۰
درباره نقض حریم خصوصی و قوانین رقابت

تحقیقات چندین ایالت آمریکا درباره عملکرد فیس‌بوک و گوگل آغاز شد

تاریخ انتشار
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۱
تحقیقات درباره عملکرد فیس بوک و گوگل
تحقیقات درباره عملکرد فیس بوک و گوگل
 
آی‌تی‌من- تحقیقات روی گوگل در این باره است که مشخص شود این غول جست‌وجوی اینترنتی چه آثاری روی بازار تبلیغات داشته و اثر فعالیت‌هایش روی مصرف کنندگان چیست. همچنین مجریان قانون در تحقیقات جداگانه‌ای به بررسی عملکرد فیس‌بوک در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربران و همچنین مدل تبلیغات در این شبکه اجتماعی خواهند پرداخت.

این خبر را نخستین بار وال‌استریت ژورنال منتشر کرد و دیروز نیز لتیشیا جیمز، دادستان کل نیویورک آن را تایید کرد. جیمز در بیانیه‌ای اعلام  کرد: حتی بزرگ‌ترین پلتفرم شبکه اجتماعی جهان نیز باید تابع قانون باشد و به مصرف‌کنندگان احترام بگذارد.

وی افزود که دادستانی کل در تحقیقات مذکور در خصوص رقابت‌پذیری فیس‌بوک و اقدامات این شرکت که کاربران را به خطر می‌اندازد، مشارکت دارد.

گروه تحقیقاتی شامل دادستان‌های ایالت‌های کلرادو، فلوریدا، آیوا، نبراسکا، کارولینای شمالی، اوهایو، تنسی و منطقه کلمبیا می‌شود.

لتیشیا جیمز گفت که این تحقیقات روی انحصار فیس‌بوک در صنعت و اقدامات ضد رقابتی احتمالی این شرکت که ناشی از این انحصار است، متمرکز خواهد بود.

وی افزود: ما از هر ابزار تحقیقاتی که در اختیار داشته باشیم استفاده خواهیم کرد تا دریابیم که آیا اقدامات فیس‌بوک داده‌های مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازد، کیفیت تصمیمات آنان را کاهش می‌دهد و هزینه تبلیغات را افزایش می‌دهد یا نه.

این تحقیقات پس از آن انجام می‌شود که  فشار روی شرکت‌های فناوری در آمریکا افزایش یافته است. اخیرا نیز فیس‌بوک برای حل و فصل دعوای حقوقی با کمیسیون فدرال تجارت (FTC)، به پرداخت 5 میلیارد دلار محکوم شد. کمیسیون فدرال تجارت مدعی بود که فیس‌بوک درباره توانایی‌اش در محافظت از اطلاعات شخصی کاربران، آنان را گمراه کرده است. این جریمه پس از آن تعیین شد که تحقیقاتی یک ساله درباره نشت داده‌ها در ماجرای کمبریج آنالیتیکا انجام شد.

البته بسیاری از سیاست‌مداران این جریمه 5 میلیارد دلاری را ناکافی دانستند و گفتند که در برابر درآمد 55 میلیارد دلاری سال 2018 فیس‌بوک، رقم قابل توجهی نیست.

برای نمونه، ربکا کلی اسلاتر، کمیسیونر دموکرات FTC گفته است که به نظر من، بهتر است به جای پذیرش این جریمه و حل و فصل پرونده، شکایت‌های جدیدی علیه فیس‌بوک و مارک زاکربرگ به جریان بیندازیم.

قانون‌گذاران اروپایی اما تا کنون در مواجهه با غول‌های فناوری، رویکردی تهاجمی‌تر از آمریکایی‌ها داشته‌اند. از جمله اینکه تحقیقات درباره عملکرد انحصاری فیس‌بوک از مدت‌ها پیش در اروپا کلید خورده و به دلیل نقض قوانین حریم خصوصی، در برخی مناطق اروپایی، تحریم‌هایی بر علیه این شرکت اعمال شده است.

در انگلستان نیز اوایل سال جاری میلادی، تحقیقاتی انجام شده که نشان می‌داد فیس‌بوک عمدا قوانین رقابت و حریم خصوصی را نقض کرده است. گزارشی که از این تحقیقات در پارلمان این کشور ارایه شد، فیس‌بوک و مدیرانش را گانگسترهای دیجیتال معرفی کرده بود.

اما اخیرا جایگاه راحت و گرم و نرم این شرکت‌ها در آمریکا هم به خطر افتاده است و در هر دو حزب اصلی آمریکا، صداهای حامی قانونمند کردن شرکت‌های فناوری بلند شده است. قوانین فدرال حریم خصوصی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و حتی دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده نیز توجه‌اش به این شرکت‌ها جلب شده است. ترامپ با بیان اینکه این شرکت‌ها متقلب و ناراست هستند، گفته است که باید درباره آنها کاری انجام داد.


 
مرجع : The Guardian
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۷۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما