۰

هشدار پلیس فتا: گول نذری‌یاب‌ها را نخورید

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۴
هشدار پلیس فتا در مورد نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های نذری‌یاب
هشدار پلیس فتا در مورد نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های نذری‌یاب

آی‌تی‌من- کلاه‌برداران سایبری در کمین کاربران هستند تا با بهانه‌ها و روش‌های مختلف موفق به فریب آنها شده و به اطلاعات بانکی‌شان دسترسی پیدا کنند.

نرم‌افزارهای صیغه‌یاب از مرسوم‌ترین روش‌های کلاه‌برداری هستند. پس از نصب این اپلیکیشن، از کاربران خواسته می‌شود تا مبلغی به عنوان حق اشتراک واریز کنند و برای این کار به یک صفحه جعلی پرداخت بانکی هدایت می‌شوند. در آنجا با وارد کردن اطلاعات بانکی، عملا موجودی حساب‌شان را در اختیار کلاهبرداران می‌گذارند.

اما در کنار چنین اپلیکیشنی، استفاده از مناسبت‌ها یکی از موثرترین روش‌ها برای فریب کاربران بوده است. نرم‌افزارهایی به عنوان دعا و ادعیه یا جمع‌آوری نذورات و فطریه، قربانیان زیادی گرفته است و حالا در ماه محرم، اپلیکیشن نذری‌یاب بهانه‌ای برای دسترسی به اطلاعات کاربران است.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان این که کلاهبرداری با استفاده از نرم افزار‌های نذری‌یاب در فضای مجازی اتفاق می افتد گفت: رعایت هشدار‌های پلیسی توسط کاربران فضای مجازی در کاهش وقوع جرایم موثر است.

سرهنگ تورج کاظمی افزود: نرم‌افزار‌هایی با عنوان نذری‌یاب که بیشتر در ایام عزاداری‌ها در فضای مجازی حضور پررنگ‌تری دارند، ممکن است جعلی باشد. مجرمان غالبا در شبکه‌های اجتماعی افراد را ترغیب به دانلود و خرید اینگونه برنامه‌ها می‌کنند. 

این مقام انتظامی در خصوص شگرد مجرمان سایبری، توضیح داد: برای دانلود نرم افزار از کاربران فضای مجازی مبالغی کم و جزئی را به عنوان ثبت نام مطالبه وسپس کاربر را به صفحه و یا همان درگاه‌های جعلی بانک (فیشینگ) هدایت می‌کند.

وی گفت: اتفاقی که در این صفحه رخ می‌دهد این است وقتی کاربر برای خرید نرم افزار، اطلاعات بانکی خود را در صفحه شبیه سازی شده بانک وارد می‌کند مجرم در پشت صفحه و مخفیانه تمامی اطلاعات حساب بانکی فرد متقاضی را در اختیار گرفته و سپس به صورت اینترنتی اقدام به سرقت موجودی حساب کاربر می‌کند.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ تاکید کرد: این موضوع موجب کلاهبرداری و برداشت غیرمجاز از حساب کاربران می‌شود، علاوه بر اینکه سازنده اینگونه نرم‌افزار‌ها به تمامی اطلاعات وارد شده توسط کاربر (نام و نام خانوادگی، کدملی، آدرس و شماره تماس) دسترسی پیدا می‌کند و قادر می‌شوند با داشتن این اطلاعات از کاربران سوء استفاده‌های دیگری هم بکنند.

 
کد مطلب : ۲۷۲۷۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما