۰
با واگذاری بخشی از دارایی های دو شرکت به دیش نتورک

قرارداد ادغام اسپرینت و T-Mobile تایید شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۸
تایید قرارداد ادغام تی-موبایل و اسپرینت
تایید قرارداد ادغام تی-موبایل و اسپرینت

آی‌تی‌من- ماکان دل‌رحیم، رییس ایرانی-آمریکایی بخش ضد تراست وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا روز جمعه گفت که این وزارت با اجرای قرارداد تملک اپراتور اسپرینت از سوی T-Moblie موافقت کرده است؛ زیرا شرکت دویچه تلکام به عنوان شرکت مادر T-Mobile توافق‌نامه‌ای را به امضا رسانده و متعهد شده که تعدادی از دارایی‌های اسپرینت را به شرکت Dish Network بفروشد. دیش نتورک نیز به این ترتیب به یک اپراتور بی‌سیم کشوری در ایالات متحده تبدیل خواهد شد.

بر اساس این توافق‌نامه، دیش علاوه بر طیف فرکانسی بی‌سیم 800 مگاهرتز، برندهای پیش‌پرداخته اسپرینت (شامل بوست، ویرجین موبایل و اسپرینت پری‌پید) را به همراه 9.3 میلیون مشترک کل این برندها در اختیار خواهد گرفت. علاوه بر این، براساس یک توافق‌نامه دو جانبه به دیش به مدت 7 سال اجازه استفاده از شبکه T-Mobile را خواهد داشت؛ تا زمانی که شبکه 5G خود را راه‌اندازی کند.

همچنین T-Moble و اسپرینت موظف شده‌اند که به دیش دسترسی حداقل به 20 هزار آنتن سلولی و صدها مرکز خرده فروشی را بدهند.

اسپرینت و T-Moblie در یک بیانیه خبری مشترک اعلام کردند که دیش قادر خواهد بود که اجاره تعدادی از سایت‌های سلولی و فروشگاه‌ها را که T-mobile جدید با آنها فسخ قرارداد کرده، به مدت 5 سال در اختیار بگیرد.

دیش نتورک نیز در عوض نزدیک به 5 میلیارد دلار بابت دارایی‌هایی که دریافت می‌کند، به T-Mobile خواهد پرداخت؛ 1.4 میلیارد دلار بابت کسب وکار پیش‌پرداخته و 3.6 میلیارد بابت طیف فرکانسی.

به گزارش سی‌نت، این توافق می‌تواند شکل صنعت بی‌سیم را تغییر دهد و در بازار سرویس‌دهندگان خدمات بی‌سیم تغییر جدی ایجاد کند.

این قرارداد با ارایه دسترسی به شبکه T-Mobile، به دیش ابزار لازم برای ورود سریع به بازار کسب‌وکار بی‌سیم را می‌دهد. در همین حال T-Mobile نیز با ادغام اسپرینت، رقیبی بسیار قوی‌تر در بازار خدمات بی‌سیم آمریکا ‌در برابر ورایزون و AT&T خواهد بود.

تی-موبایل اعلام کرده که ادغام با اسپرینت، موجب سرعت گرفتن پیاده‌سازی شبکه 5G این شرکت در سرتاسر آمریکا و توسعه پایگاه کاربری‌اش خواهد شد و به این ترتیب با افزایش ابعاد شرکت به رقیب اصلی دو شرکت بزرگ‌تر، یعنی AT&T و ورایزون تبدیل خواهد شد.

با نهایی شدن این قرارداد که تی-موبایل پیش‌بینی کرده در نیمه دوم سال 2019 اتفاق بیفتد، کسب‌وکار پیش‌پرداخته اسپرینت و مشترکانش بلافاصله به دیش منتقل خواهد شد. علاوه بر این، 400 نفر پرسنل به همراه شبکه مستقل فروشگاهی که نزدیک به 7500 فروشگاه محصولات و خدمات را پشتیبانی می‌کند، در اختیار شرکت دیش قرار خواهد گرفت.

البته همچنان درباره حقانیت دیش برای تبدیل شدن به یک بازیگر عمده بازار بی‌سیم تردیدهایی وجود دارد. یکی از این تردیدها نیز که موجب شد دادستان‌های ایالتی با ارایه شکایتی، جلوی این ادغام را بگیرند، این بود که دیش تا پیش از این، علاقه چندانی به راه‌اندازی خدمات بی‌سیم خود نشان نمی‌داد؛ در عین حال که طیف فرکانسی بسیار پرارزشی را در اختیار داشت.

هنوز مشخص نیست که دیش دقیقا چه زمانی به بازار وارد خواهد شد؛ زیرا باید منتظر تکمیل مراحل ادغام تی-موبایل و اسپرینت بماند و بعد به دارایی‌های آزاد شده، دسترسی پیدا کند. البته خود این شرکت گفته است که تا ژوئن سال 2023 میلادی، شبکه 5G این شرکت با قابلیت ارایه خدمات به 70 درصد جمعیت آمریکا کامل خواهد شد.

چارلی ارگن، رییس هیات مدیره دیش روز جمعه وعده دقیق‌تری در این زمینه داد و گفت که تلاش می‌کند که خدمات 5G این شرکت از اواخر سال 2020 در اولین شهر پیاده‌سازی شود.

نویل ری، مدیر ارشد فناوری T-Mobile نیز گفت که دیش و سایر نمایندگان فروش خدمات بی‌سیم، بلافاصله به شبکه در حال راه‌اندازی 5G این شرکت دسترسی خواهند داشت. این در حالی است که یک دهه پیش، وقتی که نسل چهارم شبکه موبایل در حال ظهور بود، اپراتورها به این سادگی دسترسی دیگران را به شبکه جدیدشان فراهم نمی‌کردند و به اپراتورهای مجازی موبایل یا MVNOها اجازه استفاده از آن را نمی‌دادند.

تی-موبایل اعلام کرده که به تمامی توافق‌نامه‌هایی که اسپرینت با نمایندگان فروش خود داشته، ازجمله قراردادی با شرکت Altice که ارایه دهنده خدمات کابلی است، پایبند خواهد بود.

بر اساس این گزارش، دیش مدت‌هاست که درصدد ورود به بازار خدمات بی‌سیم است. این شرکت در آخرین حراج طیف فرکانسی، باندهای بی‌سیمی به ارزش میلیاردها دلار خریداری کرده که طبق ضرب‌الاجل زمان خرید، تا پایان ماه مارس 2020 برای استفاده از آنها فرصت خواهد داشت وگرنه با احتمال از دست دادن مجوز این فرکانس‌ها روبه‌رو خواهد شد.

دیش، پیش‌تر اعلام کرده بود که در حال کار روی یک شبکه بی‌سیم باند باریک برای دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT)، مانند ترموستات‌های هوشمند، چراغ‌های راهنمایی و سیستم‌های امنیتی است. اما حالا این شرکت می‌گوید که بر اساس موافقت‌نامه‌ای که با وزارت دادگستری و تی‌-موبایل دارد، درخواست تجدیدنظر در مجوزهای طیف فرکانسی‌اش را دارد؛ به نحوی که با وعده این شرکت مبنی بر راه‌اندازی شبکه 5G سرتاسری تا سال 2023 منطبق شود.

 
مرجع : CNET
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۵۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما