۰
نامه سرگشاده رییس اتحادیه فناوران رایانه به رییس سازمان استاندارد:

هزینه استاندارد کالاهای کامپیوتری و ماشین‎های اداری بر اساس چه مصوبه‎ای افزایش یافته است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۹
نامه سرگشاده رییس اتحادیه فناوران به رییس سازمان ملی استاندارد
نامه سرگشاده رییس اتحادیه فناوران به رییس سازمان ملی استاندارد

آی‌تی‌من- متن نامه سرگشاده سید مهدی میرمهدی، رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران خطاب به نیره فیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد به این شرح است:


«احتراما، به اطلاع آن ریاست می‌رسانم که کلیه کالاهای تولید شده در کشورهای مختلف حتما باید استاندارد را رعایت کنند و بر اساس آن مجوزهای لازم برای صادرات را دریافت نمایند. در همین حال واردکنندگان کالاهای سرمایه‏ای مجاز به خرید کالاهای بدون استاندارد نیستند و حتما یک بازرگان بایستی کالای باکیفیت و استاندارد وارد کشور کند. طبق قانون جمهوری اسلامی نیز واردکنندگان باید کالای با کیفیت و استاندارد وارد کشور نمایند، اما با این وجود هنگام ورود کالای باکیفیت و دارای استانداردهای جهانی به گمرکات کشور، واردکننده باید با ارسال نمونه کالا به سازمان استاندارد مجوز دریافت نماید که این استاندارد شامل هزینه های بسیاری است و در مواردی واردکننده زمان زیادی برای دریافت استاندارد معطل می‎ماند. درست است که آنچه در کشور تبدیل به قانون می‎شود لازم الاجراست و باید به قانون احترام گذاشت، اما متاسفانه استاندارد برای واردکنندگان کالا به ایران تبدیل به چالش بزرگی شده است. زیرا در خصوص دریافت هزینه‎ها هیچگونه مصوبه قانونی وجود ندارد و سازمان استاندارد طبق ضوابط خود پول را دریافت می‎کند و واردکننده کلیه این هزینه ها را جمع بندی و در نهایت از مصرف کنندگان دریافت می‎نماید. مصرف کننده‏ای که حرف او را هیچ مسوولی نمی‎شنود.

ریاست محترم؛ سال 1397 برای واردات یک دستگاه پرینتر چندکاره به کشور با وجود استانداردهای اروپایی مبلغی حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان هزینه استاندارد از واردکننده دریافت می‎شد و آنقدر زمان می برد که این دستگاه پس از خروج از استاندارد قابل استفاده نبود.

ولی با توجه به تحریم کشور و فرمایش مقام معظم رهبری در مورد رحم کردن به یکدیگر، اجحاف نکردن در حق مردم و کمک به کاهش قیمت‎ها،  متاسفانه سازمان استاندارد بجای کمک به واردکنندگان، هزینه استاندارد یک دستگاه پرینتر که در سال 97 یک میلیون و هشتصد هزار تومان بود را اکنون  به پنج میلیون و هشتصد هزار تومان افزایش داده است و در یک کانتینر چهل فوت حدود هشت دستگاه برای استاندارد برده می‎شود. برای اتحادیه فناوران رایانه سوال است که طبق کدام قانون هزینه استاندارد چندین برابر شده است؟

چرا بابت یک کانتینر چهل فوت واردکننده باید حدود 40 میلیون تومان به سازمان استاندارد هزینه پرداخت کند؟

آیا استاندارد دستگاه فرق کرده است؟ چرا باید برای دستگاهی که در سال 97 یک میلیون هشتصد  هزار تومان بابت استاندارد آن پرداخت می‎شد ، اکنون حدود 6 میلیون هزینه استاندارد پرداخت شود؟ آیا استاندارد برای جیب خود نقشه کشیده است یا می‎خواهد مردم را به نظام بدبین نماید؟ چرا در زمانی که رهبر انقلاب و مسوولان نظام صحبت از کاهش قیمت‎ها و افزایش قدرت خرید مردم می‎کنند، سازمان استاندارد هزینه ها را اینگونه افزایش می‎دهد؟ آیا سازمان استاندارد با این اقدام می‎خواهد حمایت خود را از مصرف کنندگان اعلام نماید!

از ریاست محترم سازمان استاندارد درخواست می‎شود، ضمن تشریح برنامه سازمان به صورت کتبی اعلام نماید که دلیل این افزایش قیمت چه بوده و طبق چه مصوبه‎ای دریافت می‎شود.
پیشاپیش از بذل توجه آن ریاست محترم تقدیر و تشکر می‌نمایم.»
 
 
کد مطلب : ۲۷۲۵۸۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما