۰

فرانسه و انگلیس قانون مالیات بر غول‌های تکنولوژی را تصویب کردند

تاریخ انتشار
جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۲۹
تصویب مالیات بر درآمد شرکت های بزرگ فناوری در فرانسه و انگلیس
تصویب مالیات بر درآمد شرکت های بزرگ فناوری در فرانسه و انگلیس

آی‌تی‌من- پارلمان فرانسه قانونی را تصویب کرد که بر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند گوگل و فیسبوک که به دور زدن قوانین مالیاتی جهان معروفند، مالیات وضع می‌کند. این قانون در حالی تصویب شد که آمریکا اعلام کرد تحقیقاتی را در مورد آن آغاز کرده است.

این مالیات ۳ درصدی بر فروش شرکت‌های چندملیتی در فرانسه وضع خواهد شد، هر شرکت که درآمدی بالاتر از ۷۵۰ میلیون یورو (۸۵۰ میلیون دلار) داشته باشد، که حداقل ۲۵ درصد آن در فرانسه تولید شده باشد، در معرض این قانون قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، پس از فرانسه، انگلیس اعلام کرده بر درآمد شرکت‌های بزرگ دیجیتال از بازار این کشور مالیات وضع می‌کند. در صورت تصویب این قانون شرکت‌ها باید ۲ درصد از درآمد خود در این کشور را مالیات بپردازند.

این مالیات نیز شرکت‌های جهانی و بزرگی مانند آمازون و گوگل، اپل و فیس بوک را هدف گرفته است.

در صورت وضع این قانون مالیاتی، شرکت‌های بزرگ دیجیتال باید از آوریل ۲۰۲۰ میلادی ۲ درصد از درآمد سالانه خود از فروش در انگلیس را مالیات بپردازند. به گفته مقامات مبلغ این مالیات تا ۲۰۲۲ میلادی به ۴۰۰ میلیون پوند می‌رسد.

جس نورمن، وزیر خزانه داری انگلیس در این باره گفت: قانون مالیات سرویس‌های دیجیتال طوری طراحی شده که رقابتی و عادلانه باشد.

جالب آنکه این قانون دقیقاً روزی ارائه شده که فرانسه نیز به عنوان نخستین کشور وضع مالیات برشرکت‌های بزرگ دیجیتال را تصویب کرد. طبق این قانون شرکت‌های بزرگ دیجیتال باید ۳ درصد از درآمد سالانه خود در فرانسه را به دولت این کشور مالیات بپردازند.

این درحالی است که وضع قوانین مالیاتی جدید بر شرکت‌های دیجیتال بزرگ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را خشمگین کرده است. در همین راستا ترامپ از وضع این قوانین در فرانسه انتقاد کرد و دستور داد تحقیقاتی درباره قانون مالیاتی جدید انجام شود.

آمریکا مدعی است، این اقدام فرانسه به شکل ناعادلانه‌ای مالیات را برای برخی شرکت‌های آمریکایی بالا خواهد برد. آمریکا که به طور گسترده و به دلیل اعمال سیاست‌های تجاری حمایت‌گرایانه و اعمال تحریم‌های یک جانبه مورد انتقاد کشورهای جهان قرار دارد، قدم‌های نخست را برای اقدام علیه فرانسه برداشته است.

پیش‌تر از همین مسیر بود که آمریکا چین را به بازی مالکیت دارایی‌ها متهم کرده و علیه این کشور تعرفه اعمال کرد و در نهایت به جنگ تجاری بین دو کشور منجر شد.

به دلیل گسترش انتقادات از سوی افراد عمومی‌به دولت فرانسه به خاطر پرداخت مالیات بسیار پایین از سوی برخی شرکت‌های بسیار بزرگ نمایندگان مجلس فرانسه به دنبال تصویب طرحی با عنوان مالیات در خدمات دیجیتال هستند، در صورتی که این طرح تصویب شود شرکت‌هایی با درآمد بیش از 750 میلیون دلار در جهان و 25 میلیون دلار در فرانسه مشمول افزایش سه درصدی مالیات خواهند شد.

اگر چه این قانون به دنبال دریافت مالیات بیشتر از شرکت‌هایی نظیر گوگل، آمازون، فیس‌بوک و اپل خواهد بود، اما در واقع تمام شرکت‌های بزرگ چینی، آلمانی، اسپانیایی و انگلیسی را در بر خواهد گرفت. آمریکا مدعی است که این قانون با هدف دریافت مالیات بیشتر از شرکت‌های آمریکایی شکل گرفته است.

 
کد مطلب : ۲۷۲۴۲۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما