۰
در چهارمین نشست کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران مطرح شد

لزوم تشکیل تیم ارزیابی برای حضور استارت‏اپ‎ها در نمایشگاه جیتکس

تاریخ انتشار
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۷
چهارمین نشست کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران
چهارمین نشست کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران

آی‌تی‌من- چهارمین نشست کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با بررسی نشست پیشین در دفتر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز و مقرر شد مطالب مطرح شده در آن نشست که با سخنان وزیر و معاونانش همراه شده، توسط کمیسیون پیگیری شود. هم‌چنین حضور اتاق تهران برای سومین سال پیاپی در نمایشگاه جیتکس و حمایت از استارت‌آپ‌های ایرانی مورد تاکید قرار گرفت.

در ابتدای این نشست رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال، با اشاره به جلسه قبلی کمیسیون که در دفتر وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد، گفت: با توجه به مطالب مطرح شده در حضور وزیر، بهتر است کارگروهی داخلی در کمیسیون تشکیل شود تا با تمرکز بر موارد ذکر شده، از نشست قبل در نهایت نتایج خوبی به دست آید.

سیدمجید صدری همچنین پیشنهاد داد تا برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد که طی آن خواسته‌ها و مشکلات فعالان این حوزه به تفکیک مسایل مرتبط با مسوولیت‌های مدیران مختلف دولت مشخص شود تا در دیدارهای برنامه‌ریزی‌شده با این مسوولان مطرح و سپس تا حصول به نتیجه نهایی از سوی کمیسیون پیگیری شود.

تنظیم بیانیه با موضوع رمزارزها
در ادامه این نشست فرزین فردیس، به بحث مطرح شده در جلسه گذشته با محوریت رمزارزها اشاره کرد و گفت: طی صحبت‌هایی که با امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت مقرر شد اتاق تهران نظر شفاف خود را در مورد رمزارزها اعلام کند. در همین راستا تصمیم گرفتیم با همکاری برخی اعضای هیات نمایندگان پیش‌نویس نامه‌ای از پیشنهادات را تهیه کرده و از طرف کمیسیون در اختیار ریاست اتاق قرار دهیم تا بعد از بررسی‌های لازم در نهایت در قالب نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور در جهت به رسمیت شناخته شد این موضوع تنظیم شود.

مجید صدری، رئیس کمیسیون، نیز تاکید کرد: جدای از این نامه لازم است این کمیسیون نیز بیانیه‌ای در مورد موضوع رمزارزها به عنوان متولی و در جهت حمایت و همچنین آگاهی عموم مردم بدهند.

فرصت استفاده از گاز و تولید نیروگاه در استخراج رمزارز
مجید حسینی‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال با اشاره به مسائلی که
در مورد ارزهای دیجیتال مطرح شده است، گفت: علاوه بر بحثی که در قیمت برق بوجود آمده است فرصتی در زمینه گاز نیز ایجاد شده است.

او افزود: ضمن اینکه تعرفه‌ای برای مصرف برق تعیین ‌می‌شود می‌توان نرخ گاز را به نحوی مشخص کرد که تمامی تولیدکنندگان به سمت تولید نیروگاه تشویق شوند.

او تاکید کرد: ارزی که قرار است تولید شود نوسانات احتمالی را خواهد داشت اما این نیروگاه و تاسیسات برق ایجاد شده در این زمینه است که پایدار خواهد ماند. همچنین دولت می‌تواند برق تولیدی این نیروگاه‌ها را به نرخی خریداری کند که برق تولیدی روی شبکه فرستاده و مورد استفاده قرار گیرد.

او ادامه داد: فرصت به‌وجود آمده در زمینه گاز می تواند منجر به ایجاد بستر باثبات و پایدار شود که این مساله سرمایه‌گذاران خارجی را به حضور در این زمینه در داخل کشور علاقه‌مند می‌کند، ضمن اینکه تولید مونتاژ تجهیزات سخت‌افزار و نرم‌افزار مربوط به رمزارز را در داخل نیز می‌تواند گسترش پیداکند.

آمادگی برای حضور در نمایشگاه جیتکس
در ادامه این نشست، سیدمجید صدری به موضوع نمایشگاه جیتکس پرداخت و با اشاره به اینکه تعداد تیم‌های مورد حمایت اتاق تهران در این نمایشگاه 15 تیم است، اذعان کرد: لازم است یک تیم برای ارزیابی و انتخاب تیم‌های نهایی تشکیل شود و پیشنهاد می‌کنم اتاق بازرگانی تهران نه تنها در حوزه استارتاپ این نمایشگاه بلکه در سالن اصلی هم حضور داشته باشد.

هومن حاجی‌پور، معاون کسب و کار اتاق تهران با بیان اینکه اتاق تهران از دو سال پیش از حضور استارتاپ‌های ایرانی در این نمایشگاه حمایت کرده است، ادامه داد: هدف از این کار در مرحله اول پیوند اتاق بازرگانی تهران با این اکوسیستم استارتاپی و فرهنگ‌سازی حضور استارتاپ‌ها در اتاق و در مرحله بعد ایجاد بستری مطلوب برای حضور استارتاپ‌های ایرانی در بازارهای خارجی و ارزیابی و یافتن نکات قوت و ضعف آنها بوده است.

افشین کلاهی نیز توضیحاتی در مورد نمایشگاه جیتکس و نحوه حضور ایران ارائه داد و بیان کرد: کشور ما در این نمایشگاه در سالن اصلی پاویون جمهوری اسلامی ایران را دارد که معاونت علمی ریاست جمهوری
از آن حمایت ‌می‌کند و غرفه‌ای در بخش استارتاپ دارد که این قسمت طی دو دوره گذشته مورد حمایت اتاق تهران بوده است. چنانچه کمیسیون در حوزه داوری و انتخاب تیم‌های استارتاپی برای حضور در جیتکس فعال شود، احتمال دارد که انتخاب‌های بهتری صورت بگیرد.

جوانمردی نیز پیرامون بحث نمایشگاه جیتکس تاکید کرد: اتاق تهران تا به امروز در دو دوره از این نمایشگاه شرکت کرده است و این بار نیز نباید توقف کرد اما مهم این است که پس از برگزاری نمایشگاه یک ارزیابی صورت گیرد که آیا این سه دوره منجر به توسعه بازار و سرمایه‌گذاری شده است یا نه.

در ادامه فرزین فردیس با اشاره به اینکه کمیسیون شأن اجرایی ندارد، پیشنهاد داد: مساله داوری و انتخاب یک بحث گسترده است که در این زمینه بهتر است از هیات برگزاری نمایشگاه الکامپ خواسته شود تا برگزیدگان خود را به اتاق معرفی کنند همچنین افرادی از معاونت کسب و کار اتاق نیز این روند را همراهی کنند و در واقع روند کار به نحوی باشد که فرآیند انتخاب در جای خود انجام شود و کمیسیون تنها نقش هم‌افزایی داشته باشیم.
 
همراهی کمیسیون‌ها در تسهیلگری فضای کسب و کار
در انتهای نشست این کمیسیون، حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد در بخش پایانی این جلسه به ارائه توضیحاتی در مورد نقش این کمیسیون پرداخت و تصریح کرد: این کمیسیون واسط خوبی برای تعامل با قوه قضاییه و پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصلاحات قوانین در حوزه قوه قضاییه است.

او با اعلام آمادگی برای همکاری کمیسیون متبوعش با کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال گفت: احتمالاً موارد زیادی در حوزه فعالیت‌های این کمیسیون پیش می‌آید که نیاز به هماهنگی و تعامل با قوه قضاییه داشته باشد چون حوزه کاری شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها فضایی جدید است و مسایل مهمی چون مالکیت فکری و معنوی در آن محل مناقشه است و موانع مختلفی نیز در راه توسعه کسب‌وکاری نوین و تقابل آن با کسب‌وکارهای سنتی وجود دارد که در این زمینه، کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد می‌تواند به کمک بیاید و راه تعامل با قوه قضاییه را باز کند.

 
کد مطلب : ۲۷۲۵۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما