۰
در اعتراض به حقوق کم و شرایط کاری سخت

هزاران کارگر آمازون در 5 کشور دست به اعتصاب زدند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۱
اعتصاب سراسری کارگران آمازون
اعتصاب سراسری کارگران آمازون
  
آی‌تی‌من- کارکنان مرکز پردازش کالای آمازون در مینه‌سوتا ایالات متحده، هفته پیش اعلام کردند که در روز 15 ژوییه برای مدت 6 ساعت دست به اعتصاب خواهند زد و کارکنان آمازون در اروپا نیز اعلام کرده‌ بودند که به این اعتصاب می‌پیوندند.

پرایم دی، رویدادی مخصوص مشتریان ویژه آمازون است و در این روز، شلوغ‌ترین رویداد فروش و تخفیف آمازون محسوب می‌شود. آمازون برای رویداد پرایم دی امسال برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است، از جمله اینکه گفته که خریدها را یک روزه به دست خریدار می‌رساند و زمان ارایه تخفیف‌ها را از یک روز به دو روز؛ یعنی 15 و 16 ژوییه افزایش می‌دهد.

استوارت اپل‌بام، رییس اتحادیه خرده‌فروشی، عمده‌فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکا در این باره گفت: آمازون با دو برابر دوره ارایه تخفیفات و نصف کردن زمان ارسال، استقامت کارکنانش را در حد ورزشکاران مسابقات دو و میدانی فرض کرده است.

وی افزود: این کار نادرستی است. کار با این سرعت و در چنین مدت طولانی، نیازمند استخدام نیروهای بیشتر است وگرنه سلامت کارکنان به خطر می‌افتد. اما آنچه شاهد آن هستیم، بی تفاوتی آمازون به سلامت کارگران است.

کارگران آمازون 7 انبار این شرکت در آلمان نیز اعلام کرده‌اند که اعتصابی دو روزه را تدارک خواهند دید. اورهان اکمان، دبیرکل اتحادیه کارگری فدرال آلمان نیز گفت که کارکنان این شرکت از حداقل دستمزد برای زندگی بی‌بهره‌اند.

از امروز صبح به وقت آلمان، ده هزار نفر از کارگران آمازون در این کشور، اعتصاب خود را آغاز کردند و به گفته سخنگوی اتحادیه جهانی کارگران (UNI)، تعداد کارگرانی که به اعتصاب‌کنندگان می‌پیوندند رو به افزایش است.

به گزارش بیزینس اینسایدر، کارکنان آمازون در بریتانیا، اسپانیا و لهستان نیز اعتصابات خود را تدارک دیده‌اند. کارکنان این شرکت در انبار اصلی آمازون در مادرید نیز تظاهراتی دو روزه را در برنامه دارند. کارکنان همین مرکز، سال گذشته و در جریان رویداد فروش «جمعه سیاه» نیز به اعتصاب دست زدند و گزارش‌ها حاکی است که مدیران آمازون از پلیس خواسته بودند که اعتصاب‌کنندگان را وادار به بازگشت به کار کند.

کارکنان آمازون در بریتانیا اعتصاب خود را از دیروز آغاز کردند که تا روز 19 ژوییه ادامه خواهد داشت. پایان این اعتصاب نیز تظاهراتی گسترده در مرکز پردازش کالای این شرکت در Rugeley خواهد بود. کارگران اسپانیایی نیز قرار است در این محل به همکاران‌شان در بریتانیا بپیوندند.

انبار Rugeley به نوعی به نماد شرایط ناعادلانه کاری در آمازون تبدیل شده است. سه سال پیش روزنامه نگاری به نام جیمز بلادورث (James Bloodworth) به صورت مخفیانه و به عنوان کارگر در این مرکز مشغول به کار شد و تجربیاتش را در قالب گزارشی جنجالی منتشر کرد و در آن شرایط کار در آن مجموعه را به زندان تشبیه کرد. او یک بطری حاوی ادرار نیز در این مرکز یافت. این بطری مربوط به یکی از کارگران بود که به دلیل سختی و سرعت کار حتی فرصت رفتن به دستشویی نداشته است.

کارگران آمازون در لهستان نیز که از ماه مه گذشته با مدیریت شرکت درگیرند، گفته‌اند که اعتصاب را از روز 15 ژوییه آغاز می‌کنند و تا زمانی که به توافقی جمعی با شرکت دست نیابند، دست از اعتصاب نخواهند کشید. مذاکرات آنها با آمازون از ماه مه آغاز شده بود؛ اما آمازون روز دوم ژوییه میز مذاکره را ترک کرد.

آمازون: اتحادیه‌ها اطلاعات نادرست می‌دهند
در این میان، سخنگوی آمازون مدعی است که اتحادیه‌هایی که اعتراضات را رهبری می‌کنند، دست به دامان اطلاعات غلط  شده‌اند.

وی افزود: دستمزدی که آمازون به کارگران می‌دهد، در این صنعت بالاترین است و مراکز کاری این شرکت نیز برای کارگران ایمن است.

این سخنگو، اتحادیه‌های کارگری را متهم کرد که از رویدادهایی مثل پرایم‌دی برای اهداف خود سوءاستفاده می‌کنند که در مورد اخیر هدف‌شان، افزایش هزینه عضویت در سرویس پرایم است.

وی گفت: این گروه‌ها اطلاعات غلط را در جهت منافع خود منتشر می‌کنند. در حالی  که ما هم اکنون نیز به درخواست‌های آنان از جمله دستمزد بالا و مزایا و محیط کاری ایمن برای کارکنان‌مان عمل کرده‌ایم.

این سخنگو افزود: به نظر ما، افرادی که در این اعتصابات شرکت می‌کنند، از شرایط آگاهی ندارند. ما همه را تشویق می‌کنیم که به بازدید از مراکز پردازش کالای آمازون بروند و سطح کلی دستمزد و مزایا و محیط کاری ما را با دیگر فروشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ مشابه مقایسه کنند.


 
مرجع : Business Insider
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۴۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما