کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی مصوب شد

الزام ارائه الکترونیکی و برخط محل اقامت اشخاص

دیگر برای اثبات محل سکونت ارایه قبض آب و برق لازم نیست

وزارت ارتباطات , 2 مرداد 1398 ساعت 19:24

در دومین جلسه کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی مصوب شد  که اخذ الکترونیکی و برخط محل اقامت اشخاص جایگزین دریافت دستی اطلاعات کد پستی و نشانی در کلیه فرم‌های الکترونیکی و پیشخوان‌های اخذ خدمت دستگاه‌های اجرایی شود.



آی‌تی‌من- تا پیش از این برای اثبات محل سکونت یا اقامت، دستگاه‌های اجرایی مبادرت به اخذ مدارکی نظیر قبوض تلفن، آب، برق و اسناد مالکیت یا اجاره می‌کردند که این به معنی تبدیل یک سرویس الکترونیکی به یک سرویس کاملاً سنتی و فیزیکی بود.

در بسیاری از خدمات نیز مانند، ثبت نام دانش آموزان، پزشک خانواده، ثبت نام کنکور، خدمات مالی و بانکی، خدمات انتظامی محل اقامات شخص مبنای اخذ خدمت است.

بدین منظور با توجه به قانون مدنی، قانون الزام کدملی و کدپستی و نیز مصوبات شورای عالی فضای مجازی مقرر شد تا فرآیندی برای دسترسی دستگاه‌های نیازمند به محل اقامت اشخاص فراهم شود.

با عملیاتی شدن این مصوبه تمام دستگاه‌ها اجرایی که در ارایه خدمات خود نیازمند مکان اقامت قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی هستند این اطلاعات را از طریق پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاص حقیقی (مستقر درسازمان ثبت احوال کشور) و حقوقی (مستقر در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) بر بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات و بطور سیستمی دریافت می‌کنند.

بر اساس این مصوبه، بخش ورود اطلاعات و اخذ کد پستی و شرح نشانی مکان اقامت قانونی در کلیه فرم‌های الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی ذیربط حذف می‌شود و این مصوبه تنها شامل آن دسته از خدمات و کاربردهایی است که محل اقامت قانونی برای اخذ خدمت برای آن الزامی باشد.

همچنین، برای اصلاح محل اقامت و به روز رسانی آن نیز تدابیری در این مصوبه گنجانده شد تا مراجعان با کمترین نیاز به حضور بتوانند محل اقامت خود را اصلاح کنند.

بر اساس همین گزارش، در مصوبه دیگر کارگروه مقرر شد برای تکمیل و نهایی سازی شناسنامه‌های فنی پایگاه‌های اطلاعات پایه 24گانه کمیته تدوین با حضور 5 عضو از کارگروه تشکیل و شناسنامه‌های تدوین شده را برای تصویب در جلسات بعدی کارگروه ارائه کنند.

از شانزده عضو کارگروه تعامل پذیری (13 عضو ثابت و 3 عضو مدعو) این جلسه با حضور نمایندگان ریاست مجلس شورای اسلامی، ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، بانک مرکزی، سازمان اداری و استخدامی، هیات مقررات زدایی، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، سازمان اسناد و املاک کشور، سازمان ثبت احوال و شرکت ملی پست تشکیل شد و دو عضو ثابت در این جلسه غایب بودند.

 


کد مطلب: 272505

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/272505/الزام-ارائه-الکترونیکی-برخط-محل-اقامت-اشخاص

ITMen
  https://www.itmen.ir