۰
مشکلی قدیمی که هنوز حل نشده است

توقف رجیستری به علت قطع ارتباط سامانه‌های گمرک و تجارت

تاریخ انتشار
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۲۴
توقف رجیستری به علت قطع ارتباط سامانه‌های گمرک و تجارت
توقف رجیستری به علت قطع ارتباط سامانه‌های گمرک و تجارت

آی‌تی‌من- به گزارش مهر، حسین غروی رام به مشکلات پیش روی واردکنندگان گوشی تلفن همراه و تبلت همچون متصل نبودن مقطعی سامانه جامع گمرک به سامانه جامع تجارت پرداخت و گفت: کدهایی که برای رجیستری تلفن‌های همراه فعال کرده‌ایم، به دلیل قطع مکرر اتصال بین سامانه گمرک و سامانه جامع تجارت و مشکلات فنی در این سامانه‌ها، فعال نمی‌شوند.

وی گفت: به همین خاطر با حجم بالایی از نارضایتی از سوی مصرف کنندگان تلفن همراه روبرو هستیم. چرا که بعضا تلفن‌های خریداری شده توسط آن‌ها به دلیل این اختلال در سامانه، ثبت رجیستری نمی‌شود.

غروی رام با بیان اینکه این تنها مشکل وارد کنندگان گوشی تلفن همراه پس از اجرای طرح رجیستری نیست، ادامه داد: زیرساخت‌های تجاری ما در بحث لجستیک واردات تلفن همراه، ثبت سفارش‌ها و امور ارزی باید متناسب با افزایش واردات قانونی این کالا به روزرسانی و تقویت می‌شد که چنین اتفاقی رخ نداده است.

رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی گفت: واردکنندگان رسمی تلفن همراه در بحث حمل و نقل کالا از کشور مبداء به ایران معمولا با مشکلات زیادی روبرو هستند. در گذشته این حجم از کالا توسط قاچاقچیان از طریق مبادی غیر قانونی حمل می‌شد، اما حالا که از مبادی قانونی وارد می‌شود باید به همان اندازه مجرای وارداتی عریض شود تا بتواند ظرفیت انتقال این میزان کالا را داشته باشد.

وی به مشکلات در سیستم شعب ارزی بانک‌ها و کم توانی آن‌ها در انجام سریع فرایندهای ارزی پرداخت و گفت: سیستم بانکی در شعب ارزی توانایی پردازش سریع درخواست‌های ارزی را ندارد، چرا که شعب ارزی بانک‌ها عمدتا یک یا ۲ متصدی دارند و این تعداد برای پاسخگویی به حجم بالای واردات رسمی در تمام حوزه‌ها از جمله تلفن همراه کافی نیست.

غروی رام با بیان اینکه تا پیش از اجرای طرح رجیستری بخش قابل توجهی از تلفن های همراه وارداتی به صورت غیر قانونی وارد کشور و در بازار عرضه می‌شد، گفت: حالا پس از گذشت ۳ سال از شروع اجرای طرح رجیستری، دولت از به صفر رسیدن قاچاق این کالا خبر داده است؛ براین اساس اگر بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط با واردات به همان میزان که واردات قانونی افزایش یافته تقویت شوند، شرکت‌ها نیز بدون دغدغه می‌توانند نسبت به تامین بازار مصرف اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در صورتی که پروسه طولانی و پیچیده واردات تلفن همراه ساده شود و قطع اتصال سامانه‌های میان دستگاه‌های ناظر و اجرایی رفع شود، شرکت های وارد کننده نیز می توانند با تامین به موقع و کافی گوشی‌های تلفن همراه و تزریق آن به بازار، بستر تعادل و کاهش قیمت گوشی تلفن همراه را بیشتر از پیش فراهم کنند.
 
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۲۷۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما