۰

ارزیابی جمجمه نوزادان با گوشی‌ هوشمند

تاریخ انتشار
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۵۳
ارزیابی جمجمه نوزادان با گوشی‌ هوشمند
ارزیابی جمجمه نوزادان با گوشی‌ هوشمند

آی‌تی‌من- به گزارش ایسنا تولد نوزادان با جمجمه‌های غیر طبیعی اتفاقی غیر عادی نیست. به همین دلیل یک سیستم جدید مبتنی بر گوشی‌های هوشمند موسوم به فتومداس (Photomedas) برای ارزیابی شکل سر نوزادان طراحی شده است تا نوزادان دیگر مجبور به در معرض تابش‌های بالقوه مضر قرار گرفتن نباشند.

در حال حاضر به منظور مشخص شدن میزان تغییر شکل جمجمه، متخصصان کودکان گاهی اوقات از توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) استفاده می‌کنند که با تابش اشعه‌های مضر برای نوزادان همراه است. در حالی که هر دو روش برای گرفتن تصویر کامل و دقیق مفید هستند، اما مغز نوزادان را نیز با تابش اشعه‌های مضر تحت تأثیر قرار می‌دهند.

با توجه به این نقص، معمولا CT و MRI فقط در حادترین موارد استفاده می‌شوند. در بقیه زمان‌ها از ابزارهای اندازه‌گیری مانند کولیس و نوار استفاده می‌شود. اگرچه این روش‌ها مضر نیستند، اما دقت کمتری هم دارند.

اینجاست که فتومداس وارد می‌شود. این سیستم توسط دانشمندان دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیای اسپانیا طراحی شده که شامل یک برنامه در تلفن هوشمند به همراه یک کلاه جمجمه است که از نشانگرهای رمزگذاری‌شده پوشیده شده است.

نوزادان تازه متولد شده تا ۱۲ ماهه می‌توانند از این سیستم بهره‌مند شوند تا ابعاد و شکل جمجمه آنها به دقت بررسی شود. این سیستم از سر نوزاد فیلم می‌گیرد و سپس این فیلم با توجه به نشانگرها برای ساخت یک مدل سه‌بعدی رایانه‌ای استفاده می‌شود.

پروفسور «خوزه لوئیس لرما» می‌گوید: فتومداس هیچ‌گونه ناراحتی یا اشعه برای نوزادان ندارد. این یک راه حل غیر تهاجمی است که قابل اعتماد است و به راحتی قابل استفاده است و نتایجی را ارایه می‌دهد که ۱۰۰ درصد قابل اعتماد هستند.

این تحقیق در مجله Measurement منتشر شده است.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۲۷۵۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما