کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سامانه همتا هشدار داد

سوءاستفاده از پاسپورت مسافران برای واردات گوشی

15 شهريور 1398 ساعت 20:40

سامانه اطلاع رسانی ثبت و رجیستری تلفن همراه (همتا)، نسبت به سوءاستفاده از گذرنامه مسافران برای ثبت گوشی‌های مسافری هشدار داد و از مردم خواست مراقب اطلاعات هویتی خود باشند.



آی‌تی‌من- با اتصال سامانه ثبت تلفن همراه مسافری گمرک به سرویس گذرنامه ناجا و ضابطه‌مند شدن واردات مسافری، نوع جدیدی از تخلف در حال گسترش است که در آن فرد متخلف از طرق مختلف همچون خرید اطلاعات از آژانس‌های مسافرتی و کاروان‌های زیارتی پس از دستیابی به اطلاعات هویتی شخص مسافر که به تازگی به کشور ورود داشته است، ابتدا اقدام به صدور سیم‌کارت بنام وی کرده و سپس با استفاده از سیم‌کارت صادر شده، کد ملی و شماره گذرنامه مسافر، اقدام به ثبت تلفن همراه مسافری می‌کند.

سامانه اطلاع رسانی رجیستری (همتا) اعلام کرد: چنانچه سیم‌کارت جدید به نام شخص مسافر صادر شود، پیامکی با سرشماره CRA.ir برای وی ارسال می‌شود. همچنین شخص مسافر می‌تواند با استفاده از اپلیکیشن «دولت همراه» و از بخش «تعداد خطوط مشترکان تلفن سیار» از صدور سیم‌کارت جدید به نام خود مطمئن شود.

در صورتیکه بدون اطلاع مسافر برای وی سیم‌کارتی صادر شده باشد، این امکان برای او وجود دارد که با شماره‌گیری شماره ۱۹۵ و یا با مراجعه به به آدرس  https://195.cra.ir، نسبت به ثبت شکوائیه در «سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» اقدام کند.

انتظار می‌رود اپراتورهای تلفن همراه کشور به عنوان متولی صدور سیم‌کارت و سازمان‌های گردشگری و میراث فرهنگی و سازمان هواپیمایی به عنوان مراجع صدور مجوز فعالیت آژانس‌های هواپیمایی با اقدامات پیشگیرانه از شیوع این نوع تخلف که منجر به تضییع حقوق شهروندی آحاد جامعه می‌شود، جلوگیری کنند.

امروز وزیر ارتباطات نیز در توییتی با اعلام این هشدار نوشت: «عده‌ای کلاهبردار به حاجیان امسال سیم کارت رایگان دادند و سپس از مدارک آنها سوءاستفاده کرده و گوشی قاچاق ثبت کردند. به نظر می‌رسد آنها ما را نشناخته‌اند و خواهند دید که حق الناس گفتن‌های ما الکی نیست. با دزدی مبارزه می‌کنیم چه بزرگ باشد و چه کوچک.»
 


کد مطلب: 272752

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/272752/سوءاستفاده-پاسپورت-مسافران-واردات-گوشی

ITMen
  https://www.itmen.ir