۰

خدمات B2B به کلاهبرداران فیشینگ ارایه می‌شود

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۱
فیشینگ
فیشینگ

آی‌تی‌من- در چند روز گذشته سایتی فعالیت خود را آغاز کرد که به ارایه خدمات به کلاه‌برداران حوزه فیشینگ می‌پرداخت. این سایت که اکنون مسدود شده است، انواع و اقسام صفحات اپلیکیشن‌های تقلبی و همچنین صفحات قلابی بانک‌ها را در اختیار فیشینگ‌کاران می‌گذاشت تا آنها به راحتی بتوانند پروژه‌های خود را عملی کنند.

البته این تنها یک نمونه پر سر و صدا از ارایه خدمات به کلاهبرداران فیشینگ است و مدت‌هاست در بازار سیاه امکان خرید انواع و اقسام بدافزارها و محصولات مرتبط وجود دارد.

از سوی دیگر ایجاد برخی کسب‌وکارهای هدفمند از جمله سایت‌های قمار، کار پولشویی را نیز بسیار آسان کرده است.

درواقع کار فیشینگ این قدر ساده شده که تنها تمرکز کلاه‌برداران، معطوف به یافتن قربانیان جدید است و به همین دلیل شاهد آن هستیم که به هر بهانه‌ای، از ادعیه برای مناسبت‌های مذهبی، تا صیغه‌یابی و فروش مواد گرفته و از ثبت‌نام برای کارت سوخت تا ثبت‌نام برای کتب درسی، فیشینگ قربانی می‌گیرد.
 
افزایش بی‌سابقه قربانیان فیشینگ
خبرگزاری ایرنا نیز روز گذشته گزارش داد از ابتدای تابستان امسال، میزان کلاهبرداری‌های مربوط به فیشینگ (اخذ اطلاعات کارت بانکی از طریق سایت‌های جعلی و خالی کردن حساب) رشد زیادی داشته به طوری که یک چهارم فیشینگ یک سال گذشته در تیر ماه امسال رخ داده است.

 نکته جالب اینکه هنوز علت رشد بی‌سابقه فیشینگ در نخستین ماه فصل تابستان مشخص نشده است.

فیشینگ به تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و… از طریق جعل یک وب‌سایت، پیامک و آدرس ایمیل گفته می‌شود.

افراد سودجو پس از دریافت این اطلاعات به راحتی می‌توانند حساب‌های بانکی افراد را خالی کنند.

کلاهبرداران برای فیشینگ و خالی کردن حساب مردم از موضوع های جذابی مانند کارت سوخت، قطع یارانه، سبد حمایتی خانوار و خرید شارژ اینترنت رایگان سوءاستفاده می‌کنند.

آمار دقیقی از میزان فیشینگ و کلاهبرداری‌های اینترنتی وجود ندارد، اما بررسی‌های این گزارش نشان می‌دهد که در یک سال گذشته (منتهی به تیر ۹۸) حدود پنج هزار فیشینگ در کشور شناسایی شده که یک چهارم آن (۲۵ درصد) مربوط به تیرماه است.

این آمار مربوط به مواردی است که تحت پایش و رصد قرار گرفته و شناسایی شده است.

کلاهبرداران اینترنتی که به سرعت در حال توسعه فعالیت‌های خود هستند، به بانک مرکزی هم رحم نکرده‌اند، به طوری که آنها در تیر ماه امسال با طراحی درگاه جعلی پرداخت با نام بانک مرکزی قصد دسترسی به اطلاعات حساب بانکی افراد به منظور فیشینگ را داشتند که بانک مرکزی با صدور اطلاعیه نسبت به آن هشدار داد.

بر این اساس، برخی از مردم در تیر ۹۸ پیامکی دریافت کرده بودند با این مضمون که «مهلت سرویس پیامک بانکی حساب شما به اتمام رسیده و هم اکنون بدون حضور در شعب بانک، سرویس اطلاع رسانی پیامکی حساب خود را با مراجعه به درگاه پرداخت بانک مرکزی با پرداخت پنج هزار تومان به مدت ۲ سال تمدید کنید»

 
مرجع : ايرنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۶۳۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين