۰

چهره آلن تورینگ روی اسکناس 50 پوندی نشست

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۴
تصویر آلن تورینگ روی اسکناس 50 پوندی
تصویر آلن تورینگ روی اسکناس 50 پوندی
 
آی‌تی‌من- آلن تورینگ، ریاضی‌دان، دانشمند رایانه، منطق‌دان، فیلسوف، زیست‌ریاضیدان و رمزنگار انگلستانی بود که به عنوان پدر علم رایانش و هوش مصنوعی شناخته می‌شود. وی دارای نشان ویژهٔ سلطنتی انگلستان و نیز عضو پیوستهٔ کالج سلطنتی بود.

تورینگ به کمک ماشین تورینگ روش مؤثری برای تهیه الگوریتم ارایه و با کمک آزمایش تورینگ، سهم مؤثری در توسعه هوش مصنوعی ایفا کرد. تخصص او در رمزنگاری و شکستن رمز نیز یکی از عوامل موثر موفقیت انگلیس و متفقین در جنگ جهانی دوم بود.

اسکناس 50 پوندی، آخرین اسکناس از مجموعه اسکناس‌های بانک انگلیس است که قرار است با طراحی جدید منتشر شود. این اسکناس‌ها تا پایان سال 2021 وارد چرخه استفاده می‌شوند و به جای کاغذ از پلیمر برای چاپ آنها استفاده می‌شود.

بانک انگلیس انتخاب تصویر دانشمند روی این اسکناس را به رای عمومی گذاشت که در 6 هفته، 227 هزار و 299 نفر، اسامی 989 دانشمند انگلیسی را به این منظور پیشنهاد کرد. فهرست نهایی برای انتخاب تصویر شامل 14 دانشمند می‌شد که در نهایت آلن تورینگ انتخاب شد.

این 14 دانشمند عبارت بودند از: ماری آنینگ، پل دیراک، روزالیند فرانکلین، ویلیام هرشل، کارولین هرشل، دوروتی هاجکین، آدا لاولیس، چارلز بابج، استفن هاوکینگ، جیمز کلارک مکسول، سرینیواسا رامانوجان، ارنست رادرفورد، فردریک سنگر و آلن تورینگ.
 
جالب است بدانید که 50 پوندی در سال‌های گذشته به عنوان «اسکناس طبقه مرفه فاسد» خوانده شده بود و کمتر در معاملات روزانه مورد استفاده قرار می‌گرفت. در عین حال همچنان 344 میلیون اسکناس 50 پوندی در گردش است که مجموع ارزش آنها به 17.2 میلیارد پوند می‌رسد.

در اسکناس‌های 50 پوندی جدید تصویری از تورینگ که در سال 1951 ثبت شده استفاده شده است. همچنین جدولی از فرمول‌های ریاضی برگرفته از مقاله سال 1936 او با عنوان «دربارهٔ اعداد شمارا، با استفاده از مساله انسکیدانس» به همراه نمونه اولیه کامپیوتر ACE روی این اسکناس‌ها کار شده است. علاوه بر  این طراح‌های فنی اولیه ماشین کدشکن «بامب» که تورینگ آن را طراحی کرد روی 50 پوندی نقش بسته است. ویژگی دیگر این اسکناس، جمله‌ای از تورینگ است که در 11 ژوئن 1949 در مصاحبه با تایمز بیان کرد: «این تنها پیش‌زمینه‌ای از دستاوردهای آینده و فقط سایه‌ای از چیزی است که به وقوع می‌پیوندد.» در نهایت نیز امضای تورینگ که در سال 1947 روی کتابی به یادگار گذاشته، روی این اسکناس دیده می‌شود.

 
مرجع : BBC
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۴۵۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما