق دهیم.

آذری جهرمی از دانشکده پست و مخابرات به‌عنوان نهاد سوم توسعه اقتصاد دیجیتال نام برد و خطاب به اعضای اتاق بازرگانی تصریح کرد: مطالبات شما باید به سمت حل مشکلات باشد و اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال صورت گیرد باید نسبت به بررسی و رفع مشکلات چون حضور شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات در بورس و رفع مشکل سرمایه‌گذاری آن‌ها اقدام کنید؛ یعنی باید از دستگاه‌های مختلف مطالبه داشته باشید و به رفع مشکلات بپردازید.

وی با بیان موانع ایجادشده پیش پای اقتصاد دیجیتال در حوزه سلامت افزود: نمی‌توانیم زمینه خلاقیت را ایجاد کنیم اما بازار آن را ببندیم و درحالی‌که برای رشد و بلوغ ایده‌ها هزینه می‌شود، ساختار اداری جلوی کارها را بگیرد.

وی موانع ایجادشده پیش روی تحول دیجیتال را طبیعی دانست و ادامه داد: عده‌ای تا دیروز در مورد حوزه‌ای تصمیم‌گیری می‌کردند و همه شوکتشان به امضای طلایی خود بود اما امروز این‌طور نیست و موانع و مشکلات ایجادشده نیز طبیعی است.
 
حرکت به سمت ایجاد بازارهای منطقه‌ای
وزیر ارتباطات درباره تحریم‌ها نیز گفت: در مجمع جهانی اقتصاد نیز گفتم که از تحریم‌ها حمایت نمی‌کنم اما وقوع آن‌ها برای ما فرصت محسوب می‌شود چراکه باوجود بستن بازارهای بین‌المللی به روی ما، به‌سوی ایجاد بازارهای منطقه‌ای حرکت می‌کنیم.

وی درباره اجلاس بین‌المللی چهارجانبه در هفته آینده افزود: در هفته آینده وزرای ارتباطات آذربایجان، ترکیه، روسیه و ایران در تهران نشست چهارجانبه‌ای را برای ایجاد بازار مشترک حوزه فناوری اطلاعات و فعالیت‌های مشترک خواهند داشت که البته ناظرهایی از کشورهای عراق، ارمنستان، قطر و چین نیز به همراه دبیر کل سه سازمان بین‌المللی برای حضور در نمایشگاه الکامپ به ایران می‌آیند.

وی درباره تلاش‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در برگزاری باشکوه الکامپ 2019 اظهار کرد: باوجود همه محدودیت‌های شدید بودجه‌ای اما به استفاده از راه‌های سنتی بسنده نکردیم و اکنون تمام توسعه چند برابری ارتباطات روستایی با روش‌ها و فرایندهای جدید تقریبا بدون هزینه گزاف انجام‌شده است.

آذری جهرمی بابیان اینکه تمام بازار حوزه فناوری اطلاعات و 92 درصد بازار حوزه تلکام در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، تصریح کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از بخش‌های دولتی است که سهم اعظمی از بازار را به بخش خصوصی واگذار کرده است و جز قانون‌گذاری و نظارت نقش کمتری در آن دارد.

وزیر ارتباطات با انتقاد از توقف روند توسعه ارتباطات ثابت گفت: بدون توسعه ارتباطات ثابت در کشور اقتصاد دیجیتال ایجاد نمی‌شود، بنابراین باوجود محدودیت باید دیدگاه‌های شرکت مخابرات ایران به سمت مشارکت عملی تغییر پیدا کند.

وی درباره سفر اخیرش به سنگاپور و چین گفت: سنگاپور رتبه نخست دنیا ازنظر اینترنت را دارد اما درحالی‌که سرعت شبکه نسل چهارم ایران از سنگاپور سریع‌تر است اما در حوزه اینترنت ثابت چیزی حدود 50 تا 60 درصد مشترکین سرعت کمتر از 8 مگ را دارند.

آذری جهرمی در پایان با بیان اینکه 70 درصد هزینه‌های حوزه تلکام ارزی است ولی صد درصد درآمدهای آن‌ها ریالی است، تصریح کرد: درحالی‌که نرخ ارز تقریباً سه برابر شده است اما فقط در حوزه همراه تعرفه‌ها با افزایش حدود 9 درصدی مواجه بوده است، البته راهکارهای ده‌گانه‌ای برای کنترل هزینه‌ها به شرکت‌های ارتباطی ارایه ‌شده است.


 


کد مطلب: 272415

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/272415/100-هزار-استارتاپ-اجرای-طرح-ایران-هوشمند-فعال-می-شوند

ITMen
  https://www.itmen.ir